Foto: PR FOTO

Nettet

Udlandsdanskere slås med ny digital signatur

Firmaet bag NemID bekræfter teknisk fejl, der er rettet i næste måned.

Nettet

En stor kattepine.

Det kan mange udlandsdanskere havne i.

En teknisk fejl hos firmaet bag den nye digitale signatur betyder, at det ikke er muligt for udlandsdanskere at bestille NemID. I hvert fald ikke over nettet gennem deres eksisterende Digital Signatur.

»Det er som at få navlestrengen klippet over«, siger Kasper Hansen, der bor i Atlanta i USA.

LÆS OGSÅ

Den konkrete fejl på hjemmesiden nemid.nu under knappen 'Bestil for udlandsdanskere' er teknisk.

Når en udenlandsdansker vil bestille NemID på nettet, skal identiteten kontrolleres. Det kan ske på to måder.

Første mulighed er at møde op på en dansk ambassade, konsulat eller lignende i det land man er bosiddende i, og få bekræftet sin identitet ved at fremvise pas.

Anden mulighed er at legitimere sig over nettet ved hjælp af sin eksisterende Digital Signatur.

Men teknikken bag dén konkrete funktion virker ikke, fortæller kommunikationschef Jette Knudsen fra firmaet DanID, der står bag NemID.

»Sådan har det været i omkring tre uger«, siger hun til Tjek.

Uheldig situation for Kasper Hansen
På trods af den tekniske fejl på hjemmesiden nemid.nu vil udlandsdanskerne dog ikke opleve at blive afskåret fra deres netbank, borgerservice eller lignende, beroliger Jette Knudsen.

Men i Kasper Hansens konkrete tilfælde vil der gå noget tid, før han igen har adgang til samtlige offentlige hjemmesider.

For han har ikke mulighed for at møde personligt op på den nærmeste danske repræsentation, så han kan få sin NemID.

»I øjeblikket kan jeg for eksempel ikke komme ind på borger.dk«, siger han om hjemmesiden, der blandt andet giver adgang til en stribe offentlige hjemmesider med personlige oplysninger og selvbetjening som skat og bolig.

Det sker gennem 'Min side', hvor der logges ind med Digital Signatur eller NemID.

Samtidig udløb hans eksisterende Digital Signatur i går. Og efter NemID gik i luften 1. juni er det ikke længere muligt for ham at bestille en ny Digital Signatur. Det kræver, at han møder op på den nærmeste danske repræsentation.

»Når min Digital Signatur nu er udløbet, betyder det, at jeg i princippet må vente på, at min netbank automatisk overfører mig til NemID«, siger Kasper Hansen.

Det betyder, at han må vente til 6. september. Først her vil hans netbank, (han er kunde hos EIK Bank, red.) påbegynde overførslen af bankens eksisterende netbankkunder.

Og det kan tage uger, før den sidste netbankkunde er overført til NemID, oplyser banken til Tjek.

Kommunikationschef Jette Knudsen fortæller, at den tekniske fejl på hjemmesiden nemid.nu er rettet til september.

Hjælper ikke her og nu

Meldingen fra DanID hjælper dog ikke med at løse Kasper Hansens problem her og nu, fortæller han.

»For mig virker det mærkeligt, at firmaet bag NemID ikke bare lige kan fixe det. Det er jo et firma, der er specialiseret i IT-sikkerhed og løsninger. Jeg forstår det simpelthen ikke«, siger han.

»Og jeg kan simpelthen ikke være den eneste dansker, der bor i udlandet, der er i samme situation«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden