Annonce
Annonce
Annonce
Spil

Nyt spil spidder reklamebranchen

Nyt læringsspil underviser 8-12 årige i at være kritiske over for markedsføring og reklamekampagner.

Gem til liste

Hvor mange reklamer er der omkring dig lige nu? Hvad siger de, og hvem er afsenderne?

Den slags spørgsmål og kritisk tænkning skal børn lære via et nyt gratis amerikansk læringsspil fra Federal Trade Commission - den amerikanske handelskommission, der på nogle punkter svarer til Forbrugerrådet.

LÆS ARTIKELNationalmuseet satser på spil

Spillet 'Admongo's har nemlig som mål at undervise børn i 5-6. klasse i reklamekendskab og afkodning af reklamernes budskaber.

Platformsaction i reklamekendskab

'Nutidens børn ser reklamer overalt - i film og tv-udsendelser, udendørs, på deres telefoner og i spil. Derfor er det nødvendigt at lære dem, hvordan de kan tænke kritisk over reklamerne og deres budskaber" siger lederen af FTCs bureau for forbrugerbeskyttelse David Vladeck til websitet GamePolitics.com .

spillet får man jævnligt spørgsmål om fiktive reklamekampagner, som f.eks. bussen her - og her skal børnene afkode, hvem der er afsender og hvad reklamen siger.

Grundlæggende er 'Admongo's mål at lære børnene tre grundspørgsmål, som skal stilles til alle reklamer: Hvem står bag reklamen, hvad siger den og hvad vil den have dig til at købe, gøre eller tænke.

Disseker reklamerne

F.eks. træner første i spillet børnene i at genkende reklamer i gadebilledet, mens bane nummer to viser, hvor reklamerne sniger sig ind i hjemmet. Senere belæres børnene også i, hvordan reklamer målrettes specifikke målgrupper. Her lærer børnene også hvad reklamernes budskab er, og hvordan de er bygget op med målgruppeanalyse.

LÆS ARTIKEL Børn bliver ikke klogere af lærespil

Alle reklamerne i spillet er fiktive, men minder meget om rigtige reklamer, man ville se ved busstoppesteder, husfacader eller busser.

Udover det gratis webspil Admongo, der afvikles direkte i browseren, findes der også forslag til læseplan, billeder af alle de fiktive reklamer samt undervisningsvideoer og baggrundsmaterialer til de lærere, der vil tage emnet op i deres klasseundervisning.

Spil Admongo her

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb