Det ekspanderende finske selskab MaaS Global vil med app'en Whim begrænse trængslen i byerne. Planen er at lancere tjenesten i Danmark til næste år.
Foto: BORBERG THOMAS

Det ekspanderende finske selskab MaaS Global vil med app'en Whim begrænse trængslen i byerne. Planen er at lancere tjenesten i Danmark til næste år.

Din transport

Hidsigt voksende app vil være trafikkens svar på Netflix og Spotify

Toyota har investeret et millionbeløb i en finsk tjeneste, der vil begrænse antallet af private bilejere. Appen Whim introduceres i 4 lande i år, og muligvis i Danmark i 2018.

Din transport

Umiddelbart giver det ingen mening: Bilfabrikanten Toyota har investeret et større millionbeløb i en ny tjeneste, der har et erklæret mål om at begrænse ejerskabet af biler.

Men som andre i industrien for firhjulede er Toyota i færd med at udvikle sin forretning fra alene at fabrikere automobiler til at være en udbyder af mobilitet.

»Toyota har set fremtiden for mobilitet og transport«, siger Kaj Pyyhtiä, medstifter af MaaS Global.

Privat ejerskab af biler for nedadgående

Den finske vækstvirksomhed præsenterede mandag Toyota som ny væsentlig investor i en investeringsrunde, der giver omkring 80 millioner kroner til ekspansion af den digitale forretning.

»Forbrugerne bliver stadig mindre interesseret i at eje deres egen bil. I stedet er det vigtigt for dem at have adgang til en bil eller adgang til en mobilitetsform. Trafiksystemet, som vi kender det i dag, hænger ganske enkelt ikke sammen med trængslen, forureningen og urbaniseringen«, fortsætter Kaj Pyyhtiä.

Billigere, men lige så praktisk som at have en bil

Han fremhæver, at det i snit koster en europæer 45.000 kroner om året at have en bil, og det er uden brændstofforbrug.

»Mange køber en bil som en slags forsikring, fordi den så altid er i nærheden og tilgængelig. Men den bruges i snit kun 4 procent af tiden, og for 45.000 kroner kan man købe enormt mange rejser. Vores serviceniveau skal være mindst lige så højt, som hvis man ejer en bil, så man også aften og nat har en pålidelig transportmulighed«, siger Kaj Pyyhtiä.

MaaS Global – MaaS står for Mobility as a Service (mobilitet som en serviceydelse) – blev stiftet 1. januar 2016. Opstartsfirmaet har udviklet applikationen Whim, der efter en indledende testfase blev foldet ud i begyndelsen af juni i den finske hovedstad, Helsinki.

Appen samler kollektive og private transporttjenester, guider brugeren frem til den smarteste trafikløsning, mens betalingen foregår automatisk.

Vi vil være Netflix eller Spotify for transporten

For cirka 1.100 kroner om måneden får brugeren adgang til ubegrænset forbrug af den kollektive trafik, der i Helsinki er bus, tog, sporvogn, metro og færge, og et bonussystem gør taxiture og biludlejning markant billigere. Alternativt kan kunderne vælge at betale løbende, afhængigt af deres konkrete rejseforbrug.

På to uger har appen fået 1.000 faste brugere i Helsinki, hvilket vil vokse til 15.000 ved udgangen af 2017, forventer selskabet.

MaaS Global indgår aftaler med de lokale transportudbydere, der snart også omfatter delebils- og bycykeltjenester, siger Kaj Pyyhtiä:

»Vi vil være Netflix eller Spotify for transporten. Vores vision er – og vi har forskning og research at stå på – at tilbyde forbrugerne en ubegrænset rejseservice, så det, man betaler for, er selve serviceniveauet. Hvis man er en travl forretningsmand, vil man betale mere for at få privatchauffør eller flyrejser koblet på, mens en studerende betaler mindre for så alene at få adgang til den kollektive trafik«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Målet er 61 forskellige markeder

Finanserne fra Toyota og de øvrige investorer skal hurtigt udbrede mobilitetsydelsen.

Inden for de kommende måneder lanceres Whim i en testversion i den britiske storby Birmingham og i den hollandske hovedstad, Amsterdam. Inden udgangen af året vil appen blive tilgængelig i et fjerde land, og i 2018 er strategien at komme ud i 15 nye geografiske områder.

I 2021 vil appen være tilgængelig på 61 forskellige markeder, lyder den ambitiøse vækstplan. Og ideen er, at den samme app skal kunne bruges på kryds og tværs af de forskellige lande, så turister ikke skal bøvle med fremmede billetsystemer i de byer, de besøger.

»Danmark, Sverige og Norge har stort potentiale, og vi har oplevet god interesse fra København. Planen er at komme ud her på den korte snarere end den længere bane«, siger Kaj Pyyhtiä.

Hvis aftaler med transportudbyderne kan falde på plads, kan tjenesten blive introduceret i Danmark i 2018, forventer selskabet.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Pr-foto MaaS Global

Herhjemme udpegede regeringen i går en ekspertgruppe, der inden udgangen af 2017 skal komme med anbefalinger til at løse fremtidens transportudfordringer. Mobilitet som service er et af de fænomener, som gruppen skal analysere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der er utvivlsomt et stort behov for at integrere de forskellige transportformer bedre. For borgerne er det ikke vigtigt, om det er den ene eller anden transportform, så længe de kommer fra a til b hurtigt, billigt og bekvemt, og mobilitet som service kan give flere transportmuligheder for alle«, siger Niels Buus Kristensen, der er formand for den nye ekspertgruppe.

Vil trafikselskaberne være med?

»Udfordringen for de nye tjenester er at få adgang til at sælge billetterne til den kollektive trafik på vilkår, der kan give en holdbar forretningsmodel. Det afhænger af, om trafikselskaberne vil anse dem som konkurrenter eller samarbejdspartnere«, siger Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og desuden medlem af Klimarådet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce