SVINEHELD. Man skal have heldet på sin side, hvis man vil finde økologisk kød i de danske supermarkeder for tiden. Efterspørgslen er nemlig så stor, at flere supermarkedskæder ikke kan følge med. Det får nu Coop op på mærkerne.
Foto: Jacob Ehrbahn

SVINEHELD. Man skal have heldet på sin side, hvis man vil finde økologisk kød i de danske supermarkeder for tiden. Efterspørgslen er nemlig så stor, at flere supermarkedskæder ikke kan følge med. Det får nu Coop op på mærkerne.

Indkøb

Butikker løber tør for danske økovarer

Økosalget stiger, mens antallet af økobønder står næsten stille. COOP vil støtte nye økologiske landbrug.

Indkøb

Intet skærer i en købmands hjerte, som når kunderne står og råber på varer, man ikke kan levere.

Sådan er sagen for flere af landets supermarkeder, som kan sælge flere økologiske varer, end de kan skaffe.

»Vi har haft udsolgt af økologisk kød i år, så vi har været nødt til at lade være med at føre det i nogle af de butikker, hvor forbrugerne ellers gerne vil købe det«, siger Jens Visholm, indkøbschef i COOP. Særligt uden for storbyerne har det været svært at få al den økologi på hylderne, som kunderne har efterspurgt.

Også supermarkedskæden Kiwi har oplevet mangel på økologisk, efter at kæden satte prisen ned og efterspørgslen på økologi generelt for i vejret.

»Vi havde vældig svært ved at levere kød til vores butikker først på sommeren«, siger direktør Carsten Hansen.

Hos Dansk Supermarked har kundernes hang til økologisk kød været så stor, at man løb tør for det danske økooksekød, og i stedet måtte importere kød fra Østrig.

Færre har økolandbrug

Mens der har været flot vækst i salget af økologiske varer siden starten af året, hvor supermarkedskæderne indledte en priskrig, har det stået skralt til økoproduktionen.

Fra 2013 til 2014 faldt det økologiske landsbrugsareal med tre procent, mens antallet af økobedrifter faldt fra 2.619 til 2.517, viser tal fra NaturErhvervstyrelsen. I år forventes det, at flere landmænd end sidste år søger over i økologien. Det tager dog typisk et par år, før produkterne kan få det røde økomærke.

LÆS ARTIKEL

Manglen gælder ikke kun kød. Også korn, frugt, grønt, æg og diverse råvarer er en mangelvare, påpeger direktør i Økologisk Landsforening, Paul Holmbeck.

»Det er alt fra mejerier og møllere til slagterier og faktisk også bryghuse, der står og råber på økologiske råvarer, men ikke kan få så mange, som de har brug for. Et billede på det er de danske økologiske æbler, som var udsolgt inden for få uger i efteråret«, siger Paul Holmbeck.

Han oplyser, at salget af økologiske dagligvarer steget med 25 procent, så det udgør otte procent af danskerne indkøb. Men der er to andre markeder, eksporten og food service, hvor salget er fordoblet over de seneste tre-fire år.

»Flere virksomheder må rationere for at kunne sælge til alle tre markeder. Det betyder, at mange innovative produkter aldrig når frem til de forbrugere, der ellers gerne vil købe«, siger Paul Holmbeck. Selv om mange af varerne kan hentes hjem ved import, er det ærgerligt, mener han:

»Så får man ikke den gavnlige virkning, som større økologiske arealer vil have på den danske natur og drikkevandet. Og forbrugerne vil helst have de danske varer«, siger Paul Holmbeck.

Kampagne skal hjælpe nye økologer

COOP er så trætte af manglen på danske økologiske varer, at de i denne weekends tilbudsaviser lancerer en kampagne, som skal få flere landmænd til at blive økologiske.

Kampagnen opfordrer forbrugerne til at købe 15 procent flere økologiske varer de næste to uger. Så vil supermarkedskæden, som omfatter butikkerne SuperBrugsen, Fakta, Kvickly, Irma samt Lokal- og Daglibrugser, give en million til at hjælpe landmænd med at blive økologiske.

»Ved at få forbrugerne til at bakke op, vil vi vise landmændene, at de roligt kan skifte. Kunderne vil gerne købe deres varer«, siger Jens Visholm.

Millionen skal bruges til hjælp i den svære fase, hvor landmændene er i gang med omlægningstjek. I øjeblikket har omkring 500 danske landmænd søgt Økologisk Landsforenings råd om at skifte til økologi. Med støtten fra COOP kan de blandt andet få faglig hjælp til at vurdere, hvordan de holder markerne uden ukrudtsmidler, klarer forhandlingerne med banken og finder ud af, hvilke risici, der ligger i at skifte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Økologisk Landsforening vurderer, at man med støtten fra COOP kan opnå nye økologiske arealer på 5.000 hektar, svarende til 10.000 fodboldbaner. Foreningen ser det som en vigtig opgave at gøre overgangen tryg, oplyser Paul Holmbeck.

»For landmanden er det en meget stor beslutning at skifte. Den indebærer både finansielle, faglige og sociale overvejelser«, siger Paul Holmbeck.

Forbrugerne må betale prisen

Landbrug og Fødevarer, som repræsenterer dansk landbrug, oplever også den stigende efterspørgsel efter økologi, og støtter omstillingen. Men den enkelte landmand skal også kunne sig sikker på, at økologien er en holdbar levevej.

»Det er ikke nok, at der er en kæmpe efterspørgsel. Landmanden skal kunne se, at der er en god forretning i det. Det er svært, hvis folk ikke vil betale, hvad det koster«, siger Kirsten Lund Jensen, afdelingsleder i Landbrug og Fødevarers økologisektion.

Firmaer som Friland og Arla har reageret på det positive økologiske marked ved at belønne de økologiske landmænd. For eksempel giver Friland, som er Europas største leverandør af økologisk kød, et tilskud på 1.000 kroner per økologiske so, hvis en svineproducent udvider med minimum 25. Også Arla har belønnet de økologiske mælkebønder.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce