Annonce
Annonce
Forbrugersikkerhed

Firmaer respekterer ikke nej tak til reklamer

På fem år er antallet af klager over uretmæssige reklamer steget til det tredobbelte.

Et nej tak til reklamer og telefonopkald fra virksomheder bliver i stigende grad ikke respekteret. Det skriver DR Syd.

Forbrugerombudsmanden modtog sidste år mere end tre gange så mange klager som i 2010 fra borgere, der har frabedt sig reklamer og opkald fra sælgere, men alligevel får det.

Og det er en ærgerlig udvikling, lyder det fra Lea Markersen, der er jurist i Forbrugerrådet TÆNK.

»Det sender et signal om at det må kunne betale sig for virksomhederne at undgå reglerne. Det kan være vi skal se på at stramme reglerne«, siger hun.

LÆS ARTIKELNy kampagne: Danskerne skal sige »ja tak« i stedet for »nej tak« til reklamer

Det kan i dag give en bøde fra 10.000 kroner og opefter, hvis en virksomhed ikke respekterer et nej tak til reklamer og telefonsalg.

Og det er rigeligt, mener Lone Rasmussen, der er markedschef hos Dansk Erhverv.

»Konsekvenserne er allerede meget store. Forbrugerombudsmanden offentliggører både bødens størrelse og hvad der er sket. Det er meget ubehageligt for virksomhederne«, siger hun.

Ifølge Lone Rasmussen er det ofte kryptiske betingelser for at deltage i internetkonkurrencer, der gør, at mange danskere uforvarende kommer til at takke ja til at modtage reklamer.

Redaktionen anbefaler

Ny nej tak-knap kan blive papirkvitteringernes endeligt

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce