Sætter man en havetraktor til salg i en netbutik med et forkert prisskilt, er det butikkens ansvar, og butikken kan ikke nægte at udlevere varen til den annoncerede pris.
Foto: CAMILLA STEPHAN

Sætter man en havetraktor til salg i en netbutik med et forkert prisskilt, er det butikkens ansvar, og butikken kan ikke nægte at udlevere varen til den annoncerede pris.

Nettet

Netbutik måtte sælge havetraktor for en slik

Kommer netbutikken til at glemme et nul i sine priser, fanger bordet. En forbruger fik en havetraktor for 900 kroner.

Nettet

Bordet fanger, når internetbutikker kommer til at sætte en for lav pris på en vare.

Det kom en forbruger til gode, som fandt en havetraktor på en hjemmeside til 899 kroner. Butikken havde bare glemt en decimal på prisskiltet, for traktoren kostede i virkeligheden 8.999 kroner.

Enm anden forbruger fandt et kameraobjkektiv til 1.459 kroner og slog til med det samme.

Men den rigtige pris var i virkeligheden 14.595 kroner. Netbutikken havde bare sat kommaet forkert.

  • Se også:

Prisfejl er butikkens ansvar Prisfejl hos internetbutikker, hvor du kan købe produkterne direkte på hjemmesiden, er butikkernes eget ansvar.

Den aftale, som køber og sælger indgår, når køberen klikker ja til at købe på nettet, er som udgangspunkt bindende, fortæller Forbrugerstyrelsen i forbindelse med to afgørelser, som er gået to uheldige netbutikker imod.

Netbutikken har nemlig ikke ret til at annullere handlen og nægte at udlevere den købte vare til den annoncerede pris, med mindre den kan bevise, at køber var klar over, at der var tale om en fejl.

Den forkerte pris er bindende
»En aftale er som udgangspunkt bindende, uanset om den er indgået ved håndslag eller elektronisk. Hvis virksomheden tilbyder direkte handel på deres hjemmeside, bærer de risikoen for prisfejl«, siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Både i tilfældet med havetraktoren og kameraobjektivet har Forbrugerklagenævnet afgjort, at der var indgået en bindende handel mellem internetbutik og køber.

Sælger kunne ikke bevise, at forbrugerne havde kendt til prisfejlene, og derfor var forbrugerne berettiget til at få varerne for markant mindre, end hvad de reelt kostede.

Ordrebekræftelsen gælder

Det er ordrebekræftelsen, der er forbrugernes bevis på, at handlen er indgået.

Det ved forbrugerne godt, viser en undersøgelse, som TNS Gallup har gennemført for Forbrugerstyrelsen.

71 pct. af de adspurgte var klar over, at den elektroniske ordrebekræftelse som udgangspunkt er bindende, og at sælger derfor ikke har ret til efterfølgende at ændre prisen – heller ikke selvom varen hverken er betalt eller modtaget.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce