Annonce
Annonce
Sundhed

Se landets bedste og værste skadestuer - ifølge patienterne

Dårlig smertelindring og lange ventetider på skadestuerne. Alt for mange patienter er utilfredse med akutmodtagelserne. »Det vidner om massive problemer«, siger patienter. Se, om din akutmodtagelse er blandt de bedste.

Så tilfredse er vi med besøg på akutklinikerne

76 procent er ’i høj grad’ eller ’i høj meget grad’ alt i alt tilfreds med deres besøg.

82 procent får ’i høj grad’ eller ’i høj meget grad’ svar på de spørgsmål de stiller

86 procent synes ’i høj grad’ eller ’i høj meget grad’ at den mundtlige information er forståelig

29 procent får ’slet ikke’ dækket deres behov for smertelindring, mens de er på akutmodtagelsen

59 procent oplever ventetid.

43 procent af disse bliver ’slet ikke’ ved ankomst informeret om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt.

58 procent informeres ’slet ikke’ om årsager til ventetid

59 procent informeres ’slet ikke’ tilstrækkeligt om udviklingen i ventetid fra ankomst til undersøgelse.

Kilde: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) Akutmodtagelser 2015, Danske Regioner

Så tilfredse er vi med besøg på akutmodtagelserne

64 procent er ’i høj grad’ eller ’i høj meget grad’ alt i alt tilfreds med deres besøg.

76 procent får ’i høj grad’ eller ’i høj meget grad’ svar på de spørgsmål de stiller

82 procent synes ’i høj grad’ eller ’i høj meget grad’ at den mundtlige information er forståelig

27 procent får ’slet ikke’ dækket deres behov for smertelindring, mens de er på akutmodtagelsen

68 procent oplever ventetid.

50 procent af disse bliver ’slet ikke’ ved ankomst informeret om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt.

59 procent informeres ’slet ikke’ om årsager til ventetid

61procent informeres ’slet ikke’ tilstrækkeligt om udviklingen i ventetid fra ankomst til undersøgelse.

Kilde: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) Akutmodtagelser 2015, Danske Regioner

Hvad er forskellen på akutmodtagelse og -klinik?

Akutmodtagelse:

Selvstændig afdeling med egen ledelse, som typisk har døgnåbent. Akutmodtagelser har både ambulante og indlagte patienter i op til 48 timer, inden de overflyttes til specialafdeling eller udskrives.

Akutklinik:

Modtager som regel kun let tilskadekomne patienter, der varierer fra klinik til klinik. Oftest kun åbent i dagtimerne.

Det vidner om massive problemer.

Så markant lyder det fra direktør i Danske Patienter Morten Freil, der repræsenterer 870.000 patienter.

Meldingen kommer efter Danske Regioner fredag offentliggjorde Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) blandt mere end 7.000 patienter på landets akutmodtagelser og akutklinikker.

Kun 76 procent er ’i høj grad’ eller ’i meget høj grad’ alt i alt tilfredse med deres besøg på akutklinikkerne. Mens kun 64 procent er tilfredse med deres besøg på akutmodtagelsen.

I forhold til lignende undersøgelser af patienters tilfredshed er det et meget lavt resultat, fastslår Morten Freil, der selv var arkitekten bag de første LUP-målinger i Danmark.

LÆS OGSÅ:Akutmodtagelser bliver kritiseret i ny rapport

»Det er faktisk ret svært i sådanne undersøgelser at få en lavere tilfredshed end omkring 90 procent, fordi folk svarer, at de er tilfredse næsten uanset hvad, fordi de bakker op om personalet, der gør, hvad det kan. Når vi nu får en undersøgelse, der viser, at blot 76 procent er tilfredse, så vidner det om, at der er massive problemer, der skal gøres noget ved. Og det viser de mere specifikke resultater jo også. Der er en hel del at arbejde med på akutmodtagelserne, særligt når det handler om ventetider og smertelindring«, siger han.

29 procent på akutklinikker og 27 procent på akutmodtagelser svarer, at de ’slet ikke’ fik dækket deres behov for smertelindring, mens de var på akutmodtagelsen.

Rigshospitalet og Regionshospitalet Holstebro havde de mest tilfredse patienter, når det gælder smertedækning på en akutmodtagelse, mens de smerteplagede patienter var en tur på akutmodtagelsen i Hospitalsenheden Horsens.

Artiklen fortsætter under grafikken, der kun viser tallene for akutmodtagelser (dobbeltklik på kortet på iPad eller computer for at zoome ind på områderne, så du kan læse hele teksten for hver akutmodtagelse)

Regioner: Det er ikke godt nok

Ulla Astman (S), formand for Sundhedsudvalget i Danske Regioner erkender problemet:

»Det er ikke godt nok. Det skal vi have gjort noget ved. Og det var også galt i sidste undersøgelse. Jeg er ked af, at det ikke har rykket sig mere, men jeg har også noteret mig, at sygehusledelserne har sagt, at det her vil de gøre noget ved og tage alvorligt. Det er der også behov for«, siger hun.

Ifølge Ulla Astman bør akutmodtagelserne tage ved lære af de gode erfaringer fra eksempelvis Nordsjællands Hospital, der har haft smertelindring som fast tema på morgenmøderne i 2015 eller fra Holstebro, hvor alle patienter vurderer egen smerte ved ankomst.

»Det her er jo hverken raketvidenskab eller noget, der koster flere penge, men det kræver et andet blik fra personalet«, siger hun.

Mange sidder og sidder i venteværelset

68 procent af patienterne oplevede ventetid på akutmodtagelserne, og 59 procent oplevede ventetid på akutklinikkerne, og det irriterede rigtigt mange, viser LUP-undersøgelsen.

Akutmodtagelsen på Bispebjerg Hospital og Hospitalsenheden Horsens lod flest patienter sidde i venteværelset.

På landsplan fik seks ud af ti ventende patienter ’slet ikke’ information om årsagerne til ventetiden eller tilstrækkelig information om ventetiden fra deres ankomst til undersøgelse.

Fire ud af ti på akutklinikker og fem ud af ti på akutmodtagelser fik ’slet ikke’ information om, hvornår de kunne forvente af komme til.

LÆS OGSÅ:På hospitalet: Københavnere er mere utilfredse end jyder

Ifølge Ulla Astman handler det i høj grad om »forventningsafstemning«:

»Nogle mener først, at de er i behandling, når de er inde ved lægen, men rent faktisk går behandlingen jo i gang, når man henvises til røntgenbillede eller har talt med en læge eller sygeplejeske første gang. Så er man jo vurderet. Det handler også om forståelsesrammerne«, siger hun.

Patienter: Vi er ikke krævende

Morten Freil fra Danske Patienter, er patienterne ikke bare meget krævende?

»Man skal have god information om, hvorfor man venter, så man bliver beroliget over, at der netop ikke sker noget ved, at man venter. Og det tyder jo på, at den snak ikke sker ofte nok. Så nej, det handler ikke om, at patienterne er krævende, men om, at der er nogle problemer, der skal tages alvorligt på landets akutmodtagelser«.

Borgerne i Region Sjælland var mest tilfredse med deres besøg på akutmodtagelsen, mens de mindst tilfredse bor i Region Nordjylland.

PRÆCISERING: I den første version af historien blev der ikke skelnet tilstrækkeligt mellem akutmodtagelser og akutklinikker. Det kunne skabe forvirring. Politiken beklager og har nu rettet, 19/1-16 13:16.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Lars Igum Rasmussen eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler

På hospitalet: Københavnere er mere utilfredse end jyder

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce