sviner. Michael Hansen har oplevet, at en vred kunde på Facebook kalder ham et 'svin' og hans butik en 'lortebutik'.
Foto: Jens Dresling

sviner. Michael Hansen har oplevet, at en vred kunde på Facebook kalder ham et 'svin' og hans butik en 'lortebutik'.

Skohandler i shitstorm: »Hun kalder mig et svin, og skriver, at vores butik er en lortebutik«

Tang Sko måtte tage brugte støvler retur efter shitstorm på Facebook. Ejeren synes, nettet gør det svært.

Indkøb

Det var modvilligt, at butiksbestyrer Michael Hansen gav 2.000 kroner retur, efter at Tang Sko i Vanløse havde været udsat for en 'shitstorm' på Facebook.

»Historien er, at en kunde kom ind og købte et par fine støvler med sorte hestehår. Vores daværende elev blev spurgt, om de var varme, hvortil vores elev svarer, at de ikke er forede, så de er ikke varme. Kunden skulle i Tivoli, så hun spurgte om ikke godt, de kunne klare det«, fortæller Michael Hansen.

Hvis vi skal gøre det meget bedre, så skal vi også køre ud og give fru Jensen sandalerne på.

Det kunne de så ikke. Kunden kom efterfølgende tilbage til butikken og forlangte pengene retur fordi hun havde frosset. Ejeren af Tang Sko, Peter Tang, siger, det var tydeligt, at støvlerne havde været brugt.

»Havde hun gået hjemme på gulvtæppet, havde det været noget helt andet. Så havde vi selvfølgelig byttet dem, men de kunne ikke sælges videre«.

Michael Hansen tilføjer, at han er overbevist om, at hun bare havde fortrudt at have brugt 2.000 kroner.

Overfuset på Facebook

Det blev dog klart for Michael Hansen og Peter Tang, at kunden på ingen måde var tilfreds med ikke at få sine penge.

»Jeg sidder hjemme en aften, og så skriver en bekendt til mig på Facebook: »Det er da frygteligt, som du bliver svinet til«, siger Peter Tang.

Der er jo altid en frygt for, at butikken skulle lukke på grund af det.

Han klikkede på et link, og så opdagede han en rystende statusopdatering.

»Hun kalder mig et ’svin’, og skriver, at vores butik er en ’lortebutik’, og så har opslaget 21 kommentarer, hvor hendes venner så fortsætter. Ingen af dem kender min butik. Det er kun hende, der har været kunde, og jeg har personligt aldrig mødt hende«, siger han. I kommentarerne står der bl.a. at de vil smadre butikkens vinduer.

»Jeg blev såret og ked af det. Det er virkelig ubehageligt at læse sådan noget om sig selv«, fortæller Peter Tang, der er tydeligt mærket af episoden.

»Til sidst ringer jeg til hende og spørger, om vi ikke kan aftale, at hun får sine penge tilbage, hvis hun sletter det hun har skrevet. Det gik hun med til«.

Svært at øge serviceniveauet

Begge skomænd er enige i, at den her form for kritik kan være rigtig skadelig for de små butikker. Bestyrer Michael Hansen er overbevist om, at shitstorme virker bedre på større kæder, da han har svært ved at se, hvad Tang Sko kan gøre bedre for deres kunder.

»Hvis vi skal gøre det meget bedre, så skal vi også køre ud og give fru Jensen sandalerne på. Vi sætter os ind i alt. Hvem der har syet skoene, hvad skoene er lavet af, og hvad de er farvet med. Vi kravler allerede rundt på knæene for vores kunder«, siger han.

Generelt beskriver han deres tilgang til kunderne som »meget personlig«. Noget de gerne vil værne om i deres to butikker i Vanløse og på Frederiksberg. Butikker, der har ligget der i 12 og 20 år. Peter Tang tror ikke, at kunden havde været så hård ansigt til ansigt. Han synes nettet er blevet en let udvej for folk der ikke har været grundige nok i deres overvejelser inden de køber noget.

Butikkerne ved det ikke

Det største problem er, at det er meget svært at finde ud af, når folk klager.

»Det er fair nok, at man bliver basket, hvis man har været en idiot, men problemet med steder som Facebook og Trustpilot er, at vi ikke får det at vide. Det er ikke fair. Vi fik på et tidspunkt en klage på Trustpilot, og havde jeg set den dagen efter, havde jeg svaret. Men det kan man bare ikke trekvart år efter. Det er for sent«, siger Michael Hansen.

»Der er jo altid en frygt for, at butikken skulle lukke på grund af det. Det talte vi meget om, da vi fandt ud af det med Facebook. Så hellere betale 2.000 kroner«, siger Michael Hansen.

»Det er trods alt billigt sluppet i forhold til, hvad vi ellers kunne miste«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce