doggybag. Det er i høj grad kvinder, der går foran. 46 pct. af kvinderne mener, det er vigtigt, at restauranten skilter med madspild, mens det samme gælder for 33 pct. af mændene.
Foto: SIMON FALS

doggybag. Det er i høj grad kvinder, der går foran. 46 pct. af kvinderne mener, det er vigtigt, at restauranten skilter med madspild, mens det samme gælder for 33 pct. af mændene.

Fødevarer

Danskere vil have restauranter med gratis doggybags

4 ud af 10 vil hellere vælge en restaurant, der aktivt kæmper mod madspild.

Fødevarer

Mindre portioner, så gæsterne ikke overspiser. Og gratis doggybags, så gæsterne kan tage mad med hjem.

Der findes mange initiativer for at mindske madspild på danske spisesteder, og meget tyder på, at kunderne også efterspørger en aktiv indsats for at mindre mad ender i skraldespanden. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

Ifølge en ny undersøgelse som industrikoncernen Unilever Food Solutions har fået udarbejdet, prioriterer knap 4 ud af 10 danskere restauranter, der skilter med en aktiv indsats mod madspild.

LÆS ARTIKEL

Undersøgelsen viser også, at 7 ud af 10 danskere i noget eller stort omfang gerne bidrager til at reducere madspildet i det danske samfund. Og her kan restauranterne være en metode.

»Vi ved fra en tidligere rapport at ikke bare danskere, men forbrugere i en række lande foretrækker restauranter, der arbejder aktivt med at reducere madspild. En ting er at kokke og restauranter gerne vil gå op i madspild for at spare penge, men det er jo fantastisk, at også forbrugerne lægger pres på«, siger Stine Hansen, marketingmanager hos Unilever Food Solutions.

Kvinder går foran

Resultaterne fra undersøgelsen peger på, at det i høj grad er kvinder, der går foran. 46 pct. af kvinderne mener, det er vigtigt, at restauranten skilter med madspild, mens det samme gælder for 33 pct. af mændene.

»Madspild er en kvindeting. Måske fordi kvinder går mere op i bæredygtighed, men det er en klar tendens. Samtidig kan vi også se, at jo ældre generationer, jo mere går folk generelt op i madspild. Det kunne være fordi, de har oplevet krig og krise på en anden måde end de yngre generationer, og derfor kan det være hjerteskærende at smide mad ud«, siger Selina Juul, initiativtager til forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.

Kun få restauranter skilter med løsning

Uanset hvem, der trækker læsset, er der i øjeblikket, ifølge restauranternes brancheorganisation Horesta, mange danske restauranter, der gør en indsats for at bekæmpe madspild. Til gengæld er der kun et fåtal, der skilter med det.

»Vi er ikke tilhængere at, at restauranter og steder skal tvinges til at oplyse, om de arbejder med madspild. Det skal snarere indgå i en naturlig måde for restauranten at kommunikere med gæster. Eksempelvis ved selv at tilbyde kunderne doggybags«, siger Tine Skriver, fødevarechef hos Horesta.

»Der er ingen tvivl om, at der er kommet mere opmærksomhed om madspild de senere år, men pointen er, at kampen mod madspild er én blandt mange måde at nedbringe miljøbelastningen på. Derfor synes vi, det kan være hensigtsmæssigt have et mærke som green key, der favner bredt og sikre langsigtet indsats«, siger Tine Skriver.

Café på Østerbro kæmper mod madspild

Et af de steder, der har gjort kampen mod madspild til en del af fundamentet, er Charlottehaven, en café på Østerbro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Caféen skilter ikke med sin indsats mod madspild. Kampen imod madspild skal hellere være en holdning, der kommer til udtryk til daglig.

»Vi forsøger at give mindre portioner, så folk ikke overspiser. Hvis det er en buffet sørger vi for at fylde op undervejs. Tilsvarende bager vi hellere 50 end 100 boller fra start. Herefter har vi en model, hvor vi bager mere løbende, fordi det kun tager 7 minutter at bage nye boller«, forklarer Kristian Vøttrup, food and beverage manager hos Charlottehaven, og tilføjer, at skulle der alligevel være gæster, der ikke kan spise op, tilbyder restauranten gratis doggybags.

Selv om Charlottehaven ikke har nogen mærkater siddende i vinduet, ville Kristian Vøttrup bestemt være interesseret, hvis der fandtes en certificering mod madspild. Og det gør der muligvis inden længe, fortæller Jean-Luc Frast, forretningsudviklingschef i Daka, der genanvender organiske biprodukter.

»Vi er en række partnere, der inden længe lancerer en ny certificeringsordning for de restauranter, der gerne vil skilte med, at de gør en aktiv indsats for at mindske madspild. Der er allerede en stor interesse på området, og doggybags er et godt eksempel på et fremragende initiativ. Det er dette gode arbejde, vi gerne vil løfte endnu videre«, siger Jean-Luc Frast til foodculture.dk.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce