Annonce
Annonce
Livsstil

Unge mænd mister livet i gamle biler

Gamle biler ført af unge mænd er overrepræsenteret i dødsulykker på danske veje.

Gem til liste

Se også

Gamle biler ender oftere i trafikulykker med dødelig udgang, og bag rettet sidder ofte unge mænd, som kører for stærkt eller uden sele.

Det er konklusionen på en temaanalyse fra Vejdirektoratet, baseret på statistikken over dødsulykker i 2011.

Færre bruger sele i ældre biler
»Vi kan se, at jo ældre køretøjerne er, jo yngre er førerne, og at de hovedsageligt er mænd. Og vi kan også se, at jo ældre bilerne er, jo færre bruger sele, og jo hurtigere kører de«, forklarer Mette Fynbo, projektleder i Vejdirektoratet, til Ritzau.

Hun mener, at tendensen skyldes en kombination af de unge mænd og de gamle biler.

»Der er mindre sikkerhedsudstyr i de ældre biler, men førerne kører altså også mere uhensigtsmæssigt end i de nye biler, når vi ser på dødsulykkerne«, påpeger hun.

LÆS ARTIKELHavarikommission: Flere børn skal se ud af bagruden

Trafikforsker Harry Lahrmann, som er lektor ved Aalborg Universitet, er enig i den betragtning.

»Vi ved fra mange undersøgelser, at de gamle biler er mindre sikre end de nye, og vi ved, at de unge kører mere for hurtigt, end når de bliver ældre«, siger han til Ritzau.

Ifølge Vejdirektoratets undersøgelse har flere end hver fjerde af de 396 personbiler, der sidste år var involveret i en dødsulykke, mellem 10 og 14 år på bagen. Dermed er denne aldersgruppe den hyppigst forekommende i de fatale uheld.

LÆS OGSÅHåndfri mobilsnak i bilen er lige så farlig som den håndholdte

Harry Lahrmann mener imidlertid, at det er uundgåeligt, at de unge kører i ældre biler.

»Der vil altid være nogle biler, der er ældre end andre, og som har et lavere sikkerhedsniveau, fordi det hele tiden forøges. Og de vil typisk blive købt af dem, der ikke kører så meget, og som ikke er så rige«, konstaterer trafikforskeren.

Harry Lahrmann hælder til en teknisk løsning, hvor der er en øvre grænse for hastigheden for de unge.

LÆS OGSÅHver anden bilist har været tæt på at fumle sig til ulykke

Hos Rådet for Sikker Trafik mener dokumentationschef Jesper Sølund, at en større pose penge for at skrotte ældre biler, kan gøre vejene mere sikre.

»En progressiv skrotningsordning ville flytte tyngdepunktet den rigtige vej«, siger Jesper Sølund.

En tysk undersøgelse viser, at unge med privat prøvekørsel før kørekortsalderen sænker farten og øger fornuften i trafikken, når de får kørekortet.

PolitikenPlus
  • Gyngehest Moover Toys Gyngehest kombinerer den klassiske gyngehest med moderne dansk design og giver på en sikker og sjov måde barnet sit første møde med den ældgamle gyngeleg.

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Plakat inkl. indramning Kunstprint på akvarelpapir, signeret af Hanne Bartholin og indrammet og leveret direkte til døren.

    Pluspris 759 kr. Alm. pris 895 kr. Køb
  • Super Toscaner-kassen 6 fl. Luksus-smagekasse fra Toscana, 6 flasker. Chianti Classico, Super Toscaner og Bolgheri i top-klassen fra familien Landinis marker i Greve in Chianti og fra Bolgheri ved Toscanas Middelhavskyst.

    Pluspris 1.198 kr. Alm. pris 1.409 kr. Køb
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • What?s Happening Introduktion til SMKs særudstilling What?s Happening ved museumsinspektør Birgitte Anderberg Særudstillingen er åben både før og efter foredraget ? entre er inkluderet i prisen.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 145 kr. Køb