Annonce
Annonce
Nettet

Politianmeldt: Reklamebureau lovede 'gratis' gavekort til 299 kroner om måneden

Internetreklamebureauet Orville Media er meldt til politiet for vildledning.

Annonce

Forbrugerombudsmanden har netop meldt reklamebureauet Orville Media til politiet for at snyde deres kunder på nettet.

Firmaet lovede kunderne et gratis gavekort på 200 kroner til en restaurant, men gavekortet ville koste dem en månedlig udgift på 299 kroner, hvis de ville bruge det.

Gavekortet blev lanceret i samarbejde med lottofirmaet Lotto24.dk, der i forvejen er meldt til politiet to gange og i det ene tilfælde har lovet bod og bedring og har betalt en bøde på 60.000 kroner.

LÆS ARTIKELSpillefirma er meldt til politiet for at snyde sine kunder

Dermed er Forbrugerombudsmanden nu også begyndt at gå efter de firmaer, der i første række lokker kunderne til at deltage i konkurrencer på tvivlsomme lotto-sider på nettet.

Denne gang er mønstret det samme. En forbruger, der senere klagede til Forbrugerombudsmanden, blev lokket med et løfte om et gavekort til at klikke sig ind på Lotto24.dk's hjemmeside, hvor gavekortet på 200 kroner til en dansk reautaurantkæde skulle hentes med et par klik med musen.

Sådan blev det fremstillet, men så ligetil var det imidlertid ikke. Kampagnen lovede ganske vist et gavekort på 200 kroner til en kendt restaurantkæde samt muligheden for at vinde 25.000 kroner, men kun hvis forbrugeren ville betale 1 krone for 14 dages medlemskab af lotto24.dk.

LÆS OGSÅNet-lottofirma betaler 60.000 i bøde for vildledning

Læste man det med småt, viste det sig derudover, at forbrugerens kreditkort automatisk blev tilmeldt et løbende medlemskab, som efter de 14 dage kostede 299 kroner om måneden.

Sagen, der nu foreløbig er endt i en politianmeldelse, startede, da forbrugeren klagede til Forbrugerombudsmanden over at have modtaget en personligt stilet mail fra domænet offercity.dk, som ejes af Orville Media A/S. Mailen havde følgende budskab:

»Tillykke [navn]! Her er 200 kr. til [restaurantkædes navn].

Hej [forbrugerens navn]. Din e-mail: [navn]@gmail.com har været med i vores lodtrækning, og du er derfor den heldige vinder af et gavekort til [restaurantkædes navn].

Dit gavekort kan benyttes når som helst. Denne mail er unik for [forbrugerens navn], men vil blive annulleret ved manglende bekræftelse.

Endnu en gang tillykke og velbekomme«

LÆS OGSÅSikkerhedsfirma lukker for Lotto24

Forbrugerombudsmanden mener, at mailen er vildledende og derfor i strid med markedsføringsloven.

»Det er forbudt for erhvervsdrivende, at skrive til forbrugere, at de har vundet en gave, når forbrugeren i virkeligheden skal påtage sig udgifter for at kunne få gaven. Vi ser med alvor på disse markedsføringsformer. Det er derfor, vi har valgt at politianmelde Orville Media A/S«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Politiet skal nu efterforske sagen og beslutte, om der skal rejses tiltale mod Orville Media for overtrædelse af forbuddet mod vildledning.

Politiken har bedt Orville Media A/S om en kommentar til sagen, men det er ikke lykkedes at få en.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce