På flugt fra robotter og rumskibe må du flygte over hustagene i Canabalt.

På flugt fra robotter og rumskibe må du flygte over hustagene i Canabalt.

Test

Canabalt: Manden på flugt

Test

I princippet er Canabalt blot en medløber til den trend, som iPhone-succesen ”Doodle Jump” har skabt.

Ud fra et bestemt sæt regler skal man holde sig i live så længe som muligt, mens betingelserne for at overleve løbende bliver sværere og sværere.

LÆS ARTIKEL

Fortolkninger og kopier af denne succesformular findes i hobetal på App Store, men først med Canabalt, der er konverteret til iPad fra sin oprindelige pc-udgave, har man turde udvikle videre på idéen. Man har tilføjet en dybere forståelse for, hvorfor denne spilmekanik er mere dragende end gennemsnittet.

Det er legenden om manden på flugt, hvor udviklerne - bevidst eller ubevidst - har plantet billeder på flugtens psykologi i Canabalt. Farvepaletten er holdt i sort, hvid og grå, hvor alle spor af identitet og forhistorie er udvisket.

Hovedpersonen er 'manden uden ansigt', modelleret med hentydning til det gamle Amiga-spil 'Another World', hvor netop tabet af identitet og genkendelighed var en drivende force.

Løb fra kaos

Canabalt omfavner samme principper: genkendelige omrids, men udvaskede detaljer. En fremstilling af det kaos, som spillets verden befinder sig i, hvor du er på flugt fra ødelæggende robotter og rumskibe.

Med stigende stressniveau må du bekæmpe selve uvisheden forude, personificeret i højhuse, skilte, kasser og andre forhindringer, som Canabalts parkour-progression indspiller.

Hitchcock fremstillede 'manden på flugt' og sublimt i Menneskejagt; Canabalt gør det med samme sublime finesse i spilverdenen. Hvor Doodle Jump var et hyggeligt spil om high-scores og fjollede kasketter, griber Canabalt fat i den dybere mekanik og en bedre forståelse af, hvorfor denne niche af platformsspillene er særligt vanedannende.

Stressen er positiv, og er først blevet for svær og enerverende, når du er død.

På udviklerniveau varsler Canabalt også, at Flash-spillene, der har nydt stor udbredelse på pc-platformen for uafhængige udviklere, vil få sit nye hjemsted på iPad. Man har set mange konverteringer fra Flash til iPhone, men hvor disse blot fungerede fint på telefonen, er den større skærm og bedre farvegengivelse på iPad et tigerspring frem.

Næste skridt er, at udviklere skaber oplevelserne rendyrket til iPad.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce