Annonce
Annonce
Annonce
Spil

Nyt spil spidder reklamebranchen

Nyt læringsspil underviser 8-12 årige i at være kritiske over for markedsføring og reklamekampagner.

Gem til liste

Hvor mange reklamer er der omkring dig lige nu? Hvad siger de, og hvem er afsenderne?

Den slags spørgsmål og kritisk tænkning skal børn lære via et nyt gratis amerikansk læringsspil fra Federal Trade Commission - den amerikanske handelskommission, der på nogle punkter svarer til Forbrugerrådet.

LÆS ARTIKELNationalmuseet satser på spil

Spillet 'Admongo's har nemlig som mål at undervise børn i 5-6. klasse i reklamekendskab og afkodning af reklamernes budskaber.

Platformsaction i reklamekendskab

'Nutidens børn ser reklamer overalt - i film og tv-udsendelser, udendørs, på deres telefoner og i spil. Derfor er det nødvendigt at lære dem, hvordan de kan tænke kritisk over reklamerne og deres budskaber" siger lederen af FTCs bureau for forbrugerbeskyttelse David Vladeck til websitet GamePolitics.com .

spillet får man jævnligt spørgsmål om fiktive reklamekampagner, som f.eks. bussen her - og her skal børnene afkode, hvem der er afsender og hvad reklamen siger.

Grundlæggende er 'Admongo's mål at lære børnene tre grundspørgsmål, som skal stilles til alle reklamer: Hvem står bag reklamen, hvad siger den og hvad vil den have dig til at købe, gøre eller tænke.

Disseker reklamerne

F.eks. træner første i spillet børnene i at genkende reklamer i gadebilledet, mens bane nummer to viser, hvor reklamerne sniger sig ind i hjemmet. Senere belæres børnene også i, hvordan reklamer målrettes specifikke målgrupper. Her lærer børnene også hvad reklamernes budskab er, og hvordan de er bygget op med målgruppeanalyse.

LÆS ARTIKEL Børn bliver ikke klogere af lærespil

Alle reklamerne i spillet er fiktive, men minder meget om rigtige reklamer, man ville se ved busstoppesteder, husfacader eller busser.

Udover det gratis webspil Admongo, der afvikles direkte i browseren, findes der også forslag til læseplan, billeder af alle de fiktive reklamer samt undervisningsvideoer og baggrundsmaterialer til de lærere, der vil tage emnet op i deres klasseundervisning.

Spil Admongo her

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb