Facebook-reklamer misbruger dine 'likes'

Facebook-venner står ofte som afsendere, uanset om de står inde for budskabet eller ej.

Nettet

Når du ’synes godt om’ flyselskabet Norwegians hjemmeside for at følge deres tilbud på flyrejser, kan dit positive klik betyde, at dit navn ender i reklamer for selskabet inde på dine venners Facebookvæg.

For vennernes ’likes’ bliver flittigt brugt og misbrugt i sponsorerede indlæg på danskernes foretrukne sociale medie. 95 procent af borgere mellem 16 og 89 år er på Facebook ifølge Danmarks Statistiks dugfriske målinger.

»Vi aner ikke, hvilke oplysninger Facebook samler ind«

Som Facebookbrugere aner vi ikke, hvilke oplysninger Facebook samler og hvordan de bruger dem, og det er dybt problematisk, mener Anette Høyrup, der er chefjurist Forbrugerrådet Tænk.

»Vi så det i en sag, hvor forbrugere havde ’liket’ et tilbudssite, som senere sendte en reklame ud for nogle lyserøde dildoer, hvor det stod henover, hvilke venner, der havde ’liket’ siden«, siger Anette Høyrup.

»Det er irriterende og generende, hvis ens navn optræder på den måde. Folk ’liker’ jo også for at vise, hvilken person de er og gerne vil være udadtil«, siger hun, og efterlyser grænser for, hvad Facebook må indsamle af oplysninger, og hvad de må bruge dem til.

»Tjenesterne udvikler sig og skal tjene flere og flere penge. Vi ved kun, at de ved alt, hvad vi foretager os. Vi aner ikke, hvad de finder på, eller hvordan kan man nu handle med vores oplysninger«, siger Anette Høyrup.

LÆS ARTIKEL

38 procent af Facebooks brugere oplever et stigende antal reklamer i deres newsfeed på Facebookvæggen, viser en meningsmåling, som Megafon har foretaget for Lørdagsliv. Hver anden Facebookbruger kalder reklamerne irriterende. 17 procent har undret sig over sponsorerede indlæg, som venner har lagt navn til, og 12 procent har droppet venner, fordi der kom for mange reklamer med deres navn knyttet på.

At reklamepresset er steget, viser Facebooks nyeste regnskabstal. Her var selskabets indtjening steget til 3,2 milliarder dollar, en milliard mere end sidste år på samme tid. 92 procent af indtægterne kommer fra annoncer.

Børsnotering gav flere reklamer

I 2012 kom Facebook på Børsen, og derefter tog det fart med at bruge kundernes oplysninger, når reklamer målrettes. Facebook har bevæget sig væk fra det, som brugerne meldte sig ind i engang, hvor likes ikke blev brugt i reklamer, påpeger ekspert i sociale medier, Trine-Maria Kristensen.

»Det at ’synes godt om’ eller ’like’ er centralt på Facebook, og har været en måde at kommentere og deltage på, også længe før det blev aktuelt med reklamer på facebook. Nu vil Facebook gerne ramme os med reklamer, som er relevante for os. Men det er for meget, når det at like for vise interesse pludselig bliver brugt aktivt for alt muligt skidt«, siger Trine-Maria Kristensen.

Som bruger har du svært ved at opdage, hvad du anbefaler overfor dine venner. Det er udelukkende på dine venners vægge, de optræder.

På den måde dukkede en ven, som er medlem af Socialdemokratiet, pludselig op på et sponsoreret indlæg for Lars Løkke Rasmussen. Det problem kan alle gode demokratiske borgere, der gerne vil følge med i alle politiske partier for eksempel under en valgkamp, ende i.

»Han har bare gerne villet følge med, og den eneste måde, han kan gøre det på, er at han er blevet fan. Det er jo virkelig provokerende, for han passer bestemt ikke på definitionen af en fan«, siger Trine-Maria Kristensen.

Det bekræfter et tjek på de politiske partiers facebooksider. Her er der ikke mulighed for at følge, den knap er inaktiv. I stedet får du at vide, at du skal klikke på ’synes godt om’, hvis du vil følge partiet. Samme mekanisme gælder inde på mange forsikringsselskabers, bankers og andre store virksomheders facebooksider.

»Det burde være en mulighed at vise sin interesse, uden at man fremover skal stå som en person, der ’liker’ et parti eller et firma«, siger Trine-Maria Kristensen, der dog regner med, at de garvede Facebookbrugere godt ved, at ’likes’ kan være givet af mange grunde.

’Synes godt om’ bliver også brugt, når forbrugerne er inde på alt fra møbelbutikker til bankers facebooksider for at søge efter en ny sofa eller et banklån. Bagefter står deres ’like’ tilbage og kan bruges, når firmaet vil sende sponsorerede indlæg ud igen.

Som bruger af Facebook kan du slå dine ’likes’ fra på forskellige måder, men det kræver, at man ved det, påpeger kommunikationsmedarbejder og cand.it. ved Det Tekniske Fakultet på Syddansk Universitet, Mads Gorm Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Facebook har aldrig været særligt gode til at oplyse deres brugere om, hvordan deres oplysninger og likes bliver anvendt senere. Det er blevet en smule bedre, efter at selskabet har brændt nallerne mange gange på brugere, som har krævet mere åbenhed«, siger Mads Gorm Larsen.

Facebook følger dig nøje

Annoncer på Facebook hænger nøje sammen med både faktorer som køn, alder, bolig, civilstand og hvad du foretager dig på nettet. Har du været inde i en netbutik og kigge på støvler, ligger der som regel en støvlereklame på din Facebookside kort efter. Og singler møder datingreklamer, som gifte folk sjældent udsættes for.

Det spiller både ind, hvad du selv skriver og laver, og hvordan dine venner agerer, forklarer Mikael Lemberg, der er Director of Product Innovation i firmaet Komfo, og som både rådgiver og holder foredrag om Facebook.

»Facebook har over 100.000 algoritmer, som styrer, hvilke annoncer der rammer den enkelte bruger. Det gør deres annoncering meget mere præcis, end den man for eksempel møder, når tv-reklamerne kommer midt i en fodboldkamp«, siger Mikael Lemberg.

Han brugte for nylig en opskrift på culottesteg fra et site, som hedder Madbanditten. Før har han aldrig opdaget, at flere af hans venner anbefalede Madbanditten, men efter at han selv har vist interesse, er der begyndt at dukke opslag op om madsitet med venners likes.

Trine Maria Kristensen synes også, at målrettede reklamer giver mening, men Facebook bevæger sig på en knivsæg, mener hun.

»Jeg savner, at de hjælper mig med at rydde op i det, jeg har liket. Ellers bliver vi nogle sure forbrugere, der synes at de hele tiden forfølger os«, siger hun.

Hvis du tror du kan holde de mest intime detaljer skjult, så tager du fejl. Kilde: politiken.tv/ Peter Vintergaard, Christina Christensen

Lovlydige annoncører på Facebook er dog intet imod de svindlere, der snyder uvidende brugere til at ’like’. Deres ’likes’ sælges så videre til hjemmesider, der med konkurrencer og løfter om gratis ting prøver at lokke oplysninger ud af forbrugerne.

De sender en regn af sælgere og reklamer efter folk, siger Peter Kruse, der er partner og specialist i sikkerhedsfirmaet Csis.

»Det er den nye form for spam, og vi kan se, at det vokser og vokser. Folk får en anbefaling fra deres venner, og så bliver de ofte selv ramt af likejacking«, siger Peter Kruse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Svindlerne hacker firmaers eller standupperes Facebooksider. Eller de får facebookbrugerne til at klikke på en video eller en sjov besked.

»Du får opslag, som det ser ud som om vennerne har liket. Men åbner du sider som Gaveregn eller Lotto24, vinder du ikke noget, men ender med at få en regn af uønsket reklame og telefonsælgere ind over dig«, siger Peter Kruse.

Både Facebook og Forbrugerombudsmanden forsøger at stoppe firmaerne bag likejacking, men siderne florerer stadig.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce