Annonce
Annonce
Din transport

Københavns Kommune tager livet af P-billetten

Se her, hvordan du fremover undgår P-bøden, når du parkerer i hovedstaden.

Annonce

Sådan fungerer P-betalingen

  • Du skal ikke længere lægge en P-billet i forruden. Betalingen registreres via din nummerplade
  • Du kan enten betale for parkering via en mobil app eller kommunens betalingsautomater
  • De tre mobil-app's, der aktuelt findes, hedder Easypark, Park Park og Park Man
  • Der kommer til at være 798 automater i byen mod 1510 automater tidligere - de nedlagte automater omdannes til infostandere, der guider til mobilbetaling
  • Har du problemer med at finde nærmeste betalingsautomat, kan du søge efter deres placering på kk.dk/parkering

Snart er det slut med at have parkeringsbilletter liggende i forruden. I hvert fald, hvis du bor i Københvns Kommune, hvor man nu gør klar til at lægge det gammeldags parkeringssystem i graven.

Billister skal fremover blot registrere deres nummerplade enten via en parkerings-app på mobilen eller i en parkeringsautomat. Nyt udstyr betyder, at P-vagterne derefter kan scanne bilens nummerplade og straks se, om man har betalt for sin parkering.

Der er sat 38 millioner kroner af til digitaliseringsprojektet, som er inspireret af lignende systemer i byer som Amsterdam og London. Og Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) ser frem til, at København også får digital betaling.

LÆS OGSÅ: København sælger flere p-licenser, end der er pladser

»Det bliver både lettere at betale for parkering i København, og vi får en langt bedre dokumentation på området. Københavnerne slipper for de afgifter, der bliver givet, fordi billetten er gledet ned på sædet, da bildøren smækkede, eller fordi man har byttet rundt på kvittering og billet eller har lagt billetten med bagsiden opad. Den slags har vi mange tvister om i dag, fordi folk jo fastholder, at de har betalt for at parkere. Fremover kan der ikke ske den slags fejl, for bilisterne får sikkerhed for, at betalingen er dokumenteret i systemet«, fortæller Morten Kabell.

Dobbelt så langt mellem P-automater

Det nye tiltag betyder også, at halvdelen af byens parkeringsautomater vil blive nedlagt og i stedet laves om til informationsstandere, der leder kunderne i retning af de forskellige parkerings-apps eller til den nærmeste P-automat, der er opdateret til det nye system.

I praksis kommer der altså til at blive dobbelt så langt til P-automaten for de billister, der ikke har en smartphone med parkeringsapps i lommen. Men Jes Øksnebjerg, der er centerchef i Københavns Kommunes Center for Parkering, forsikrer om, at det ikke vil betyde længere gåture og mere spildtid, når man skal parkere i fremtiden.

LÆS OGSÅ: Nye p-skiveregler skal gøre op med urimelige bøder

»Vi fjerner halvdelen af automaterne, så der bliver principielt dobbelt så langt. Men da du ikke skal tilbage til din bil med en parkeringsbillet, men bare registrerer nummerpladen, vil det i den sidste ende være samme afstand. Før skulle du frem og tilbage - nu betaler du bare i automaten og går i biografen, uden at skulle tænke på at lægge en billet i ruden«, fortæller han.

KK anbefaler - og overvåger - parkerings-app's

For det moderne typer med smartphones i lommen, findes i øjeblikket tre apps, der også kan ordne din parkering. Easypark, Park Park og Park Man bliver i dag brugt af 30-35 procent af Københavns billister, når de skal betale for deres parkering - et tal, Københavns Kommune forventer vil stige yderligere i fremtiden.

Apps.  Brugerfladen på en af de tre parkerings-app's, Easy Park.

Parkerings-apps'ne har den fordel, at man med dem kun betaler for den tid, man holder parkeret og ikke behøver gå tilbage til sin bil for at forlænge sin parkering, hvis man bliver hængende længere end forventet. Når man parkerer, tjekker man betalingen ind direkte fra bilen, og så snart man forlader parkeringspladsen igen, stopper man betalingen i app'en.

Desuden tilbyder de deres brugere ekstra services, der kan spare brugeren tid og besvær, når der skal findes en parkeringsplads - blandt andet rutevejledninger og opdateringer om ledige parkeringspladser i nærheden.

LÆS OGSÅ: Private p-selskaber hæver bøden til 750 kroner

Til genæld betaler man også et månedligt abonnement samt et mindre gebyr for hver registreret parkering. Jes Øksnebjerg beskriver dog apps'ne som en prismæssigt god løsning og understreger, at Københavns Kommune vil arbejde for at sikre gode priser også i fremtiden.

»Vi overvåger prisudviklingen på de her apps meget nøje. I øjeblikket har vi kun tre leverandører på markedet, mens man i andre europæiske lande har 7-9 at vælge imellem. Så vi prøver at få flere udbydere ind på markedet, så konkurrencen kan blive større, end den er i dag«, forklarer han.

Scanningsbiler kan finde parkeringssyndere i hobetal

Hvert år udstedes omkring 5.000 bøder, fordi parkeringsvagter ikke kan læse eller se P-billetten i bilruden. Et tal, der forventes at falde med indførelsen af det nye system, fordi dokumentationen nu bliver klart registreret digitalt.

Vi fjerner halvdelen af automaterne, så der bliver principielt dobbelt så langt. Men da du ikke skal tilbage til din bil med en parkeringsbillet, men bare registrerer nummerpladen, vil det i den sidste ende være samme afstand.

Jes Øksnebjerg, centerchef i Københavns Kommunes Center for Parkering

P-vagternes job bliver yderligere lettet af tre såkaldte scannerbiler, der vil køre rundt i Københavns gader og automatisk scanne alle nummerplader, de passerer på deres vej. Registreres en bil, der ikke har betalt for sin parkering, vil scannerbilerne give besked til nærmeste parkeringsvagt, der dermed kan spare tid og gå mere målrettet efter ulovligt parkerede biler.

Jes Øksneberg forventer dog ikke, at man kommer til at udskrive meget mere end de godt 300.000 aftgifter, der på nuværende tidspunkt udskrives om året.

»Jeg vil tro, at vores parkeringskontroltryk forbliver nogenlunde det samme. Kontrollen bliver mere effektiv, men til gengæld kommer vi nok også til at bruge færre ressourcer. Med det nye system kan vi nå det samme som nu, men med færre folk, og det vi sparer kan jo så sendes tilbage til vores politikere, så de kan rydde lidt pænere op i fælledparken og anlægge nogle flere legepladser eller noget i den stil« fortæller han.

LÆS OGSÅ: Nye parkeringspladser i hovedstaden vil koste lejere dyrt

Det nye scanningssystem giver desuden adgang til langt bedre information om parkeringspresset i byen, og om hvilke parkeringspladser, der er optaget på hvilke tidspunkter.

»Så nu har vi hele tiden overblik over, hvad belægningsprocenten er på de forskellige gader. Det gør os i stand til meget mere præcist at sige, hvor vi kan tåle at ofre pladser, hvis der skal anlægges andre ting, og hvor vi måske skal prøve at skabe nogle flere pladser« siger Jes Øksneberg.

De digitale betalingsautomater vil blive indført bydel for bydel i København i løbet af februar og marts.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce