Til Rødovre tog det 20 minutter med traditionel taxa - med Ubr City tog det 34 minutter.
Foto: Miriam Dalsgaard (arkiv)

Til Rødovre tog det 20 minutter med traditionel taxa - med Ubr City tog det 34 minutter.

Forbrug

Første tur med Ubr City: »Skal vi ordne det over MobilePay?«

Ubr City-appen blev lanceret mandag klokken 12, og ifølge tjenesten er der cirka 100 tilmeldte chauffører.

Forbrug

Det tager 15 sekunder at downloade appen Ubr City på min mobiltelefon. Det er en helt ny app, som skal give danskerne mulighed for at få en Ubr, præcis som de kunne få en Uber før.

Da jeg registrerer mig som bruger i appen, kræver det mit mobilnummer og kortoplysninger. Der dukker et danmarkskort op, og ret belejligt er der en prik, lige hvor jeg står i Rødovre. Med fingeren skal jeg placere prikken på stedet, hvor jeg vil blive kørt fra, eller det vil så sige, hvorfra min mobil, kuffert eller cykel skal afhentes.

Tanken med Ubr City er, at det ikke er en taxatjeneste, men en fragttjeneste. Chaufførerne henter ikke mig, men en genstand i en radius af omkring 70 kilometer fra København, og så kan jeg heldigvis få lov til at komme med på turen.

Da jeg indtaster oplysninger om turen, bliver jeg ikke spurgt om, hvilken genstand jeg skal have med. Og det bliver jeg heller ikke, efter at chaufføren kommer trillende i sin sølvgrå og utroligt rene Toyota.

»Hvor skal DU hen?«, spørger han, og jeg siger Rådhuspladsen i København.

50 kr. for tur på 20 meter

Ubr City-appen blev lanceret mandag klokken 12, og ifølge tjenesten er der cirka 100 tilmeldte chauffører. Fire timer efter lanceringen valgte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen at politianmelde tjenesten, så politiet kan vurdere, om tjenesten er et brud på taxalovgivningen.

I appen er det frivilligt at indtaste slutdestinationen, da jeg bliver spurgt om det. Jeg tænker ikke nærmere over det, for i en traditionel taxa har jeg altid sagt det til chaufføren, når jeg stiger ind.

Vi er kørt omkring 20 meter med Ubr City, da min mobil vibrerer og fortæller, at vi er nået til slutdestinationen. Og nej tak, jeg har ikke tænkt mig at blive i Rødovre. Chaufføren siger, at jeg skal bestille en ny tur, så jeg betaler 50 kroner via appen, og nu får jeg tilføjet, at vi skal til Rådhuspladsen.

Tidligere på dagen er jeg med en traditionel taxa på vej til Rødovre, hvor turen tager 20 minutter og koster 183 kroner. Det er billigere, men der går også 34 minutter, da jeg skal tilbage med Ubr City. Undervejs bliver fartgrænser overholdt. Står der 60 kilometer i timen på et skilt, rammer vi de 62, og hvem gør ikke det, når man er ude og køre?

Registrerer ikke turen

Københavns centrum er et paradis for ensretning, så chaufføren bruger tid på at komme frem til Rådhuspladsen. Det skal så siges, at det er hans første Ubr City-tur, så det er naturligt med begynderfejl.

Og så er turen med appen på en eller anden måde ikke blevet registreret. Der står simpelthen på begge vores mobilskærme, at jeg - altså min genstand - stadig skal afhentes i Rødovre.

Og hvad gør vi så? Normalt skal appen registrere turen, så man undgår, at der er sorte penge i omløb, men det har chaufføren vist ikke hørt om.

»Skal vi ordne det over MobilePay?«, spørger han.

»80 kroner?«, spørger jeg og regner med, at de allerede betalte 50 kroner er inkluderet.

»Okay«, svarer chaufføren.

Jeg åbner MobilePay-appen og overfører pengene til chaufførens private mobilnummer. Om han får indberettet turen og indtægten, ved jeg ikke. Det må tiden vise.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce