Her kan det ses, at de mange bycykler Københavns Kommune har investeret i, står fuldstændig urørte. Kilde: politiken.tv / Foto: Lasse Kofod, klip: Mikkel Stoumann Fosgrau

Udskældt bycykel vinder en smule terræn

Københavns el-bycykel har på under et år mere end tredoblet sine abonnenter. Men der er stadig lang vej, erkender fonden bag cyklen.

Din transport

Det går en smule fremad for de ellers stærkt kritiserede københavnske el-bycykler.

Bycyklerne er først og fremmest tiltænkt pendlere og turister, men indtil videre har ikke mindst pendlerne holdt sig et pænt stykke væk fra den ellers topmoderne cykel med elmotor og tablet-computer.

Nu viser tal fra By- og Pendlercykelfonden bag Københavns og Frederiksberg Kommunes bycykler dog, at flere personer er begyndt at kaste penge efter bycyklerne. Antallet af abonnenter er således tredoblet siden sommeren 2014. Tallene er dog stadig i den lave ende.

NYHED

Mens bycyklen i juli sidste år havde 117 abonnenter, er tallet i april 2015 steget til 376 mennesker. Tallene viser også, at der bliver kørt flere ture. El-bycyklerne er hidtil i april 2015 blevet brugt 5.080 gange mod beskedne 675 gange i december sidste år. Formand for By- og Pendlercykelfonden og medlem af Frederiksberg Kommunalbestyrelse Nikolaj Bøgh (K) glæder sig over udviklingen, men erkender, at der er lang vej endnu.

»Oven på alt den polemik om bycyklen fortæller denne fremgang mig, at der er behov for bycyklen, men at folk ikke kender den i tilstrækkeligt omfang. Der er ikke noget underligt i et bycykelsystem«, siger han.

Pendlerformand: Behovet er meget større

De første 250 københavnske bycykler rullede ud på gaderne i april 2014. Siden gik projektet i stå. Det har knebet med brugen af cyklerne, samtidig med at firmaet bag bycyklerne, GoBike, ikke har været i stand til at levere de 1.860 aftale cykler, da den tyske leverandør blev ramt af en betalingsstandsning.

I midten af april 2015 fik fonden bag cyklerne og politikerne i København og på Frederiksberg nok. De stillede et ultimatum til GoBike, der skulle levere cyklerne inden 1. maj, hvis ikke projektet skulle droppes. Nu er projektet i mellemtiden på vej tilbage på sporet. Ifølge fonden og teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) har GoBike nemlig leveret nye garantier, som kommunens jurister netop nu er i gang med at gennemgå. Hvis garantierne holder, kører projektet videre, og så skal GoBike levere de første 1.000 cykler inden 1. juli.

KRITIK

I aften er bycyklen på dagsordenen i Københavns Borgerrepræsentation, hvor borgmester Morten Kabell blandt andet skal redegøre for hele forløbet omkring bycyklerne, der er blevet stærkt kritiseret. Venstre og Konservative har samtidig et forslag om at droppe projektet på programmet.

Politikerne skal holde fast i projektet, mener Kystbanens pendlerformand, Michael Randropp. Når han ser på den lille fremgang i tallene, er han ikke tvivl om, at behovet i virkeligheden er langt større. Han påpeger, at det tager lang tid at ændre trafikmønstre.

»Der er i forvejen trængt i togene med alle cyklerne, og man ønsker samtidig en stigning i den kollektive trafik. Derfor er der i den grad brug for løsninger som bycyklen, der kan tage noget af presset. På den måde er der et kæmpe potentiale og behov i projektet«, siger Michael Randropp.

Kender ikke succeskriteriet

Nikolaj Bøgh fra fonden bag bycyklerne kender ikke til den præcise målsætning for brugen af bycyklerne.

Hvis alt går efter den nye plan fra GoBike, vil der være 1.000 cykler på gaden i juli, og så har bestanden nået en størrelse, hvor man for alvor kan begynde at markedsføre projektet. Markedsføringen er afgørende, siger Nikolaj Bøgh.

»Folk har selv opdaget og fundet ud af systemet. Det er positivt og peger på, at der er et potentiale. Derfor tror vi også fra fondens side på, at når vi er færdige med at folde projektet ud, vil vi se en kraftig stigning i antallet af brugere og abonnenter«, siger han.

Markedsføring er dog ikke nok. Ifølge Kystbanens pendlerformand skal pendlerkort og bycyklen sammentænkes, så pendlerne får det hele i en stor pakke. Det vil gøre det mere attraktivt for pendlerne at hoppe på en af kommunens cykler, når de kommer ind med toget, vurderer Michael Randropp.

»Det er en lang sej proces. Men det vil slå meget hurtigere igennem, hvis man bare sammentænker løsningen«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce