Sommerferien er ofte lig med grillmad, alkohol, sodavand og inaktivitet. Og det koster i sidste ende på vægten. Heldigvis kan du let komme tilbage på rette spor.
Foto: Tobias Selnæs Markussen

Sommerferien er ofte lig med grillmad, alkohol, sodavand og inaktivitet. Og det koster i sidste ende på vægten. Heldigvis kan du let komme tilbage på rette spor.

Livsstil

Sådan bliver du sund efter en fed ferie

Hører du også til dem, der fik lidt for mange kalorier indenbords i sommerferien? Så læs med her.

Livsstil

Dasen i solen, fed grillmad, øl og sodavand. Sommerferien kan være en fedtfælde af de helt store.

Faktisk tager mange af os mere på i sommerferien end i juleferien. Det vurderer ernæringsekspert Tina Thomsen, der er indehaver af Helesekompagniet.com, som rådgiver om kost og motion.

LÆS GUIDEN

»Vi kan se på vores kunder, at deres fedtprocent er blevet højere, når de kommer efter sommerferien. Typisk fordi man putter meget på tallerknerne, når man griller og drikker vin til og ikke er særlig aktiv, fordi det er varmt«, forklarer hun.

Sund morgenmad er afgørende Men ifølge Tina Thomsen skal man ikke fortvivle, hvis man har forsømt løbeskoene til fordel for cigaretterne, grillmaden og alkoholen i sommerferien. Med enkle råd kan man komme godt i gang med at indhente det forsømte. Blandt andet ved at starte dagen med en sund morgenmad.

LÆS ARTIKLEN

»En solid morgenmad, der eksempelvis består af havregryn eller rugbrød og mager ost gør, at vi ikke har så let ved at falde i senere på dagen. Hvis vi får for lidt og forkert morgenmad, der er meget sukkerholdig, vil blodsukkeret nemlig stige og efterfølgende falde igen. Og så har vi svært ved at sige nej til søde ting om eftermiddagen«, forklarer ernæringseksperten.

Spis hver tredje time
På samme måde vil en god morgenmad påvirke os helt indtil aftensmaden. Har vi fået for lidt morgenmad - eller noget, der er proppet med sukker - vil vi nemlig have en tendens til at tage to portioner til aften i stedet for en.

SE GUIDE:

Det kan man dog også roligt gøre, hvis de bare består af magert kød og grøntsager, understreger Tina Thomsen.

Udover at morgenmaden er et godt sted at sætte ind, er det vigtigt at have fokus på mellemmåltiderne, hvis man vil tabe de kilo, man måske har taget på i ferien. Tommelfingerreglen er at lægge et mellemmåltid ind, så man spiser hver tredje time.

Groft rugbrød som snack
De skal være grove og fylde noget. Fuldkornsrugbrød er det bedste – eventuelt med et stykke magert pålæg.

Frugt er også fint, men det giver ikke samme mæthedsfornemmelse, lyder det fra Tina Thomsen, der også råder folk til at droppe juicen, sodavanden, smoothien og andre sukkerholdige drikke.

GUIDE:

Ha' realistiske motionsmål

Udover en solid morgenmad og mættende mellemmåltider, er motion også afgørende for et sundt vægttab, fortæller ernæringseksperten.

Men det nytter ikke noget at kaste sig ud i fem kilometers løbeture, hvis man ikke er vant til det. Så risikerer man nemlig at knække nakken. Det vigtigste er at være realistisk og huske at rose sig selv.

LÆS ARTIKLEN

»I første omgang handler det bare om at komme i gang og huske på, at lidt er bedre end ingenting. En start kan være at cykle til arbejdet i stedet for at tage bilen. Og at gå nogle raske ture«, siger Tina Thomsen.

Hvis målet er mere end det – som at starte i træningscenter et par gange om ugen, anbefaler Tina Thomsen, at man træner sammen med en ven, så der er større sandsynlighed for, at man kommer af sted.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kend din kommune

    Hvor mange penge bruger din kommune på ældreområdet, til daginstitutioner eller på dit bibliotek?

    Vi har samlet en lang række nøgletal, der fortæller om hvordan pengene i din kommune bliver brugt.

Annonce