Empati. Evnen til at være sammen med andre mennesker er alvorligt truet hos de drenge, som spiller computerspil det meste af tiden, vurderer hjerneforsker.
Foto: MARIA FONFARA

Empati. Evnen til at være sammen med andre mennesker er alvorligt truet hos de drenge, som spiller computerspil det meste af tiden, vurderer hjerneforsker.

Familieliv

Hjerneforsker: Computerspillende drenge risikerer at blive socialt handikappede

Danske børn har europarekord i tid foran computerskærmen og tilbringer mindst tid sammen med venner.

Familieliv

En ældre, fummelfingret mand taber sit blyantkrus ned på gulvet. Drengene springer op for at hjælpe ham med at samle blyanterne op.

Den gamle mand er skuespiller, og scenen gentager sig foran en anden gruppe drenge. De griner ad ham, da han taber alle blyanterne på gulvet, uden at komme ham til undsætning.

Den første gruppe består af drenge, som ikke spiller computerspil i deres fritid. Den anden gruppe drenge, derimod, elsker at sidde foran computeren og spille voldelige spil.

Eksperimentet foregik i 2012 i DR2s udsendelse Eksperimentet og var ikke altså ikke videnskabeligt. Alligevel er drengenes adfærd værd at hæfte sig ved, mener hjerneforsker Albert Gjedde, Københavns Universitet.

»Man opnår ikke de samme sociale kompetencer ved at spille computerspil, som man gør ved at være fysisk sammen med andre mennesker«, siger Albert Gjedde, som er professor ved Institut for Neurovidenskab og Farmakologi ved Københavns Universitet.

Meldingen kommer som reaktion på, at danske børn har europæisk rekord i at sidde foran computer og tv efter skoletid.

Det gælder især de 11-13 årige drenge, viser en stor europæisk undersøgelse blandt 220.000 skolebørn i 42 lande.

LÆS OM UNDERSØGELSEN

Samtidig er Danmark blandt de lande i Europa, hvor børn og unge tilbringer mindst tid sammen med vennerne efter skole. Således er det blot syv procent af de danske 15-årige piger og 13 procent af de 15-årige drenge, som er sammen med vennerne efter skoletid, viser undersøgelsen.

Hjerneforskeren har tidligere advaret mod børn og unges overdrevne forbrug af computerspil samt skærmmedier i det hele taget.

»Op til puberteten i 12-års alderen og i modningen fra 12-20 år sker der en utrolig stor udvikling af hjernen, og det er især i den periode, at de sociale kompetencer bliver opbygget. Man kan frygte, at drenge, som tilbringer meget tid bag en skærm, mister evnen til at opfatte andre menneskers signaler og bliver mindre empatiske«, siger professor Albert Gjedde, og fortsætter:

»Uden disse kompetencer bliver de socialt umodne og man kan forestille sig, at de som voksne savner evnen til at have social omgang med andre mennesker«.

Starter når de er helt små

Jo yngre, de er når de starter, jo værre, mener Albert Gjedde, som henviser til de mange børn, som i dag er på mobilen og tabletten fra de er helt små.

Hvorfor er manglende empati et problem?

»Fordi man ikke reagerer på andre mennesker. Du får svært ved at se, når et menneske er ked af det eller glad. Og du får svært ved at se, hvordan din egen opførsel påvirker andre mennesker. Det er disse tankelæsningsevner, som mangler hos nogle autister, så et skrækscenarie er, at vi er ved at opfostre en generation af autister«, siger hjerneforsker Albert Gjedde, Københavns Universitet.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Mona Samir Sørensen eller Familieliv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce