usorteret. På Trustpilot ser virkelighedens billede af Elgiganten anderledes ud, end når Elgiganten hiver anmeldelser over på sin facebook-side. Her er alle anmeldelser super glade. (Skærmdump)

usorteret. På Trustpilot ser virkelighedens billede af Elgiganten anderledes ud, end når Elgiganten hiver anmeldelser over på sin facebook-side. Her er alle anmeldelser super glade. (Skærmdump)

Nettet

Firmaer filtrerer dårlige anmeldelser fra på Facebook

Trustpilot har lanceret en Facebook-app, der kan tricket.

Nettet

Mange virksomheder manipulerer med deres brugeranmeldelser på den danske scoreside Trustpilot.

Det sker, når de overfører deres resultat fra Trustpilot til deres facebook-side eller egen hjemmeside.

Og det hjælper Trustpilot dem villigt med, for Trustpilot har udviklet en app til betalende firmakunder, der kan tricket.

App fra Trustpilot kan filtere anmeldelser

Appen kan filtrere i Trustpilotanmeldelserne og sortere de dårlige fra, så det ser ud, som om kunderne er evigt glade. Firmaerne kan selv bestemme, om kun de fem-stjernede anmeldelser skal vises, eller om de vil have de fire-stjernede med også.

Som default er appen fra Trustpilots side indstillet til kun at tage anmeldelser med fire og fem stjerner med. Men køberen af appen kan også indstille den til at vise det sande billede af firmaets score på Trustpilot. Det er dog ikke lykkedes at finde et firma, der gør det.

LÆS ARTIKEL

Et firma, der konsekvent benytter sig af muligheden for at sortere de dårlige anmeldelser fra, er den store forbrugerelektronikkæde Elgiganten, som kun viser anmeldelser fra kunder, der har givet virksomheden den højeste karakter - fem stjerner.

Elgiganten har en gennemsnitlig score på 7,5 ud af 10 mulige på Trustpilot. Men på Facebook kunne man få det indtryk, at Elgiganten har en score på 10 ud af 10 mulige.

Tjekker man derimod Elgiganten på Trustpilot i den samme periode, viser det sig, at Elgiganten har haft en mindre god eftersommer på Trustpilot.

Der er flere dårlige anmeldelser end gode, og regner man gennemsnittet ud for perioden, lander det hverken på 10 eller 7,5 men på under 5 - altså tæt på to stjerner.

Også firmaet One.com benytter sig af muligheden for at servere et pænere resultatet for sine Facebook-brugere, end firmaet i virkeligheden har.

Firmaet sælger plads på sine servere til domæner og emailkonti og har tilsyneladende ikke fået en dårlig anmeldelse siden midten af maj. Ikke bare en 4-stjernet. Men jo, det har firmaet, hvis man tjekker på Trustpilot. Her er der nemlig syv kunder, der har givet enten en eller kun to stjerner til firmaet.

Coops benzinselskab OK er også helt OK, hvis man tjekker deres Trustpilot-score på Facebook. Udelukkende glade kunder, der giver fem stjerner til servicen i selskabet. Bare ikke hvis man tjekker på Trustpilot selv. Her er der masser af brok. Syv kunder har givet kun en eller to stjerner i den samme periode, som firmaet har valgt at filtrere dårlige anmeldelser fra på Facebook.

Og ifølge teleselskabet Fullrate, der er ejet af TDC, er der ikke indkommet én eneste anmeldelse under fem stjerner siden 19. august, hvis man skal tro den fremstilling, selskabet præsenterer på Facebook.

Går man derimod ind på Fullrate på Trustpilot, ser virkeligheden noget anderledes ud. Fullrate har her fået en hel del anmeldelser, der ikke er femstjernede på de to dage fra den 19 til den 20. august, og seks af dem er fra kunder, der decideret giver Fullrate et los i form af den lavest mulige karakter.

Biludlejningsfirmaet Auto Escape har valgt at filtrere dårlige anmeldelser fra helt tilbage fra den 20. september 2012 - ene glade kunder tilsyneladende. Men kigger man bare halvanden måned tilbage, er der 13 meget sure kunder og kun fem glade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Både Forbrugerrådet TÆNK og stifteren af en gruppe på LinkedIn, Thomas Storm Barfod er kritiske overfor den omtalte sortering af anmeldelser.

Vicedirektør i Forbrugerrådet TÆNK, Vagn Jelsøe vil tage spørgsmålet op, når Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer for offentliggørelse af brugeranmeldelser skal finpudses.

»Det er problematisk, fordi TrustPilot og tilsvarende sider er et rigtigt godt redskab for forbrugerne til at bedømme firmaer, og det bliver jo problematisk, hvis man alligevel ikke kan stole på dem«, siger han.

Fra Thomas Barfod fra LinkedIn-gruppen, Vi anmelder Trustpilot, er kritikken endnu mere krads.

»Mange af vores brugere undrer sig over, at det er lovligt at vise et sådan selektivt billede af sine anmeldelser på fx en facebookside«, siger han.

»Så hvis det virkelig er lovligt, vil jeg vove at kalde det for et ret stort smuthul, som ikke er til gavn for uvildigheden og forbrugeroplysningen«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce