Trængsel. Kunstig sne, julesang, lystænding, pynt og besøg af julemand skal sætte julehandlen i højeste gear på Strøget.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Trængsel. Kunstig sne, julesang, lystænding, pynt og besøg af julemand skal sætte julehandlen i højeste gear på Strøget.

Så er vi i gang med at julehandle for 7,6 milliarder

Butikkerne bør appellere til sanserne og kvinderne, lyder det fra en analytiker.

Forbrug

Julemanden tænder julelysene i Københavns indre by lørdag eftermiddag klokken 15, Sankt Annæ Pigekor synger den stundende højtids sange på Amagertorv ved Illum, Jul i Tivoli åbner, der er en strøm af julemarkeder, Føtex har tredive procent på alt legetøj søndag, og Toy 'R' Us giver halv pris på en række populære gaveønsker weekenden over.

Kort sagt: Årets store indkøbsbegivenhed går i denne weekend ind i sin intense fase.

Det følger i halen på, at vi lige har overstået Halloween og en omgang 'midseason sales', som udsalg midt i årstiden nu hedder.

»Detailhandlen prøver at være dynamisk. Der er ikke nogle perioder, hvor der ikke sker noget. Man vil gerne have kampagneperioder hele tiden, så man kan gøre sig til«, forklarer Henning Bahr, markedsanalytiker og administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia.

Han forklarer, at butiksindehavere i dag har stor viden om kundernes præferencer og adfærd via bon-analyser, medlemsklubber og loyalitetsprogrammer - såsom Club Matas og Coop-kortet - og derfor har grundig forståelse for, hvad der skal til for at få gang i salget.

»Man er meget aktiv, optimerer løbende og skifter for eksempel vinduesudstillinger hver tredje uge og samarbejder om events som kulturnat eller temaaftener. Der er en større professionalisme. Når byens handlende går sammen om at gøre sig lækre, lokker det kunderne ud«, mener Henning Bahr.

LÆS ARTIKEL

Julemand og kunstig sne

For Illum er eftermiddagens fælles julearrangement på Amagertorv ikke nok. Her har julemanden allerede været forbi tidligere på eftermiddagen og skrabe kunstig sne af stormagasinets store ruder for at skabe hype om årets juleudstilling. Det er noget, der får de voksne til at stoppe op og tage billeder med deres telefoner og børn til at lave snebolde.

Og den slags taktiske tiltag synes nødvendige, for nethandel tager efterhånden 16 procent af julekagen (1,2 ud af forventede 7,6 milliarder kroner), hvillet betyder, at danske butikker er i konkurrence med internationale giganter om kundernes kroner.

»Derfor er mange af de bedste danske butikker gode til at appellere til sanserne, så kunderne får lyst til at røre og prøve produkterne, og lige fra IKEA til Magasin investerer i mere personale på gulvet, så kunderne føler sig godt behandlet og kan få råd, vejledning og service«.

LÆS ARTIKEL

Det kan Tenna Heise, 37, fra Odense, nikke genkendende til. Hun er sammen med mand og to børn på strøgtur i København. Egentlig bare for hyggens skyld, men det er også blevet til lidt gaveindkøb.

Hun kan godt finde på at købe eksempelvis legetøj online, men sætter stor pris på at gå i butikker, hvor der er gjort noget ud af oplevelsen.

»Det betyder da rigtigt meget, at man kan røre, føle og smage. Vi har lige været i H. J. Hansens Vinhandel, og der var både god service og smagsprøver«, forklarer hun.

Et juleparadis

At det er sanselige oplevelser frem for tilbud på varer til under indkøbspris, der skal sikre en god omsætning, har man også fået øjnene op for i de store supermarkeder.

Det fortæller Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, der tæller butikkerne Kvickly, Fakta, Dagli'Brugsen, SuperBrugsen og Irma.

På forsiden af SuperBrugsens store jule-tilbudsavis i næste uge finder man da heller ikke en eneste pris, men i stedet en konkurrence om at vinde et »juleparadis med sne, lys og lækker julemad« til hele nabolaget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi prøver at lave en anderledes jul i år. I forhold til tidligere år, hvor vi er gået med hårde indkøbspriser og har solgt piskefløde til 3,95, satser vi markant på kvalitet og stemning. Vi lægger op til hygge og fællesskab og har lavet en tv-reklame med Disney-julestemning. Det er også derfor, vi i dag åbner en SuperBrugsen i Tivoli med lokale råvarer fra hele landet«, siger Jens Juul Nielsen.

Samtidig med at der er en løbende udvikling i taktikken for at få kunder i butikken, er der også noget, der ikke ændrer sig:

»Nøglen til succes er stadig at få kvinderne i gang, for de står for størstedelen af indkøbene til familien«, siger markedsanalytiker gennem 30 år, Henning Bahr.

Også den analyse nikker Tenna Heise til.

»Ja, hos os er det mig, der styrer det og køber gaverne«.

Så det giver god mening, hvis julemanden igen i år giver mor en ordentlig trutter.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce