Annonce
Annonce
Nettet

Bredbåndsselskaber skal sige sandheden om megabit

Fra næste år skal selskaberne oplyse forbrugerne om den relle bredbåndshastighed.

Gem til liste

Se også

Fra 1. marts næste år kan du være sikker på, hvor mange megabit du får for pengene, hvis du har en bredbåndsforbindelse.

Teleselskaberne må nemlig ikke længere skjule den reelle hastighed for forbrugerne gennem smart markedsføring.

Aftale med Forbrugerombudsmand
Telebranchen har indgået en aftale med forbrugerombudsmand Henrik Øe, som forpligter selskaberne til at oplyse forbrugerne sort på hvidt om, hvor hurtig en bredbåndsforbindelse de får for pengene.

Det sker, efter branchen har fået kritik for vildledende markedsføring.

»Jeg er meget tilfreds med resultatet af forhandlingerne«, siger Henrik Øe i en pressemeddelelse.

LÆS ARTIKELOver 100.000 betaler for meget for deres bredbånd

Ifølge forbrugerombudsmanden var tiden løbet fra de eksisterende retningslinjer. De tillod blandt andet brug af 'nominelle hastigheder', som forbrugerne aldrig kunne nå op på, fordi en del af kapaciteten gik til at levere signalet.

Hos bredbåndsselskabet Waoo er administrerende direktør Anders Christjansen tilfreds med, at der nu er ens retningslinjer for alle.

»Vi er rigtig glade for aftalen, for vi har kæmpet for den ærlige markedsføring. Vi stiller selv en garanti for den hastighed, som vi markedsfører, så vi har bakket forbrugerombudsmanden op i hele forhandlingsforløbet«, siger Anders Christjansen.

LÆS OGSÅElkunder taber fem milliarder på bredbånd

Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien har gennem længere tid forhandlet med Forbrugerombudsmanden om retningslinjer for markedsføringen.

Det sker blandt andet i kølvandet på regeringens forbrugerpolitiske eftersyn, som daværende erhvervsminister Ole Sohn (SF) fremlagde i august i år.

Her hed det for eksempel, at det er vildledende for forbrugerne, når teleselskaberne sælger bredbånd med en hastighed 'op til' en bestemt hastighed. Selskaberne bør i stedet angive de reelle og faktiske hastigheder, som forbrugerne kan forvente.

LÆS OGSÅForbrugerne fatter ikke tv- og bredbåndsmarkedet

Regeringen raslede med sablen og varslede lovgivning på området, hvis ikke branchen indgik konstruktivt i forhandlingerne om et mere gennemsigtigt marked. Forliget skulle være på plads inden årets udgang.

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb