Annonce
Annonce
Forbrug

Balmain-tøj, dyrekort og Kähler-vaser var årets største forbrugerhypes

Tal fra landets brugtportaler afslører danskernes forbrugsvaner. Søgninger på dyrekort steg 22.000 procent i foråret.

Når vi ser på nogle af årets populære søgninger, kan vi nærmest gengive 2015 i begivenheder.

Sofie Folden Lund, kommunikationschef for Den Blå Avis

En stigning på 22.000 procent.

Sådan udviklede antallet af søgninger på 'dyrekort' sig på brugtportalen Den Blå Avis, da Danmark i foråret 2015 selvantændte over Dansk Supermarkeds uheldige reklamestunt. 444 søgninger blev det til i månederne januar til marts, mens danskerne fra april til juni jagtede de eftertragtede papkort med dyremotiver 97.681 gange.

Dyrekortepisoden er en af de mere interessante historier, der gemmer sig i Den Blå Avis' optegnelser over deres brugeres søgninger i 2015. Optegnelser, der desuden viser, at danskerne er rigtig glade for at sidde ned, spise pænt - og bruge penge på Apple-produkter.

DEBAT: Det er aldrig fedt at blive skuffet

Af de cirka 14 millioner varer, der hvert år bliver sat til salg på brugtportalen, var sofaer, spiseborde og iPhones nemlig de tre mest søgte ting i 2015. 2,5 millioner gange har folk ledt efter en ny sofa, og iPhones og spiseborde har hver 1,9 millioner søgninger.

Ny Kähler-hype firdoblede interesse for designervaser

Søgetallene taler et tydeligt sprog om, hvad der optog danskerne på bestemte tidspunkter i løbet af året. Foruden dyrekort var det blandt andet det nyeste skud på stammen af Kähler jubilæumsvaser.

fakta

De mest søgte brugte varer på Den Blå Avis i 2015:

Søgeord - antal søgninger

1. 'sofa' - 2.521.715

2. 'iphone' - 1.951.379

3. 'spisebord' - 1.902.008

4. 'havemøbler' - 1.534.255

5. 'sofabord' - 1.435.754

6. 'havetraktor' - 1.350.387

7. 'kommode' - 1.155.211

8. 'cykel' - 1.042.899

9. 'iphone 6' - 1.009.272

10. 'lænestol' - 987.837

Vaseproducenten fik i 2014 Danmark til at gå amok over deres guldstribede jubileumsvase, der kun blev udsendt i et begrænset oplag. Og da Kähler i foråret '15 sendte en lignende vase med sølvstriber på gaden, var efterspørgslen igen massiv, hvilket også kan ses i søgehistorikken fra Den Blå Avis.

I forårsperioden blev Kählervasen søgt på omkring 44.000 gange, men da hypen lagde sig henover sommeren, faldt det til under en fjerdedel med 10.000 søgninger i sensommeren.

LÆS OGSÅ: Ny hype om Kähler-vase

”Det er ret interessant at se i vores data, at det, der sker i omverdenen, smitter fuldstændig af på folks købsvaner. Så når vi ser på nogle af årets populære søgninger, kan vi nærmest gengive 2015 i begivenheder. På den måde fungerer DBA som søgemaskine fuldstændig ligesom Google – det der lige er på folks nethinde, bliver der straks søgt efter”, siger Den Blå Avis' kommunikationschef Sofie Folden Lund.

Balmain og Kanye hitter på tøjmarkedet

Lignende tendenser viser sig hos en af Den Blå Avis' konkurrenter på brugtmarkedet. På handelssiden Trendsales, hvor brugerne primært sælger tøj og sko, viser årets store forbrugerbegivenheder sig også tydeligt frem i søgehistorikken.

En af årets store modebølger, der har haft enorm interesse på siden, har været den hypede gummisko 'Yeezy Boost', som rapperen Kanye West har designet for Adidas.

LÆS OGSÅ: Sneakersdille får unge til at give tusindvis af kroner for gamle gummisko

Og af mere specifikke højdepunkter i løbet af året kan nævnes H&M’s samarbejde med designeren Balmain, der den 5. november fik trafikken på siden til at eksplodere. På dagen havde Trendsales mere end 160.000 søgninger på 'Balmain' - 320 gange flere, end de i gennemsnit havde på årets øvrige dage.

DBA: 2016 bliver elektronikkens år

Den Blå Avis spår, at 2016 mere end nogensinde vil blive præget af interesse for brugt elektronik.

Danskerne er ved at få øjnene op for, at elektronisk udstyr ikke nødvendigvis behøver at være nyt.

Sofie Folden Lund, kommunikationschef for Den Blå Avis

Ifølge deres data lader varer som iPhones, computere og spil- og lydudstyr til at blive nogle af de mest populære varer i 2016.

”Vi ser en fin stigning i antallet af søgninger og annoncer på elektronik som spillekonsoller, iPhones, bærbare computere, men også retro-elektronik. Det er, som om danskerne er ved at få øjnene op for, at elektronisk udstyr ikke nødvendigvis behøver at være nyt, og at man kan gøre nogle meget gode handler ved at kigge på brugtmarkedet”, siger Sofie Folden Lund.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce