Kontrol. Ny EU-lov giver brugere af sociale medier bedre mulighed for at have kontrol over persondataoplysninger. Facebook har imellem tiden anket dommen.
Foto: Janus Engel (Arkivfoto)

Kontrol. Ny EU-lov giver brugere af sociale medier bedre mulighed for at have kontrol over persondataoplysninger. Facebook har imellem tiden anket dommen.

Strammere regler gør livet surt for sociale medier

Brugere vil med ny EU-lov få mere kontrol over personlige oplysninger.

Nettet

I dag kan du fjerne din profil på Facebook, men trods sletningen beholder den amerikanske it-gigant data om dig og indsamler stadig oplysninger om, hvad du klikker på og interesserer dig for rundt omkring på nettet.

Nye databeskyttelsesregler ser ud til at ændre den praksis. EU’s færdigforhandlede persondataforordning vil ifølge retslige eksperter stille en række nye krav til sociale medier, og truslen om bøder på op til fire procent af deres omsætning vil udfordre Facebook, Twitter, Snapchat og andre tjenesters forretningsmodel.

LÆS MERE:

»Reglerne gør, at det bliver sværere at drive sociale medier, for der kommer langt flere krav at leve op til. I stedet for at bruge data, som det passer dem, vil de skulle have indarbejdet i virksomhedskulturen, at data tilhører borgerne, og hvis de ikke passer godt på dem, bliver de mødt med konsekvenser«, siger it-advokat Heidi Steen Jensen, partner i Horten med ekspertise i persondataret.

De nye regler giver blandt andet brugerne af de sociale medier en ret til at blive glemt og at få slettet personlige data, som et firma ikke har et relevant formål med at beholde. Og de sociale medier vil blive forpligtet til at skulle ekspedere alle gemte persondata videre til en anden tjeneste, hvis brugeren ønsker det.

»Alle medier, sociale medier, annoncører og reklamebureauer diskuterer i dag, hvem der ejer data. Men denne lovgivning siger klart, at det er den enkelte persons egne data, og at man derfor selv kan bestemme, hvad der skal ske med dem. Så hvis man ønsker at flytte alle sine data fra Facebook over på Hesteportalen, så skal det gøres muligt. Og det kommer til at være problematisk i ikke bare Facebooks, men alle andre platformes systemer«, siger Heidi Steen Jensen.

Facebook-overvågning ulovlig

Den nye lov skærper også reglerne for indhentning af samtykke. Der indføres et krav om, at børn under 13 til 16 år, afhængigt af landenes implementering, kun må oprette en profil med forældrenes accept. Det generelle krav om samtykke skærpes også, så de sociale medier i højere grad skal sikre, at brugeren er fuldt informeret om, hvad data egentlig bruges til.

Det vil blive lettere at gribe ind over for de tjenester, som ikke giver folk et reelt valg om, hvordan data udnyttes

»Sociale medier, især dem med en dominerende position som Facebook, vil skulle tillade brugere at nægte samtykke til nogle særlige formål. Loven signalerer dermed en bevægelse væk fra de nuværende accepter-alt-eller-intet-privatlivspolitikker, som tvinger folk til at acceptere alle vilkår for at få adgang til en tjeneste. Det vil blive lettere at gribe ind over for de tjenester, som ikke giver folk et reelt valg om, hvordan data udnyttes«, siger dataretsekspert Brendan van Alsenoy fra det belgiske universitet KU Leuven. Han er medforfatter til en rapport til det belgiske datatilsyn om Facebooks kommercielle overvågning af medlemmers og ikkemedlemmers adfærd på nettet.

Som et forvarsel om den nye virkelighed blev Facebook i november beordret af en belgisk domstol til øjeblikkeligt at stoppe sin overvågning af personer, som ikke er Facebook-medlemmer, fordi det sociale medie ikke har indhentet deres samtykke. Facebook har anket afgørelsen og forsvarer sig med, at overvågningen alene sker af it-sikkerhedsårsager.

Nye krav, nye udfordringer

Facebook skriver i en kortfattet mail til Politiken, at selskabet nu ser frem til at få et sæt regler, der gælder på tværs af EU.

»Vores service er i overensstemmelse med EU-lovgivningen i dag, og vi ser ingen grund til, at det skulle ændre sig. Der kan være usikre områder i den nye lovgivning – eksempelvis med alderskrav – men loven effektueres først om to år, så virksomheder vil have masser af tid til at tilpasse sig«, skriver talsperson Sally Aldous.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sociale mediers forretningsmodel er bygget op omkring at bruge og sælge persondata til at skræddersy indhold og markedsføring.

LÆS OGSÅ:

Derfor forventer også dataetisk rådgiver Pernille Tranberg, at de nye krav vil udfordre tjenesterne.

»Data er selve blodet i de sociale mediers årer, så de nye regler kan blive en meget stor udfordring for dem. Det er lykkedes Facebook gennem mange år at bede om samtykke én gang, når man tilmelder sig, og der står så meget, at de nærmest kan gøre hvad som helst med data. Det kommer til at ændre sig, og hvis de eksplicit skal informere brugeren om, hvad der sker med data, så vil det bevidstgøre den enkelte og måske få nogen til at forlade butikken«, siger Tranberg, der står bag den nystiftede tænketank Dataethics.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce