Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil

Unge mænd mister livet i gamle biler

Gamle biler ført af unge mænd er overrepræsenteret i dødsulykker på danske veje.

Gem til liste

Se også

Gamle biler ender oftere i trafikulykker med dødelig udgang, og bag rettet sidder ofte unge mænd, som kører for stærkt eller uden sele.

Det er konklusionen på en temaanalyse fra Vejdirektoratet, baseret på statistikken over dødsulykker i 2011.

Færre bruger sele i ældre biler
»Vi kan se, at jo ældre køretøjerne er, jo yngre er førerne, og at de hovedsageligt er mænd. Og vi kan også se, at jo ældre bilerne er, jo færre bruger sele, og jo hurtigere kører de«, forklarer Mette Fynbo, projektleder i Vejdirektoratet, til Ritzau.

Hun mener, at tendensen skyldes en kombination af de unge mænd og de gamle biler.

»Der er mindre sikkerhedsudstyr i de ældre biler, men førerne kører altså også mere uhensigtsmæssigt end i de nye biler, når vi ser på dødsulykkerne«, påpeger hun.

LÆS ARTIKELHavarikommission: Flere børn skal se ud af bagruden

Trafikforsker Harry Lahrmann, som er lektor ved Aalborg Universitet, er enig i den betragtning.

»Vi ved fra mange undersøgelser, at de gamle biler er mindre sikre end de nye, og vi ved, at de unge kører mere for hurtigt, end når de bliver ældre«, siger han til Ritzau.

Ifølge Vejdirektoratets undersøgelse har flere end hver fjerde af de 396 personbiler, der sidste år var involveret i en dødsulykke, mellem 10 og 14 år på bagen. Dermed er denne aldersgruppe den hyppigst forekommende i de fatale uheld.

LÆS OGSÅHåndfri mobilsnak i bilen er lige så farlig som den håndholdte

Harry Lahrmann mener imidlertid, at det er uundgåeligt, at de unge kører i ældre biler.

»Der vil altid være nogle biler, der er ældre end andre, og som har et lavere sikkerhedsniveau, fordi det hele tiden forøges. Og de vil typisk blive købt af dem, der ikke kører så meget, og som ikke er så rige«, konstaterer trafikforskeren.

Harry Lahrmann hælder til en teknisk løsning, hvor der er en øvre grænse for hastigheden for de unge.

LÆS OGSÅHver anden bilist har været tæt på at fumle sig til ulykke

Hos Rådet for Sikker Trafik mener dokumentationschef Jesper Sølund, at en større pose penge for at skrotte ældre biler, kan gøre vejene mere sikre.

»En progressiv skrotningsordning ville flytte tyngdepunktet den rigtige vej«, siger Jesper Sølund.

En tysk undersøgelse viser, at unge med privat prøvekørsel før kørekortsalderen sænker farten og øger fornuften i trafikken, når de får kørekortet.

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb