Politiken Guider: Sådan dør du på internettet Kilde: Politiken / Johannes Skov Andersen

Digitalt

To ud af tre vil ikke leve videre på nettet: Alligevel fortsætter millioner af profiler, når folk dør

De fleste af os ønsker, at vores digitale liv dør med det jordiske. Alligevel lever millioner af profiler videre på nettet, når folk dør – det kan give efterladte et chok.

Digitalt

To ud af tre danskere vil helt have slukket for deres digitale profiler, når de dør. Det fremgår af en ny spørgeundersøgelse, som analyseinstituttet Megafon har udarbejdet for Politiken. Alligevel er det de færreste, der har lagt en plan for, hvordan det skal ske, viser målingen. 85 procent af danskerne svarer i målingen nej til spørgsmålet om, hvorvidt de har lagt en plan for, hvad der skal ske med deres digitale aktiviteter, når de dør.

89 procent ved slet ikke, hvordan man lukker en profil ned. Og kun fem procent har oprettet et digitalt testamente. Dermed er vejen banet for et digitalt og følelsesmæssigt kaos, når efterladte skal forsøge at rydde op i de dødes digitale efterliv, fastslår flere skeperter.

»Familien skal på samme tid rumme sorgen over at miste, de skal tage sig af hele det fysiske bo, og så skal de oveni tage sig af alt det digitale: rode rundt i den dødes mailbakke og skrive frem og tilbage med en masse forskellige onlinetjenester for at kunne rydde op i afdødes digitale efterladenskaber«, siger Astrid Waagstein, ekspert i digital arv på IT Universitetet i København.

Op mod 25 onlineprofiler og -tjenester råder vi danskere over i snit.

Vi oplever et voksende rykind af borgere, der er usikre på, hvordan de håndterer de dødes digitale aktiviteter

Lillebror lever videre på nettet

En af de personer, der har oplevet, hvordan deres efterladte lever videre på sociale medier er Lisbet Mynster.

Det gav et gib i Lisbet Mynster, da hun tjekkede sin facebookprofil en dag i sommeren 2015 – og kunne konstatere, at hendes lillebror havde sendt hende et link til en fotoside, som han anbefalede sine venner at tjekke ud. Nok var hendes bror bidt af en gal amatørfotograf, men kræften tog livet af ham en god måned, inden han linkede sine venner til fotosiden Daily Photo.

»Man får jo et følelsesmæssig chok midt i sorgen«, siger Lisbet Mynster, der fortsat modtager links og anbefalinger fra sin afdøde bror.

Det samme gør tusindvis af andre danskere, der må erkende, at det digitale liv ofte lever videre, når familiemedlemmer, venner og bekendte afgår ved døden. For de fleste efterlader facebookprofiler, mail, digitale fotoalbums, personlige dokumenter og sms’er, der er låst inde bag private koder og brugernavne på computere og mobiltelefoner.

Astrid Waagstein fra IT Universitetet mener, at vi skal have mere fokus på vores digitale efterliv og forsøge at rydde op i det, inden det er for sent.

Budskabet er det samme fra advokat Anne Kjærhus Mortensen: »Vi oplever et voksende rykind af borgere, der er usikre på, hvordan de håndterer de dødes digitale aktiviteter, og som ikke kan få adgang til døde familiemedlemmers computere og profiler, fordi de er låst inde bag hemmelige koder«, siger hun.

Hvad gør man eksempelvis, hvis et barn får åbnet sin afdøde fars computer og kan konstatere, at han har været utro i årevis? Hvad gør man, hvis afdøde efterlader sig en værdifuld instagramprofil med et meget stort antal følgere og flere interesserede købere?

Og hvordan får arvingerne overhovedet adgang til eventuelle digitale værdier som bitcoins, computerspil med tilknyttede konti, værdifulde domænenavne eller netbaserede kasinospil, hvor afdøde har penge eller præmier til gode.

»Det er bare nogle af de dilemmaer, vi og andre advokater støder på. Og det kan være nogle svære knuder at løse, navnlig hvis familien og de efterladt er indbyrdes uenige om, hvad der skal ske med den dødes digitale efterladenskaber«, fortæller Anne Kjærhus Mortensen.

For Lisbeth Mynster har oplevelsen med hendes afdøde bror været en øjenåbner. »De tider er slut, hvor man kan nøjes med at tage afsked med de døde på kirkegården«, siger hun.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce