Foto: Thomas Borberg

Eksperter er enige om mode-roden: Ingefær gavner sundheden

Lang de fleste vil have godt af at indtage den asiatiske rod, men hold dig til et shot eller to om dagen.

Fødevarer

Den lille, knoldede, lysebrune rod ser ikke ud af meget. Men bare et lille shot af den stærke ekstrakt eller anvendt som ingrediens i en ret kan gavne meget.

»Det har en sundhedsfremmende effekt, det er der slet ingen tvivl om«, siger professor ved Syddansk Universitet Lars Porskjær Christensen, der har forsket i sundhedsfremmende stoffer i planter og fødevarer, herunder ingefær.

Årsagen til dette er de aktive stoffer gingeroler, shogaoler, paradoler og stoffet zingerone i ingefær, der blandt andet har en effekt på betændelsestilstande i kroppen.

»Stofferne har en immunstimulerende effekt og går ind og modvirker inflammation og dermed også sygdomstilstande som for eksempel gigt, åreforkalkning og type 2 diabetes«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Derudover kan ingefær højst sandsynligt også have en forebyggende effekt på udviklingen af kræft, forklarer han. Men der findes dog endnu ikke klinisk evidens.

»Hvis man har kronisk inflammation, så har man en forholdsvis høj risiko for at udvikle kræft. Så når et stof har en antiinflammatorisk effekt, har det også en betydning for udviklingen af kræft, fordi de to ting hænger sammen. Det er overordnet de samme mekanismer, der udløser og kontrollere begge dele«, siger Lars Porskjær Christensen.

Blandt andet forsøg med rotter og mus har vist, at nogle af aktivstofferne i ingefær har en effekt på udviklingen af flere forskellige kræftformer, blandt andet hudkræft, tarmkræft og brystkræft.

Adjunkt ved Ernærings-og Sundhedsuddannelsen på Metropol Sara Elisabeth Eriksen påpeger ligesom Lars Porskjær Christensen, at ingefær gavner sundheden. Udover rodens antiinflammatoriske effekt, forklarer hun, at ingefær har en lindrende virkning på kvalme og migræne.

At ingefær også for eksempel skulle kunne kurere forkølelse og influenza og give et bedre immunforsvar, som det ofte bliver hævdet, er de to forskere dog noget mere skeptiske over for.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at i naturmedicinske kredse bliver ingefær beskrevet som et vidundermiddel blandt andet grundet de anti-inflammatoriske stoffer, som man mener kan have en gunstig effekt i forhold til endnu flere sygdomme. Der er dog behov for mere forskning for at kunne bevise det«, siger Sara Elisabeth Eriksen.

Lille men kraftfuld

Herhjemme har folk da også for alvor fået øjnene op for de gule dråber. I løbet af de sidste par år er der kommet et utal af varianter på markedet, og i 7-eleven regner man med at ramme en million solgte ingefærshots i 2016, ligesom man på nettet kan finde et utal af opskrifter på det stærke, koncentrerede shot.

Det er da også en fordel at lave dem selv - det er nemlig både billigere, og så undgår man tilsætningsstoffer og unødigt meget sukker, forklarer Sara Elisabeth Eriksen.

Typisk bliver ingefærshots lavet ved, at ingefærroden bliver kogt ind til en ekstrakt.

Og selv om mange grøntsager normalt mister en del vitaminer og andre sundhedsfremmende stoffer, når de bliver tilberedt, forholder det sig ikke nødvendigvis på samme måde med ingefær. Snarere tværtimod.

»Maven og tarmene har generelt svært ved at fordøje uforarbejdet plantemateriale, herunder ingefær, idet det kræver en del arbejde at nedbryde cellevæggene. Når man for eksempel koger ingefær, så ødelægger man cellevæggene, og stofferne bliver derved lettere tilgængelige for kroppen. Så det tab af aktivstoffer i ingefær, der måtte ske under en lidt hård behandling som kogning, opvejes af, at det bliver nemmere for kroppen at optage aktivstofferne«, siger Lars Porskjær Christensen.

Derfor kan man også med fordel bruge den sydøstasiatiske rod i madlavningen og opnå nogle af de samme sundhedsmæssige effekter, hvis ikke man er til det stærke shot, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Forskellig effekt

Selv om der ifølge de to eksperter ikke er tvivl om ingefærens mange gode egenskaber, så understreger de, at sundhed er kompliceret, og at effekten af at spise ingefær vil afhænge af levevis og genetik.

»Hvis man ser på det generelt, så har ingefær helt klart en sundhedsfremmende effekt, og langt de fleste vil have godt af at indtage ingefær i moderate mængder«, siger Lars Porskjær Christensen og tilføjer:

»Men det er klart, at for nogle vil det ikke have nogen betydning, fordi de er sunde i forvejen, mens andre vil udvikle en given sygdom næsten uanset, hvad de gør. Men en sund levevis vil naturligvis i nogen udstrækning kunne udskyde tidspunktet for, hvornår man udviklinger sygdommen«.

Ligesom med meget andet kan for meget dog også have den modsatte effekt.

»Gingeroler og shogaoler og de andre aktivstoffer er nemlig giftstoffer, der i for store mængder kan overbelaste og dermed beskadige leveren«, siger Lars Porskjær Christensen.

Et shot eller to om dagen er derfor ifølge ham passende til at opnå den ønskede virkning. Derudover forklarer han, at man med fordel også kan spise gurkemeje og gulerødder og beslægtede rodfrugter, der besidder nogle af de samme sundhedsfremmende egenskaber.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce