Annonce
Annonce
Test For abonnenter

Test Canabalt: Manden på flugt

0

I princippet er Canabalt blot en medløber til den trend, som iPhone-succesen ”Doodle Jump” har skabt.

Ud fra et bestemt sæt regler skal man holde sig i live så længe som muligt, mens betingelserne for at overleve løbende bliver sværere og sværere.

LÆS ARTIKEL Tidens største spilsucces hedder Doodle Jumps

Fortolkninger og kopier af denne succesformular findes i hobetal på App Store, men først med Canabalt, der er konverteret til iPad fra sin oprindelige pc-udgave, har man turde udvikle videre på idéen. Man har tilføjet en dybere forståelse for, hvorfor denne spilmekanik er mere dragende end gennemsnittet.

Det er legenden om manden på flugt, hvor udviklerne - bevidst eller ubevidst - har plantet billeder på flugtens psykologi i Canabalt. Farvepaletten er holdt i sort, hvid og grå, hvor alle spor af identitet og forhistorie er udvisket.

Hovedpersonen er 'manden uden ansigt', modelleret med hentydning til det gamle Amiga-spil 'Another World', hvor netop tabet af identitet og genkendelighed var en drivende force.

Løb fra kaos

Canabalt omfavner samme principper: genkendelige omrids, men udvaskede detaljer. En fremstilling af det kaos, som spillets verden befinder sig i, hvor du er på flugt fra ødelæggende robotter og rumskibe.

Med stigende stressniveau må du bekæmpe selve uvisheden forude, personificeret i højhuse, skilte, kasser og andre forhindringer, som Canabalts parkour-progression indspiller.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce