kærlighed ved første blik. Japanerne er faldet for Irma-pigen, fordi hun med sit naive, rene, og søde udtryk symboliserer et nostalgisk japansk kvindesyn
Foto: Tegning: Philip Ytournel

kærlighed ved første blik. Japanerne er faldet for Irma-pigen, fordi hun med sit naive, rene, og søde udtryk symboliserer et nostalgisk japansk kvindesyn

Familieliv

Irma-pigen er blevet en kultfigur i Japan

Irmabutikkerne er en turistattraktion for japanere, som vil have Irma-chan varer.

Familieliv

Den lille Irma-pige med den blå kjole og det korngule hår er et hit i Japan.

Flere af kædens produkter er på japanske forbrugeres indkøbslister – og i jagten på det eftertragtede logo rydder japanere på besøg i Danmark hylderne for bestemte varer med Irma-pigen på.

Stofpose-moden
Den uventede interesse begyndte ifølge lektor i Japanstudier ved Aarhus Universitet, Anemone Platz, for et par år siden, da brugen af genanvendelige stofposer til indkøb blev mere end kun et miljøvenligt alternativ til plastikposter.

LÆS OGSÅ Her tiltalte størrelsen, stofkvaliteten og motivet på Irmas pose japanske turister, der tog den med hjem fra Europarejsen, og langsomt spredte interessen sig – hjulpet af internetsider, der sælger Irma-produkter i Japan. »Der er gået mode i at have de smarteste stofposer, som japanerne bruger som en del af deres påklædning. Japanerne er faldet for Irma-pigen, fordi hun med sit naive, rene, og søde udtryk symboliserer et nostalgisk japansk kvindesyn«, fortæller Anemone Platz. Japansk turistmålHun er flere gange blevet bedt om at guide japanske turister hen til de rigtige butikker for at købe poserne. ’Irma-chan’, som pigen kaldes med den kærlige tilføjelse, japanere bruger til søde børn og gode veninder. Hos Irma kender marketingschef Gitte Matzen udmærket den japanske efterspørgsel, som hun beskriver som ’urkomisk.’ Hun fortæller, at flere af de centrale Irma-butikker i København oplever at være deciderede turistmål for store busser fyldt med Irma-glade japanere. Fingre i kagedåserne En af de mest populære butikker er Irma ved Codanhus på Gammel Kongevej på Frederiksberg, og ifølge butikschef Thomas Hammer, der i begyndelsen så forbløffet til, mens turistbusserne parkerede lige uden for hans butik, er det netop muleposer i stof samt Irmas egne kagedåser, der fyldes flest af i indkøbskurvene. Han fortæller, at det ligefrem kan være på grænsen til det ’kaotiske,’ når japanerne kommer forbi. »De vælter ind med fotobøger fyldt med billeder af de varer, de skal have, hiver tingene ned fra hylderne og betaler med en blanding af yen og euro«, fortæller Thomas Hammer, der flere gange har oplevet at få lageret af muleposer og kagedåser revet væk af Irmatossede japanere. Femdobbelt pris Den store efterspørgsel på Irmavarer i Japan åbner også for eksportmuligheder, som den dansk/japanske virksomhed Scandinavia.jp har grebet.

Firmaet eksporterer primært dansk porcelæn i 1970’er-stil til Japan, men der ryger også en del indkøbsnet og andre varer fra Irma af sted mod Østen. Fortjenesten er nemlig god og efterspørgslen stigende.

»En stofpose fra Irma til 25 kr. kan vi sælge i Japan for det femdobbelte. Så det er en god forretning«, fortæller Jacob Mygind, direktør i scandinavia.jp, der også oplever en stor efterspørgsel på almindelige plastikposer og dåser fra Irma.

Alt med Irma-pigen er populært
»Alt med Irma-pigen sælger, også ting, hvor der bare står Irma på. Japanerne er ekstremt brand-orienterede, og når noget først er blevet populært, så vil de alle sammen have det«, fortæller Jacob Mygind, der ejer virksomheden sammen med sin japanske hustru.

LÆS ARTIKEL

Ud over interessen for Irmaprodukter, er der i Japan en generel fascination af danske dagligdagsprodukter. I hvert fald for designet. På internettet findes flere japanske hjemmesider, der sælger tomme emballager fra Danmark. Især mælkekartoner er populære, og der er udgivet flere designbøger i Japan med billeder af danske dagligvarer.

»Japanerne elsker design fra danske supermarkeder, og der findes designbøger udelukkende med billeder af dagligdags ting som rugbrød, smør og mælk fra Netto, Spar og andre butikker«, forklarer Jacob Mygind.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Forberedelse på japanernes komme

Butikskæden er ved at få trykt en serie postkort prydet med Irma-pigen, der har været kædens varemærke siden 1907. De skal sælges til sommer, når de japanske turister for alvor rykker ind. Ifølge butikschef Thomas Hammer går salgsmulighederne dog endnu længere. »Alt inden for non-food varer, der har Irmalogoet trykt på, er jeg sikker på, vil blive revet væk«. Selv om efterspørgslen på Irmas produkter er stor, så oplyser butikskæden, at den ingen umiddelbare planer har om at åbne en filial i Japan.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    »Jeg elsker jo ikke livet sådan helt ind i helvede«

    
    Tove Irma Margit Ditlevsen (født 14. december 1917 i København, død 7. marts 1976 smst.) var en dansk forfatter, der debuterede i 1939 med digtsamlingen "Pigesind".
    Hør om Tove Ditlevsen:

    Vi har været i arkiverne og fundet gamle interviews. Med den unge digterinde, der havde alt foran sig. Og med den ældre forfatter, der glædede sig til, at livet – efter depressioner og misbrug og fire ægteskaber – snart var slut. Her kan du høre Gudrun Marie Schmidt læse sin artikel om forfatterikonet højt.

Annonce