Annonce
Annonce
Forbrug

Den nye sneakergeneration: De gamle samlere kalder dem 'fuckboys'

De erfarne sneaker-samlere har respekt for ungdommens dedikation. Men 'hype' er ikke nok grund til at ligge fire kolde dage i kø for et par sko - de unge skal huske respekten for gummiskoen.

Se også

Hvilket skomærke kan spores helt tilbage til 1890'erne og har rødder i Bolton, England?

For første gang breder der sig en summen af tvivl i Kødbyens hippe barmiljø i København. Her er en større gruppe ligesindede troppet op for at dyste på paratviden om det, der optager det meste af deres hverdag:

For dem handler det mest om bare at have skoen og vise den frem for sine venner. Vi har ikke behov for at blære os med at have fået en ny sko.

Lukas Leth

Gummisko. Eller 'sneaks', som den korrekte, gadesmarte betegnelse lyder.

Netop gadekulturen og historien bag det eksploderende sneakermarked er hvad aftenen handler om. Og derfor bliver der også rynket let på næsen, da snakken falder på den nye generation af sneakernørder, der i deres farverige og ofte ganske dyre gummisåler er trampet ind på den gamle sneakerskoles territorie.

»For dem handler det mest om bare at have skoen og vise den frem for sine venner. Vi har ikke behov for at blære os med at have fået en ny sko«, konstaterer 20-årige Lukas Leth, der har nørdet sneakermarkedet i omkring fire år.

Holy grails

Seks klassikere, et sneakerhead skal eje

Adidas Superstar 80’s

-

Air Jordan 1

-

New Balance 577

-

Nike Air Max 1

-

Adidas ZX 8000

-

Adidas Stan Smith

En quiz-modstander fra et af de andre hold peger i samme retning. Og selv om Nicolai Becher respekterer den yngre ungdoms indtog på sneakermarkedet, kan han alligevel ikke skjule en vis skepsis omkring, hvor godt de nye unger på blokken egentlig har styr på deres 'game'.

»Og der er ingen tvivl om, at jeg har mere respekt for en person, der sætter sig ind i tingene og går op i det med liv og sjæl. En som ikke bare køber en sko fordi han ved, at der er mange andre, der vil have fat i den. Jeg vil til hver en tid hellere snakke med folk, der har styr på deres game, end folk, der ikke har«, understreger Nicolai Becher.

Ikke for børn

Vi står ude foran et lille værtshus i Kødbyen, hvor de 50-60 fremmødte er stuvet tæt sammen indenfor. Ved lange træborde og lyst op af stearin i gamle whiskeyflasker. Over disken langer arrangørerne - den nye sneakerbutik Size? i Købmagergade - gratis fadøl over disken til de deltagende.

Det er ikke et arrangement, der henvender sig til skoentusiaster i 14 års alderen, og fremmødet er også tydeligt begrænset til folk i 20'erne og 30'erne. Sneakerheads af den ældre skole, der ikke alle sammen er lige begejstrede for den bredere ungdoms entre i 'deres' livsstilsnabolag.

'Fuckboys' er der mange, der kalder de unge drenge. I hvert fald dem, der stikker næsen for langt frem inde på sneakerentusiasternes fælles Facebook-gruppe og markedsplads 'Sneakermarket', der i skrivende stund har over 50.000 medlemmer.

»Fuckboys er dem under 16, der lige har fået deres konfirmationspenge og tror, de ved alt om sko uden at vide noget overhovedet. De vil have alle de rigtige sko nu og her, koste hvad det vil. Og så sælger de deres computer og deres tøj og alt, hvad de har, for at få fat i det par, de vil have. Det er et sindssygt miljø«, forklarer Nicolai Becher.

Selv er han kun 20 år gammel, men efter 5 år i gamet er han alligevel en del af den ældre skole, når det kommer til sneakernørderi. Han har sågar bygget sin egen smartphone-app StreetWhere, der guider folk til de bedste sneakerbutikker - indtil videre i godt 100 byer verden over.

I kor med sine venner til arrangementet nikker han genkendende til den os-mod-dem mentalitet, der er ved at opstå den yngre og ældre generation imellem.

Hopper man på hypetoget eller hopper man af det?

Skillelinjen mellem de to fraktioner går ved begrebet 'hype': Hopper man på sneaker-toget, fordi alle andre gør det, eller gider man netop ikke være med på toget, når alle andre er det?

»Nogen kan elske en sko fra 2005, som ingen har hørt om, mens andre bare gerne vil have den sko, som alle snakker om. Nogen går op i kvalitet og historie, andre går op i hype. Sådan kan du godt dele det lidt groft op«, fortæller Nicolai Becher, hvis hold ender aftenens quiz med 51 rigtige svar på 60 mere eller mindre absurd nørdede spørgsmål om sneaks.

Interesse og paratviden er på plads, men på et centralt punkt har de gamle sneakerheads alligevel givet op over for den yngre generation. En skohungrende generation, der gladeligt ligger både to, tre og fire dage i kø - også i bidende kulde - for at få fingrene i de mest eftertragtede modeller.

Fuckboys er dem under 16, der lige har fået deres konfirmationspenge og tror, de ved alt om sko uden at vide noget overhovedet.

Nicolai Becher

Som da en flok unge drenge i februar brugte fire døgn på et fortorv i indre København for at få fingre i rapstjernen Kanye West's nyeste skud på skostammen: den sagnomspundne 'Yeezy 750 Boost', der i dag har en videresalgspris på op imod 6000 kroner.

»Det er fedt nok, at kulturen udvikler sig så meget, at folk gerne vil ligge i kø i flere dage for at få fat i et par sko, de gerne vil have. Det har jeg ikke noget imod overhovedet. Det er bare ikke noget, jeg kunne finde på at gøre. Jeg skal ikke ud og ligge i kulden«, forklarer Lukas Leth.

Betyder det, at de er mere dedikerede sneakernørder end jer?

»Ja det vil jeg sige, at det gør. Jeg kunne i hvert fald ikke finde på det. Så nørderne udvikler sig, og er efterhånden blevet endnu mere dedikerede, end vi har været - i hvert fald på det punkt«.

Plads til alle - der kender deres plads

Nicolai Becher føler sig ikke ramt af udviklingen, men må alligevel erkende, at han ikke har det store til overs for den nye generations såkaldte 'hype beasts'. Han fortæller om flere ældre samlere, der har opgivet ævret, fordi de simpelthen ikke kan konkurrere med ungdommen, der kan pjække fra skole for at ligge flere dage i kø til et par nye sneaks.

»Og jeg kan ikke rigtig andet end grine og ryste på hovedet af dem, der så kommer i Godaften Danmark og fortæller om deres passion for sko, når de er 13 eller 14 år. Det er ikke mange år siden, de ikke anede, hvad en sko var, men lige pludselig har de en mening om det, fordi de har set en kendt person gå med dem«, fortæller han.

Nørderne udvikler sig, og er efterhånden blevet endnu mere dedikerede, end vi har været

Lukas Leth

Men det er altså okay at dele sneakerterritoriet - selv med den yngre ungdom. Det lægger quiz-deltagerne alle stor vægt på at understrege onsdag aften i Kødbyen.

Der er plads til alle - også de små. I hvert fald så længe, de har styr på deres ting - og i øvrigt ikke stikker næsen for langt frem.

Og apropos det at have styr på sine ting: Hvilket skomærke er det så, der kan spores helt tilbage til 1890'erne og har rødder i Bolton, England?

Svaret er Reebok. Selvfølgelig.

Redaktionen anbefaler

Sneakersdille får unge til at give tusindvis af kroner for gamle gummisko

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce