NEDGANG. Sidste år stod buræg for 37 procent af salget i Coops butikker (inklusive Irma og Kvickly, hvor de ikke sælges), og allerede i de to første måneder af 2016 faldt salget igen, så buræg i dag udgør 30 procent af salget af hele æg i Coop.
Foto: RUNE PEDERSEN

NEDGANG. Sidste år stod buræg for 37 procent af salget i Coops butikker (inklusive Irma og Kvickly, hvor de ikke sælges), og allerede i de to første måneder af 2016 faldt salget igen, så buræg i dag udgør 30 procent af salget af hele æg i Coop.

Fødevarer

Coop bandlyser buræg i alle butikker

Danmarks største butikskæde har lagt en femårsplan sammen med æg-producenterne.

Fødevarer

Buræg skal bandlyses fra samtlige Coops butikker inden for fem år, har koncernen netop besluttet i samarbejde med landets største ægleverandør, Danæg.

Salget af buræg bliver stoppet butik for butik i løbet af perioden frem mod slutningen af 2020 og starter i de butikker, hvor buræg sælger dårligst.

»Det betyder, at det typisk er butikker i SuperBrugsen-kæden, der først vil droppe buræggene, og det vil typisk omfatte butikker i de større byområder. Så det vil efterhånden sprede sig til butikker i hele landet«, siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm.

LÆS ARTIKEL

Coops butikskæder Irma og Kvickly har allerede udfaset buræg, Irma for 20 år siden og Kvickly i august 2013, og nu er turen kommet til SuperBrugsen, Fakta, Dagli'Brugsen og LokalBrugsen.

»Vi lavede sidste år en kraftigt indsats på økologi og har også lanceret lokale æg og frilandsprodukter, for vi kan se, at det er kundernes ønske. Vi vil gerne sælge de produkter, der har den største dyrevelfærd«, siger koncerndirektøren.

I siger at i udfaser buræg, fordi forbrugerne i undersøgelser svarer, at de ønsker produkter fra dyr, der har plads til at udfolde sig naturligt. Så det må man formode, at i mener skrabehøner har mulighed for, siden i ikke fjerner skrabeæg også?

»Vi er på vej i den retning, og det må blive det næste, men vi har ingen konkrete planer for udfasning af skrabeæg. Man kan ikke lave revolution, vi er nødt til at tænke evolution både i forhold til forbrugerne og til producenterne«, siger Jens Visholm.

Ifølge Fødevarestyrelsen stod buræg for 60 procent af salget af æg i 2011. Sidste år stod buræg for 37 procent af salget i Coops butikker (inklusive Irma og Kvickly, hvor de ikke sælges), og allerede i de to første måneder af 2016 er salget af buræg faldet med 20 procent, mens salg af øvrige æg stiger tilsvarende.

I de to kæder Irma og Kvickly blev beslutningen om udfasning af buræg taget med forholdsvis kort varsel, men når samtlige 1.200 butikker i Coop tager springet, bliver Coop nødt til at tage hensyn til blandt andet producenternes chance for at følge med og omlægge deres produktion, lyder det.

Derfor er planen lagt sammen med landets største ægkoncern, Danæg, som er hovedleverandør af æg til Coops kæder.

»Det bliver en lang og dyr proces, men vi er glade for, at et godt samarbejde med Coop giver os god tid til at omlægge«, siger Jann Dollerup Vig Jensen, koncernchef i Danæg.

»Vi har ellers en grundholdning om, at vi sælger de æg til vores kunder, som de ønsker, så vi tager Coops ønsker til efterretning selvom det giver udfordringer, som skal løses i vores led. En omstilling i markedet kræver også en omstilling i produktionen«, siger han.

Jann Dollerup Vig Jensen vil ikke sætte tal på, hvor stor en omlægning fra buræg til andre ægtyper, der er tale om i forbindelse med femårsplanen.

I Irma blev man inden årsskiftet til 2016 færdig med udfasningen af buræg som ingrediens i Irmas egne produkter, men man mangler stadig at fjerne buræg fra produkter fra andre producenter.

»Det kan sagtens tage fem år også«, siger Jens Visholm, der fortæller, at kæderne ikke vil stille producenterne stolen for døren med en fast deadline for, hvornår Coop vil have buræggene ud som ingrediens i andre fødevarer.

»Det er den samme rejse, som Irma allerede har været på. Irma er også gået forrest på egne produkter – men hverken Irma eller Coop samlet har lovet og kan ikke garantere, at fjerne samtlige buræg i vores eksterne leverandørers egne varemærker – blot at skubbe på og opfordre til det hos vores mærkevareleverandører«, siger Jens Visholm.

Han estimerer, at Coop har udfaset buræg i sammensatte produkter i mindst 70 procent af kædernes egne varemærker i 2020.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce