Annonce
Annonce
Livsstil

Frisk start 2016: Skift salaten ud med mættende kål

Udfordring: Prøv de grove grøntsager, der er fulde af næringsstoffer.

Annonce
Se også

Frisk start 2016

Har du mod på at gnave dig ind på det nye år på en sund og sjov måde?

Hver dag i januar foreslår vi motion, mad eller drikke, der kan give inspiration til et nyt og sundere år.

Meld dig til begivenheden Frisk start 2016' på facebook (eksternt link).

Og vis omverdenen, at du turde tage en bid ved at lægge et foto på facebooksiden. Eller send det til os på mitfoto@pol.dk.

Du ved, at du skal spise masser af grønt. Helst 600 gram om dagen. Men der er stor forskel på, hvilke grøntsager du spiser.

Grove grøntsager som kål og rodfrugter indeholder langt flere næringsstoffer og fibre end for eksempel tomater, agurker og salat. For eksempel skal du spise 17 hoveder icebergsalat for at få samme næringsindhold, som du finder i et hvidkålshoved.

LÆS OGSÅMadskribent slår et slag for rosenkålen med fire skønne opskrifter

En måde at få flere grove grøntsager på er ved at bruge kål i stedet for bladsalat. Grønkål er en af de sundeste grøntsager der findes. Fibrene er med til at styrke fordøjelsen og holde dig mæt i lang tid. Grønkål indeholder også såkaldte bitterstoffer som forsøg viser beskytter effektivt mod kræft, diabetes og andre livsstilssygdomme.

Husk at snitte kålen helt fint, ellers er den besværlig at tygge sig igennem.

SE OGSÅFrisk start 2016: Få en grøn begyndelse på dagen

Her får du opskriften på en skøn salat med grønkål, jordskokker og boghvede Læs opskriften her

Boghvede kan købes i større supermarkeder eller i helsekostbutikker - hvis du ikke kan skaffe dem, kan du nøjes med hasselnødder.

Og husk at tage en 'healthie' af dig selv med salaten og læg den på Facebookbegivenheden Frisk Start 2016 (eksternt link), så dine venner kan se, at du har fået gjort kål på dagens udfordring.

Redaktionen anbefaler

Fortidens grøntsager var sundere - nu skal de dyrkes igen

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce