Annonce
Annonce
Fødevarer

Ny analyse: Fedtskat får os til at spise mere magert kød

Salget af det fedeste hakkede oksekød på 18-20 procent er dog uændret højt.

På mandag er det præcis et år siden, at den omdiskuterede fedtskat blev indført i Danmark.

Og selvom den både har fået på puklen for at ramme samfundets svageste grupper hårdest og sende forbrugerne over den dansk-tyske grænse efter smør, kød og andre fødevarer, tyder noget nu på, at den trods alt har virket efter hensigten.

En hensigt, hvis primære formål er at komme livsstilssygdomme i den danske befolkning til livs ved at få os til at spise mindre fedt.

1 procent mindre fedt
Vi har nemlig tendens til at spise mere magert kød nu, end før fedtskatten blev indført, viser en ny analyse fra FDB, der har gennemgået salget af fersk hakket oksekød i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma.

LÆS OGSÅ Afskaffelse af skatterabat ligner en molbohistorie

Analysen viser, at den gennemsnitlige mængde fedt er faldet med knap en procent i perioden 1. november 2011 til og med august 2012 sammenlignet med den tilsvarende periode et år før.

10,1 procent fedt var der i gennemsnit i det solgte oksekød i perioden inden afgiftsindførelsen, mens den i perioden med fedtskat lå på 9,3 procent. Og det svarer iføle FDB til, at de nævnte butikker har solgt seks ton fedt mindre i den sidste periode.

Uændret salg af fedt kød
Selv om resultaterne i den nye analyse umiddelbart ligner en god nyhed, påpeger Joan Preisler, der sundhedsansvarlig hos FDB, at resultatet ikke er entydigt positivt.

For det er i rigtig høj grad det mellemfede kød med 8-12 procent, som forbrugerne erstatter med det mere magre på 6 eller 8 procent fedt.

»Vi kan se, at salget af det fede hakkede oksekød med 18-20 procent ikke er faldet. De, der vælger det fede kød, vælger det altså fortsat«, siger hun og henviser til, at det fedeste kød trods fedtskatten fortsat er det billigste.

LÆS OGSÅSlagtermestre stævner staten: Fedtafgiften er ulovlig

»Man kan derfor have den bekymring, at fedtskatten rammer socialt skævt, fordi vi ved, at det ofte er mennesker med lavere indkomster og lavere uddannelser, som vælger det fede kød. De meget prisfølsomme kunder køber altså det billigste kød uanset fedtprocent«, siger Joan Preisler.

Del link