Amazon video
Foto: Skærmbillede

Amazon video

Nettet

Bliver den næste bølge af streaming-tjenester gratis?

Reklamefinansierede versioner af Netflix-lignende tjenester ser ud til at blive en trend, og nu melder Amazon sig måske under fanerne som den største spiller.

Nettet
FOR ABONNENTER

Folk i tech- og mediebranchen kalder det for 'Netflix-modellen': Når man hellere vil betale et lille beløb om måneden og så forbruge alt det, man har lyst til. Og når det gælder underholdning, vil vi hellere abonnere end leje, ser det ud til, for streaming-tjenester som Netflix og Spotify har for længst udkonkurreret 'køb og download'-tjenester som for eksempel Apples iTunes.

Nu kan det imidlertid være, at en ny trend er på vej, hvor man ikke engang behøver betale et månedligt abonnement. I stedet er tjenesten gratis, finansieret af reklamer før, under og efter filmen eller tv-serien, man er i gang med at sluge.

Reklamefinansieret streaming er naturligvis ikke noget nyt, heller ikke på internettet, hvor man for eksempel har kunnet lytte til Spotify gratis i visse lande, hvis man var villig til at udholde reklame-breaks for hver tredje sang, der blev streamet. På samme måde har nogle tjenester, såsom Hulu,  tilbudt billige eller gratis abonnementer finansieret af reklamer, mestendels i USA og andre større markeder.

Men der har ikke rigtig været skub nok i sagerne til at kunne presse Netflix og de andre, store betalings-baserede tjenester. Det kan imidlertid være, der sker noget på den front nu. Amazon rygtes nemlig at være på vej med en gratis streaming-kanal, der er finansieret af reklamer.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce