Annonce
Annonce
Annonce
Nettet

Facebook bruges oftere ved sygdom og dødsfald

Facebook bliver i stigende grad brugt som et sted at hente omsorg, når vi er i krise.

Gem til liste

Sådan bruger du facebook i en krisetid

1. Tænk over, hvordan du præsenterer dig selv og det, der sker. Skal det være udpenslet, nøgternt, humoristisk eller noget helt fjerde?

2. Hvis du er syg, så vurder, om du hellere vil have, at ingen ved det.

3. Vær personlig, men ikke privat.

4. Vælg, hvem du vil have oplysningerne ud til. Du kan godt beholde alle dine Facebookvenner, men kun skrive til en bestemt gruppe.

5. Det er i orden at passe på sig selv ved kun at fortælle det, du orker at få reaktioner på.

6. Hvis du vælger at slette indlæg, når krisen er ovre, så gem dem i en privat fil til eget brug.

Kilde: Internetpsykolog Anders Colding

Danskerne bruger stadig oftere de sociale tjenester som Facebook og Twitter til at skrive opdateringer om ulykker, sygdom og dødsfald og åbner på den måde for en ny form for omsorg, som ikke fandtes før de sociale mediers tidsalder.

Vi er blevet mere trygge ved at bruge især Facebook, som ellers i starten blev brugt mest til pjank, mener rådgiver i sociale medier Trine-Maria Kristensen.

»De seneste år er det blevet naturligt for os at bruge Facebook som et socialt rygstød, når der er kriser i vores liv. Vi har stille og roligt fået en oplevelse af, at vores netværk hjælper os«, siger Trine-Maria Kristensen, som arbejder på bogen ’Personlighed 2.0’ om sociale mediers indflydelse på vores personlighed.

LÆS OGSÅMads: Facebook var det bjerg, jeg råbte fra

Mikroomsorg kalder cand.psych. Anders Colding-Jørgensen fænomenet, som de 3 millioner danske Facebookbrugere kan håbe på fra venner og bekendte, når noget går galt. For når man sender en besked ud til 300 Facebookvenner, er chancen for at få respons ret stor.

»Facebook har skabt en ramme, som gør, at omsorg kan komme fra et meget stort netværk. Hvis vi skulle gøre det samme via mail eller telefon, ville det aldrig være sket. På den måde er der skabt en tredje vej for omsorg ved siden af det nære netværk og de professionelle«, siger Anders Colding-Jørgensen.

Som folkefærd er danskerne vant til, at man går til en professionel, hvis man har et problem, man skal have løst, mener psykologen. De fleste vægrer sig ved at gå ind i langvarige omsorgsforløb. Men Facebook har gjort det let at række en lillefinger og lade det blive ved det.

LÆS OGSÅOpbakning: Gertrud bruger humor og venner i kampen mod brystkræft

»Et klik på ’like’ eller en lille opmuntrende bemærkning kan faktisk gøre en stor forskel for modtageren. Det er hurtigt, uden at virke overfladisk. Man kan byde ind med det, man nu har«, siger Anders Colding-Jørgensen, der er internetpsykolog, ekstern lektor på IT Universitetet og bl.a. holder foredrag om psykologi og sociale medier.

Mikroomsorgen er et af argumenterne for at fortælle Facebookvennerne om det, hvis man er i krise. Det kan være lettere end at gøre det ansigt til ansigt. Nogle personer vil for eksempel have svært ved at fortælle direkte, at de har fået kræft.

»Dem, de fortæller det til, bliver så kede af det, at den syge har svært ved at håndtere det. Så sidder man tilbage med følelsen: »Hallo, det er mig, der har kræft««, siger Anders Colding-Jørgensen.

Del kun med vennerne
Trods fordelene ved at bruge Facebook er det ikke nødvendigvis den rette løsning for alle Facebookbrugere at fortælle om personlige kriser.

»Der er nogle ting, du fortæller mange, og noget, der er for de få. Hvis du ikke kan skelne mellem, hvad der skal ud i offentligheden, og hvad der hører det private til, overskrider du de sociale normer«, siger han. Det kan virke voldsomt grænseoverskridende at påtvinge bekendte en intimitet, som de måske ikke er parat til. En overdreven privathed kan få vennerne til at trække sig.

LÆS OGSÅFacebook blokerer danske hjemmesider

Derfor er det vigtigt at overveje, hvem man skriver til, og hvordan mediet virker. Man skal gøre sig klart, at alle iscenesætter sig, både på Facebook og i livet uden for internettet.

»Det nytter ikke at tro, at du skal være hudløst ærlig. Det er fint at passe lidt på dig selv, og skrive det, der viser dig som det menneske, du gerne vil være«, siger Anders Colding-Jørgensen, som heller ikke rynker på næsen, hvis du efter en svær periode sletter dine indlæg. Men gem dem til dig selv, råder han.

»Også i en krise iscenesætter du dig selv. Tænk på, hvordan indlæggene virker på andre«, lyder rådet fra Anders Colding-Jørgensen.

PolitikenPlus
  • Søren k påskebord Slip for at stå i køkkenet og få lækker mad, der er lige til at stille på påskebordet.

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 269 kr. Køb
  • Skammel Étbenet skammel til opgaver i de lave højder. Den étbenede skammel følger kroppens bevægelser når du vipper og drejer på den unikke, buede fod. Sid godt og undgå belastninger på ryg og knæ.

    Pluspris 269 kr. Alm. pris 319 kr. Køb
  • Wild Card Køb dit Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 725 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2014 ? både sommer, i efterårsferien og til det hyggelige julemarked.

    Pluspris 725 kr. Alm. pris 850 kr. Køb
  • Sidetaske Funktionel sidetaske fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer. Tasken er produceret i slidstærkt polyester og fås i to farvekombinationer.

    Pluspris 595 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb