Annonce
Annonce
Spil

Nyt spil spidder reklamebranchen

Nyt læringsspil underviser 8-12 årige i at være kritiske over for markedsføring og reklamekampagner.

Gem til liste

Hvor mange reklamer er der omkring dig lige nu? Hvad siger de, og hvem er afsenderne?

Den slags spørgsmål og kritisk tænkning skal børn lære via et nyt gratis amerikansk læringsspil fra Federal Trade Commission - den amerikanske handelskommission, der på nogle punkter svarer til Forbrugerrådet.

LÆS ARTIKELNationalmuseet satser på spil

Spillet 'Admongo's har nemlig som mål at undervise børn i 5-6. klasse i reklamekendskab og afkodning af reklamernes budskaber.

Platformsaction i reklamekendskab

'Nutidens børn ser reklamer overalt - i film og tv-udsendelser, udendørs, på deres telefoner og i spil. Derfor er det nødvendigt at lære dem, hvordan de kan tænke kritisk over reklamerne og deres budskaber" siger lederen af FTCs bureau for forbrugerbeskyttelse David Vladeck til websitet GamePolitics.com .

spillet får man jævnligt spørgsmål om fiktive reklamekampagner, som f.eks. bussen her - og her skal børnene afkode, hvem der er afsender og hvad reklamen siger.

Grundlæggende er 'Admongo's mål at lære børnene tre grundspørgsmål, som skal stilles til alle reklamer: Hvem står bag reklamen, hvad siger den og hvad vil den have dig til at købe, gøre eller tænke.

Disseker reklamerne

F.eks. træner første i spillet børnene i at genkende reklamer i gadebilledet, mens bane nummer to viser, hvor reklamerne sniger sig ind i hjemmet. Senere belæres børnene også i, hvordan reklamer målrettes specifikke målgrupper. Her lærer børnene også hvad reklamernes budskab er, og hvordan de er bygget op med målgruppeanalyse.

LÆS ARTIKEL Børn bliver ikke klogere af lærespil

Alle reklamerne i spillet er fiktive, men minder meget om rigtige reklamer, man ville se ved busstoppesteder, husfacader eller busser.

Udover det gratis webspil Admongo, der afvikles direkte i browseren, findes der også forslag til læseplan, billeder af alle de fiktive reklamer samt undervisningsvideoer og baggrundsmaterialer til de lærere, der vil tage emnet op i deres klasseundervisning.

Spil Admongo her

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb