Annonce
Annonce
Annonce
Spil

Nyt spil spidder reklamebranchen

Nyt læringsspil underviser 8-12 årige i at være kritiske over for markedsføring og reklamekampagner.

Gem til liste

Hvor mange reklamer er der omkring dig lige nu? Hvad siger de, og hvem er afsenderne?

Den slags spørgsmål og kritisk tænkning skal børn lære via et nyt gratis amerikansk læringsspil fra Federal Trade Commission - den amerikanske handelskommission, der på nogle punkter svarer til Forbrugerrådet.

LÆS ARTIKELNationalmuseet satser på spil

Spillet 'Admongo's har nemlig som mål at undervise børn i 5-6. klasse i reklamekendskab og afkodning af reklamernes budskaber.

Platformsaction i reklamekendskab

'Nutidens børn ser reklamer overalt - i film og tv-udsendelser, udendørs, på deres telefoner og i spil. Derfor er det nødvendigt at lære dem, hvordan de kan tænke kritisk over reklamerne og deres budskaber" siger lederen af FTCs bureau for forbrugerbeskyttelse David Vladeck til websitet GamePolitics.com .

spillet får man jævnligt spørgsmål om fiktive reklamekampagner, som f.eks. bussen her - og her skal børnene afkode, hvem der er afsender og hvad reklamen siger.

Grundlæggende er 'Admongo's mål at lære børnene tre grundspørgsmål, som skal stilles til alle reklamer: Hvem står bag reklamen, hvad siger den og hvad vil den have dig til at købe, gøre eller tænke.

Disseker reklamerne

F.eks. træner første i spillet børnene i at genkende reklamer i gadebilledet, mens bane nummer to viser, hvor reklamerne sniger sig ind i hjemmet. Senere belæres børnene også i, hvordan reklamer målrettes specifikke målgrupper. Her lærer børnene også hvad reklamernes budskab er, og hvordan de er bygget op med målgruppeanalyse.

LÆS ARTIKEL Børn bliver ikke klogere af lærespil

Alle reklamerne i spillet er fiktive, men minder meget om rigtige reklamer, man ville se ved busstoppesteder, husfacader eller busser.

Udover det gratis webspil Admongo, der afvikles direkte i browseren, findes der også forslag til læseplan, billeder af alle de fiktive reklamer samt undervisningsvideoer og baggrundsmaterialer til de lærere, der vil tage emnet op i deres klasseundervisning.

Spil Admongo her

PolitikenPlus
  • Postkasse Ny model postkasse, som er fremstillet i galvaniseret lakeret stål, og som kommer i et væld af smukke farver. Postkassen er monteret med 6 skift Rukolås.

    Pluspris 1.231 kr. Alm. pris 1.449 kr. Køb
  • Havebog Foråret 2014 udkommer ?Design din have med højbede?, af Nina Ewald. Det er den første bog på det danske marked om dette emne. ?Jeg er vild med højbede, og min egen have rummer adskillige af slagsen?.

    Pluspris 245 kr. Alm. pris 289 kr. Køb
  • Tillidskassen Kassen består af blandede spanske og sydafrikanske kvalitetsvine med både luksusvine, en række gode vine i mellemprisklassen samt dagligvine. Der er min. 9 rødevine og max. to ens vine i kassen.

    Pluspris 1.000 kr. Alm. pris 1.480 kr. Køb
  • Forårsjakke til ham Halifax er en jakke med karakter, tydeligt inspireret af moden i de Skandinaviske hovedstæder med de populære lodrette kviltede syninger,

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Tørklæde Romantisk og eventyrligt tørklæde med forårets smukke lyse og sarte farver.

    Pluspris 369 kr. Alm. pris 449 kr. Køb