Annonce
Annonce
Annonce
Fødevarer

Danskerne drikker nu mindre økologisk mælk

I modsætning til andre økologiske varer falder salget af økomælk. Men landmænd og Arla frygter ikke negativ tendens.

Gem til liste

De seneste par år har produktionen af økologisk mælk i Danmark været fremadflydende. Men i 2011 blev der sat en prop i udviklingen.

Nye tal fra Landbrug & Fødevarer viser, at indvejningen af økologisk mælk i 2011 faldt med 1 procent – 4 millioner kilo – til i alt 473 millioner kilp.

Samtidig melder mejerigiganten Arla om et fald i salget af den økologiske mælk på 3 pct. i 2011.

»Vi ser et svagt fald i salget af økologisk mælk, og tilbagegangen har været størst det seneste halve år. Vi mener, det skyldes en forsinket effekt af finanskrisen; folk er ekstremt prisbevidste og holder generelt lidt på pengepungen«, siger Jakob Knudsen, marketingdirektør i Arla.

Vi ser det som en midlertidig stagnation. Når vi kommer ud af krisen, vil forbrugerne blive mindre prisbevidste, og markedet vil vokse igen.

Jakob Knudsen, Arla

2009 og 2012 var rekordår
Mælk har været motoren for udbredelsen af økologiske fødevarer, og både 2009 og 2010 var rekordår for indvejningen af økologisk mælk.

Indvejningstallet refererer til den mælk, der sendes fra landmændene til mejerierne, hvor det bliver forarbejdet til de færdige produkter – drikkemælk, yoghurt, fløde med videre.

Landbrug & Fødevarer: »Det er en naturlig udvikling«
Det dalende tal er opsigtsvækkende i et Europa, hvor den økologiske mælkeproduktion bruser frem. Sverige, Frankrig og Tyskland oplevede i 2011 en fremgang på henholdsvis 27, 18 og 10 procent, og kun i Danmark og Storbritannien undlod økomælkeproduktionen at slå rekord.

»Det er en naturlig udvikling, fordi fremgangen sidste år var så stor, ligesom der har været stop for tilgangen af nye økologiske mælkeleverandører«, siger Ejvind Pedersen fra Landbrug & Fødevarer.

Arlastop for økolandmænd
Sidste år faldt 10 landmænd fra, så der nu er 410 økologiske mælkebedrifter i Danmark. Arla har siden april 2009 haft stoppet for tilgangen af økoproducenter på grund af det stagnerende og nu let faldende økomælkedrikkeri.

»Vi ser det som en midlertidig stagnation. Når vi kommer ud af krisen, vil forbrugerne blive mindre prisbevidste, og markedet vil vokse igen. Men måske ikke med de flotte vækstrater, vi har set før«, siger Jakob Knudsen fra Arla.

30 procent vælger økologisk
Sin størrelse til trods er Danmark Europas næststørste producent af økologisk mælk.

Ude i supermarkederne vælger 30 procent af forbrugerne en Ø-mærket mælk. Det gør de danske mælkedrikkere til økoeuropamestre foran østrigere og svenskere, hvor blot 17 og 15 procent af forbrugerne vælger økologiske kartoner.

Forventer vækst
I Økologisk Landsforening, der arbejder for bedre forhold for økologiske landmænd og forbrugere, er man ikke nervøs over faldet i indvejningen af økomælk.

»I 2011 forventer vi en vækst i omsætningen på økologiske fødevarer generelt på 5 til 10 procent, og vi sælger 15-20 procent mere økologi end før finanskrisen. På den måde er der ikke grund til bekymring. Billedet på 2011 er, at det økologiske basissortiment er blevet rigtig stort i alle butikker – selv discountbutikker har nu et sortiment på 150-250 økologiske varer«, siger markedschef Henrik Hindborg.

47 procent er »økologiglade«
Økologisk Landsforening opererer med fem arketypiske forbrugere, og analyser viser, at de to mest økologiglade typer – ’Idealisterne’ og ’Livsnyderne’ – tilsammen udgør 47 procent af dagligvarekunderne.

»Hvis man skal tale om et naturligt mætningspunkt for økologiens andel af det samlede fødevaresalg, er de 47 procent et godt bud. Det er baseret på danskernes nuværende holdninger til mad og økologi«, siger Henrik Hindborg.

LÆS OGSÅArla lukker to mejerier og fyrer 143 ansatte

Økologisk mælk er ikke involveret i den aktuelle priskrig på mælk. Den billigste og typisk tyske liter discountmælk kan lige nu købes for 4,50 kroner, mens en liter økomælk typisk koster 7.50 kroner.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb