Annonce
Annonce
Annonce
Fødevarer

Danskerne drikker nu mindre økologisk mælk

I modsætning til andre økologiske varer falder salget af økomælk. Men landmænd og Arla frygter ikke negativ tendens.

Gem til liste

De seneste par år har produktionen af økologisk mælk i Danmark været fremadflydende. Men i 2011 blev der sat en prop i udviklingen.

Nye tal fra Landbrug & Fødevarer viser, at indvejningen af økologisk mælk i 2011 faldt med 1 procent – 4 millioner kilo – til i alt 473 millioner kilp.

Samtidig melder mejerigiganten Arla om et fald i salget af den økologiske mælk på 3 pct. i 2011.

»Vi ser et svagt fald i salget af økologisk mælk, og tilbagegangen har været størst det seneste halve år. Vi mener, det skyldes en forsinket effekt af finanskrisen; folk er ekstremt prisbevidste og holder generelt lidt på pengepungen«, siger Jakob Knudsen, marketingdirektør i Arla.

Vi ser det som en midlertidig stagnation. Når vi kommer ud af krisen, vil forbrugerne blive mindre prisbevidste, og markedet vil vokse igen.

Jakob Knudsen, Arla

2009 og 2012 var rekordår
Mælk har været motoren for udbredelsen af økologiske fødevarer, og både 2009 og 2010 var rekordår for indvejningen af økologisk mælk.

Indvejningstallet refererer til den mælk, der sendes fra landmændene til mejerierne, hvor det bliver forarbejdet til de færdige produkter – drikkemælk, yoghurt, fløde med videre.

Landbrug & Fødevarer: »Det er en naturlig udvikling«
Det dalende tal er opsigtsvækkende i et Europa, hvor den økologiske mælkeproduktion bruser frem. Sverige, Frankrig og Tyskland oplevede i 2011 en fremgang på henholdsvis 27, 18 og 10 procent, og kun i Danmark og Storbritannien undlod økomælkeproduktionen at slå rekord.

»Det er en naturlig udvikling, fordi fremgangen sidste år var så stor, ligesom der har været stop for tilgangen af nye økologiske mælkeleverandører«, siger Ejvind Pedersen fra Landbrug & Fødevarer.

Arlastop for økolandmænd
Sidste år faldt 10 landmænd fra, så der nu er 410 økologiske mælkebedrifter i Danmark. Arla har siden april 2009 haft stoppet for tilgangen af økoproducenter på grund af det stagnerende og nu let faldende økomælkedrikkeri.

»Vi ser det som en midlertidig stagnation. Når vi kommer ud af krisen, vil forbrugerne blive mindre prisbevidste, og markedet vil vokse igen. Men måske ikke med de flotte vækstrater, vi har set før«, siger Jakob Knudsen fra Arla.

30 procent vælger økologisk
Sin størrelse til trods er Danmark Europas næststørste producent af økologisk mælk.

Ude i supermarkederne vælger 30 procent af forbrugerne en Ø-mærket mælk. Det gør de danske mælkedrikkere til økoeuropamestre foran østrigere og svenskere, hvor blot 17 og 15 procent af forbrugerne vælger økologiske kartoner.

Forventer vækst
I Økologisk Landsforening, der arbejder for bedre forhold for økologiske landmænd og forbrugere, er man ikke nervøs over faldet i indvejningen af økomælk.

»I 2011 forventer vi en vækst i omsætningen på økologiske fødevarer generelt på 5 til 10 procent, og vi sælger 15-20 procent mere økologi end før finanskrisen. På den måde er der ikke grund til bekymring. Billedet på 2011 er, at det økologiske basissortiment er blevet rigtig stort i alle butikker – selv discountbutikker har nu et sortiment på 150-250 økologiske varer«, siger markedschef Henrik Hindborg.

47 procent er »økologiglade«
Økologisk Landsforening opererer med fem arketypiske forbrugere, og analyser viser, at de to mest økologiglade typer – ’Idealisterne’ og ’Livsnyderne’ – tilsammen udgør 47 procent af dagligvarekunderne.

»Hvis man skal tale om et naturligt mætningspunkt for økologiens andel af det samlede fødevaresalg, er de 47 procent et godt bud. Det er baseret på danskernes nuværende holdninger til mad og økologi«, siger Henrik Hindborg.

LÆS OGSÅArla lukker to mejerier og fyrer 143 ansatte

Økologisk mælk er ikke involveret i den aktuelle priskrig på mælk. Den billigste og typisk tyske liter discountmælk kan lige nu købes for 4,50 kroner, mens en liter økomælk typisk koster 7.50 kroner.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Nøddeknækker Et simpelt og smart design i silikone. Den tyske designtrio Ding3000 har skabt en nøddeknækker for Normann Copenhagen, som er nytænkende i sit design. Nutcracker ligger godt i hånden og nem at bruge.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Smilet Poul Holck (1939-2002) dansk tegner.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 165 kr. Køb
  • Forbidden Desert Stærkt strategispil for hele familien.

    Pluspris 240 kr. Alm. pris 280 kr. Køb
  • Vinterfrakke til hende Didriksons duffelcoat til damer - designet med typisk svensk omhu for funktionalitet og detaljer.

    Pluspris 1.869 kr. Alm. pris 2.199 kr. Køb
  • DAX skammel DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 969 kr. Alm. pris 1.145 kr. Køb