BREDBÅND. Landets tre største teleselskaber får alle kritik for at love større hastigheder end det er muligt.
Foto: Carsten Ingemann(Arkiv)

BREDBÅND. Landets tre største teleselskaber får alle kritik for at love større hastigheder end det er muligt.

Forbrugerelektronik

De største teleselskaber har snydt med hastigheden på bredbånd

Forbrugerombudsmanden: De lover mere, end de holder, når de reklamerer for deres bredbånd.

Forbrugerelektronik

De tre største teleselskaber i Danmark, TDC, Telenor og Telia, har alle overtrådt markedsføringsloven og vildledt forbrugerne ved at love dem hastigheder på deres bredbånd, som kunderne alligevel ikke kunne opnå.

Det konstaterer forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som har bedt teleselskaberne TDC, Telia og Telenor om at ændre deres markedsføring af bredbånd, så den svarer til den aftale, som forbrugervagthunden og selskaberne indgik i 2013 og som sidst blev bekræftet i juli sidste år.

Alle tre selskaber har vildledt forbrugerne både i strid med den konkrete aftale og i strid med markedsføringsloven.

LÆS ARTIKEL

»Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring«, siger Christina Toftegaard Nielsen om baggrunden for, at hun har taget i alt fem sager op.

Her er de fem sager:

TDC’s hastighedsgaranti på bredbånd

TDC lovede forbrugerne bredbånd med hastighedsgaranti, uden at det klart fremgik, at det ikke var alle, som kunne opnå den garanterede hastighed.

TDC’s bredbåndshastighed kombineret med trådløst internet

TDC lovede bredbånd med hastighedsgaranti kombineret med trådløst internet. Men TDC oplyste ikke, at de lovede hastigheder ikke kunne opnås, når forbrugerne brugte den trådløse forbindelse, men kun hvis de brugte kabel.

Telias sammenkoblede produkter

Telia tilbød kombinationen 17 tv-kanaler + 20 Mbit bredbånd uden at fortælle, at bredbåndshastigheden blev nedsat, når forbrugeren samtidig så fjernsyn. Telia fortalte heller ikke, hvor meget hastigheden blev nedsat.

Telias 'op til'-hastigheder på bredbånd

Telia tilbød bredbånd med 'op til'-hastigheder og med en trådløs router uden at fortælle, at mange kunder ikke kunne opnå de lovede hastigheder, og at de lovede hastigheder ikke kunne opnås, hvis forbrugerne brugte den trådløse router, som fulgte med.

Desuden stod oplysningerne om minimumshastighederne ikke lige så tydeligt som oplysningerne om 'op til'-hastighederne.

Telenors 'op til'-hastigheder på bredbånd

Telenor tilbød fire forskellige muligheder for bredbånd med 'op til'-hastigheder og med en trådløs router uden at fortælle, at mange ikke kunne opnå de lovede hastigheder, og at de lovede hastigheder ikke kunne opnås, hvis forbrugerne brugte den trådløse router, som fulgte med.

Desuden stod oplysningerne om minimumshastighederne ikke lige så tydeligt som oplysningerne om 'op til'-hastighederne.

Alle tre teleselskaber har nu meddelt Forbrugerombudsmanden, at de har rettet ind.

Forbrugerombudsmandens retningslinjer for, hvordan teleselskaberne skal reklamere for hastigheder på bredbånd betyder blandt andet, at teleselskabet skal garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed.

Teleselskabet skal desuden oplyse minimumshastigheden, og oplysningerne skal stå sammen med oplysningerne om 'op til'- hastighederne og være lige så iøjnefaldende.

Er der tale om et sammenkoblet produkt af for eksempel bredbånd, tv og telefon, skal teleselskabet med eksempler vise, hvor meget hastigheden på bredbåndet nedsættes, når man ser tv eller taler i telefon samtidigt.

Hvis der er begrænsninger i, hvor forbrugeren kan anvende produktet med den lovede hastighed, skal forbrugeren have oplysningerne, inden aftalen indgås.

Det samme gælder, hvis der er geografiske begrænsninger på, hvem der kan få bredbånd eller opnå den lovede hastighed.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Søren Dilling eller Forbrug & Liv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce