lån. Vær opmærksom på, hvor meget bilforhandleren tager for at fikse et lån til dig.
Foto: Morten Langkilde

lån. Vær opmærksom på, hvor meget bilforhandleren tager for at fikse et lån til dig.

Forbrugersikkerhed

Bilsælgere: Billån kan forhandles

På trods af en lav rente på bilforhandlernes billån advarer FDM imod dem.

Forbrugersikkerhed

Det er unfair at pille en enkelt post ud af et bilkøb og kalde den ublu. Bilforhandlernes brancheorganisation Autobranchen Danmark afviser, at bilforhandlerne manipulerer med omkostningerne til de billån, som bilforhandlingerne tilbyder bilkøberne.

»Alt er til forhandling«, siger administrerende direktør Jens Brendstrup fra Autobranchen Danmark.

»Når der for eksempel i jeres eksempel er provision til bilforhandleren på 9.000 kroner, så er det udgangspunkt for en forhandling«, forklarer Jens Brendstrup.

Bilistorganisationen FDM og den uafhængige bankportal Mybanker advarer bilkøbere mod at lade sig lokke af de billån, som bilforhandlerne tilbyder. Renten er attraktiv og ligger typisk omkring 3 procent eller måske lavere, men det er dyrt for bilkøberne at oprette lånet. Omkostningerne på omkring 15.000 kroner for at oprette et billån hos forhandleren på eksempelvis 80.000 kroner er helt almindeligt. Et typisk lån, hvis køberen afskaffer sig en af de populære minibiler.

FDM bekræfter pointen om, at det kan lade sig gøre at forhandle provisionen til bilforhandleren ned. Der er eksempler på bilkøbere, som har forhandlet provisionen ned til 3.000 kroner. Hos Mybanker mener John Norden, at bilforhandlerne burde skilte med, at deres provision svinger med adskillige tusinde kroner.

»Det betyder helt utroligt meget for de årlige omkostninger, om du betaler 3.000 eller 11.000 kroner i provision til forhandleren for at oprette lånet. Forhandlerne burde fortælle kunderne, at der er et interval at forhandle indenfor. Præcis som bankerne, der skilter med, at rentesatser og de årlige omkostninger kan svinge inden for et interval. Så står det helt klart for kunden, at der er noget at forhandle om«, siger John Norden, der vurderer, at omkring 70 procent af de nysolgte minibiler finansieres af blandt andet forhandlerlån.

Afdrag over 8 år
Bilforhandlerne tilbyder lån, der afdrages over op til otte år. Men FDM advarer billisterne mod at lade sig friste til at afdrage på en lille billig bil over 8 år og peger på, at bilejerne i gennemsnit ejer en bil i 4 1/2 år.

»Hvis du betaler din bil over lang tid, risikerer du at stå tilbage med en gæld. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at sælge minibilen for det, som der er tilbage på billånet. Tænk for eksempel på det unge par, som køber en lille bil og afdrager omkring 1.000 kroner om måneden, men så efter 2 til 3 år skal de have et barn. De skal have en ny bil med bedre plads. De kan meget let stå med en gæld i minibilen på 15.000-20.000 kroner og skal skaffe udbetaling til en ny bil«, siger Allan Skytte Christensen.

Brancheorganisationen mener, at kritikkerne går alt for meget op i forhandlernes betaling for at oprette lånet.

»For kunderne er det den samlede pakke, som er afgørende. Der skal forhandles om prisen på den gamle bil, prisen på den nye bil og eventuelt udstyr. Sælger bilforhandleren ekstraudstyr til bilen, kan han måske slå lidt af på den provision, som han skal have for at oprette lånet«, siger Jens Brendstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Burde det ikke for eksempel fremgå af låneberegnerne på bilforhandlernes hjemmesider, at der kan forhandles om betalingen til forhandleren?

»Det ved kunderne godt. Prisen på et lån er handelsvarer på linje med så meget andet. Der foregår masser af forhandlinger om lån, ekstraudstyr og bilpriser rundt omkring hos bilforhandlerne«, siger Jens Brendstrup, der vedgår, at priserne på minibiler er forhandlet helt i bund.

»Det er rigtigt, at avancerne er helt i bund. Der er ingen tvivl om, at formidling af billån betyder mere for bilforhandlerne end for 5 år siden«, siger Jens Brendstrup.

Hvorfor skal det koste for eksempel 9.000 kroner at få oprettet et simpelt lån, som blot kræver lidt indtastning på computeren?

»Forhandlerne har jo omkostninger, de skal have dækket, til lokaler, markedsføring og så videre. Og igen, alt kan forhandles. For kunden er det jo den samlede pris for den nye bil, som tæller. Når bankerne har lavere omkostninger, er det, fordi de tjener pengene på en højere rentesats«, siger Jens Brendstrup.

2 af 3 solgte er minibiler
Der blev i februar solgt næsten 10.000 biler i 'den lille klasse', hvilket svarer til, at 2 af 3 nye biler er en minibil. De første 9 biler på hitlisten over solgte biler er fra 'den lille klasse'. Først på 10.-pladsen kommer en mellemklassebil. I løbet af de seneste knap 10 år er prisen på de billigste biler halveret. I midten af 00'erne kostede de billigste biler typisk 120.000-130.000 kroner, mens det nu er muligt at få biler helt ned til omkring 60.000 kroner. Det har været med til at presse avancerne helt i bund, påpeger FDM.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Bilforhandlerne skal tjene penge på andet. Det gør de blandt andet på billån, så bilkøberne skal gøre sig klart, at de står over for en bankmand snarere end bilforhandler, når de køber ny bil«, siger Allan Skytte Christensen, der også peger på, at bilforhandlerne også gerne sælger servicepakker til bilkøberne.

Politiken har forgæves forsøgt at kontakte Peugeots informationschef såvel telefonisk som per mail.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce