Uber Danmark holdt pressemøde i dag, efter at et stort flertal i Folketinget har vedtaget en ny taxalov. Fra venstre ses 
Nicolai Jørgensen (talsmand for Uber-Chaufførerne i DK),  chauffør Kim Hasbo, og Carl Edvard Endresen (Uber-direktør i Danmark og Norge).
Foto: Stine Bidstrup

Uber Danmark holdt pressemøde i dag, efter at et stort flertal i Folketinget har vedtaget en ny taxalov. Fra venstre ses Nicolai Jørgensen (talsmand for Uber-Chaufførerne i DK), chauffør Kim Hasbo, og Carl Edvard Endresen (Uber-direktør i Danmark og Norge).

Din transport

Uber-direktør til Politiken: »Jeg er ekstremt skuffet«

Uber bliver i Danmark lover han trods ny, generende taxalov.

Din transport

»Jeg er ekstremt skuffet«.

Det er Uber-direktør i Danmark og Norge Carl Edvard Endresens første kommentar til den nye taxalov, som er på vej gennem Folketinget. Uber har kaldt til pressemøde på det danske hovedkontor i den gamle frihavn tæt på Kastellet, hvor der bliver serveret 'coffee to go' og bagels lige efter tidsånden.

»Man har valgt at vende ryggen til ny teknologi«, siger Carl Edvard Endresen videre og lovede gang på gang under interviewet, at Uber vil kæmpe videre for at blive i København.

Kort fortalt ønsker et stort flertal med mere end 150 mandater bag sig i Folketinget, at der skal være taxametre, videokameraer og ikke mindst sædefølere i biler, som bruges til taxakørsel. Sidstnævnte krav skal sikre, at der bliver betalt skat af alle ture, men gør det samtidig nærmest umuligt at bruge privatbiler til taxakørsel efter Ubers forretningsmodel.

»Jeg er helt med på det, som de forsøger at opnå: Skattebetaling, sikkerhed for forbrugere og chauffører, men alt det kan man opnå smartere og enklere ved at tage den teknologi, som findes i smartphones i dag. Det er et tilbageskridt at specificere, hvilken slags teknologi der skal bruges. Det er dyrt og kan løses med den teknologi, som allerede findes i dag. Det bliver dyrere for forbrugerne og gør tjenesteydelsen dårligere«, siger Endresen.

Det er et stort flertal i Folketinget, som står bag loven?

»Det er skuffende og er i utakt med, hvad befolkningen ønsker. Derfor vil vi også spørge vores brugere, hvad de synes om lovforslaget og sige, at de er uenige«.

Vil ikke spekulere i fremtiden

Uber oplyser selv, at hver fjerde københavner har tilmeldt sig Ubers tjeneste, siden den blev lanceret i Danmark i 2014. Der er i øjeblikket omkring 2.000 chauffører, som benytter sig af Uberpop-tjenesten, der bruges til at køre folk rundt.

Håber I at kunne påvirke lovgivningen, inden den bliver vedtaget i Folketinget?

»Vi spekulerer ikke i, hvad der vil ske, men Danmark er en teknologi-nation, og det skal I være stolte af«.

Selv om I ikke spekulerer, så håber I vel, at lovforslaget bliver ændret?

»En sådan lov, som denne her, gør det meget udfordrende at køre Uber og operere inden for lovgivningen. Chaufførerne skal købe dyr udrustning og kan ikke bruge deres eksisterende biler«.

Er der nogle europæiske byer, hvor Uber har måttet trække sig ud?

»Der vil altid være nogen, som har en interesse i at bekæmpe os. Vi har måtte forlade Barcelona«.

Hvad med Frankfurt?

»I Tyskland har vi flyttet vores operationer til München og Berlin, men vi er dialog med myndigheder over hele Europa. I Norge er der for eksempel stillet forslag om at fjerne licenskravet, så chaufførerne ikke længere skal have særlig tilladelse til at køre persontransport«.

Men det bliver opretholdt i Danmark?

»Det er synd, fordi det forhindrer, at vi kan udnytte bilerne bedre til gavn for miljøet«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vil ikke presse chauffører

I Danmark er der blevet afsagt dom i flere sager, hvor Uber-chaufførere er blevet dømt for piratkørsel.

Hvis I fortsætter i Danmark på trods af den nye taxalov, så kan I presse nogle chauffører ud i nye ulovligheder?

»Vi skal ikke presse nogen ud i ulovligheder. Vi er helt åbne om de domme, der er faldet, men der er fortsat interesse for Uber-platformen fra både dem, som kører, og dem, som bliver kørt. Vi skal ikke glemme, at der er over 2.000 familier, som får en indtægt fra Uber hver måned. Vi må kæmpe videre for de familiers skyld«.

Der skal søges universaltilladelser for at køre erhvervstransport. Et kørselskontor, som I skal oprette, kan få 125 i kvartalet. Hvad ser du af udfordringer med det?

»Uber har 2.000 chauffører i Danmark, og det vil tage særdeles lang tid at skaffe de tilladelser. Det vil tage fire år at få dem«.

Hvis man lejer sit sommerhus ud i Danmark, så bliver det automatisk indberettet til skattemyndighederne. Hvorfor indberetter I ikke automatisk de skattepligtige indkomster til skattemyndighederne?

»Det er akkurat det, vi ønsker. Vi vil gerne være med til en forbedring på det område, men det er vigtigt, at vi får en klarhed i lovgivningen. Udfordringerne er, at når man har chauffører, der bliver pålagt bøder, så vil det være et brud på hensynet til dem. Vi overlader gerne informationer om skat, og skattemyndighederne har allerede fået oplysninger fra de hollandske myndigheder for 2014 og 2015«.

»Det viser jo, at digitaliseringen fungerer. Når alle disse chauffører også kommer til at betale skat i fremtiden, skal vi sikre os, at det bliver gjort, ved at det sker automatisk«.

Hvis du skal være helt ærlig, tror du så, at Uber er i Danmark om et år?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er vi, det er stensikkert«.

Vil du springe ud fra skihopbakken på Holmenkollen, hvis I ikke er det?

»Vi må selvfølgelig se på, i hvilken form Uber bliver. Det er klart, at skal man opretholde en tjeneste som vores med lovforslaget, så bliver tjenesten dårligere. Den bliver ikke bedre, ikke tryggere, ikke sikrere. Vi har forladt flere markeder, hvis vi har været uenige med myndighederne, men vi har også en ekstrem god tilpasningsevne. Vi lever efter reglerne i eksempelvis i London og i Sverige«.

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce