Her er Chris MacDonald hoppet på løbebåndet. Men ifølge sundhedscoachen er der meget andet at komme efter i fitnesscentret.
Foto: JENS DRESLING

Her er Chris MacDonald hoppet på løbebåndet. Men ifølge sundhedscoachen er der meget andet at komme efter i fitnesscentret.

Sundhed

Guide: Få Chris MacDonalds fitnessråd

Politikens sundhedscoach, Chris MacDonald, giver dig her sine bedste råd med træning i fitnesscentret og hjemme.

Sundhed

Er du en af de mange, der synes, at fitnessverdenen er en jungle? Har du svært ved at hænge i, når du endelig er kommet i gang?

Sundhedscoach Chris MacDonald giver dig her en række gode råd til, hvordan du finder det bedste center, de gode træningsformer og den motivation, der skal til for at holde ved.

Kom godt i gang For mange kan det være grænseoverskridende at gå ind i et fitnesscenter første gang, og det kan være en hel videnskab, hvordan man tackler et motionscenter.

»Jeg vil anbefale, at du bruger tid på at shoppe rundt for at finde et center, der passer til din stil«, råder Chris MacDonald.

Find centre, der vil lade dig træne et par gange gratis, så du kan få en god fornemmelse af stemningen, service, udstyret og de andre brugere, inden du binder sig til et abonnement. Brug lidt tid i omklædningsrummet. Er skabene store eller små, er toiletterne rene og er der mulighed for at bade alene, er nogle af de ting, man kan pejle efter.

»Hvis et fitnesscenter vil have dig til at købe medlemskab før du må træne, så ville jeg shoppe videre. Det er dårlig service lige fra starten«, siger Chris MacDonald.

Shop rundt og læg ikke for hårdt ud. Sundhedscoachen Chris MacDonald giver dig gode råd til at starte op i et motionscenter. Kilde: Politiken.tv (NB: Forringet lydkvalitet)

Find det rigtige grej
Ifølge Chris MacDonald er det væsentligt, at du får fat i det rigtige udstyr, inden du går i gang med at træne. Når du skal løbe eller styrketræne er det vigtigt at have løbesko på.

Det er også vigtigt at have overtrækstrøje og lange bukser så man kan holde sig varm mellem de forskellige træningsformer.

Drop Proteinbarerne
Hvis du er sulten, når du skal træne, er det ifølge Chris MacDonald en rigtig fårlig ide at fylde sig med proteinbarer fra disken.

»En enkelt bar indeholder typisk 250 kalorier og det skal man knokle afsted i 25-30 minutter på et løbebånd for at forbrænde.Mange kommer for at forbrænde kalorier og tabe sig, og så arbejder man mod sig selv ved at spise sådan noget inden,«

En banan derimod er en rigtig god ven at have i tasken hvis man bliver sulten. Og rosiner er også okay, hvis man har brug for sukker.

Sundhedscoachen Chris MacDonald går udenom proteinbarerne i fitnesscenteret og tager selv bananer, rosiner og vand med. Kilde: Politiken.tv

Powerwalk er fantastisk træning
Det er vigtigt at varme op inden styrketræning med mindst 10-15 minutters kredsløbstræning.

Men at få pulsen i vejret og dermed træne hjertet er faktisk en af de vigtigste træningsformer ifølge Chris MacDonald. En af hans personlige favoritter er løbebåndet. Det kan nemlig bruges til meget andet end løbetræning.

»Powerwalking er faktisk en af de mest effektive former for kredsløbstræning, der findes«, fortæller han.

Et løbebånd kan indstilles både i hastighed og hældning, og en rask gåtur op ad bakke kan være rigtig god træning.

En hældning på 15 procent sætter for eksempel rigtig godt gang i de store muskelgrupper på benene, og det kan være ligeså godt som at løbe.

Men ikke noget med at holde fast i håndtagene på maskinen, for så forbrænder du væsentligt færre kalorier og træner ikke din balance, formaner fitnesseksperten.

»Sving godt med armene, når du går. Mennesker vil kigge på dig som om du er sindssyg, men du er ved at bygge dine muskler op, beskytte dine knæ og træne dit hjerte på en fornuftig måde, så du må bare sig ’pyt’ og køre videre«, siger han.

Sundhedscoachen Chris MacDonald anbefaler 10 minutters opvarmning før træning - og man behøver ikke at løbe. Kilde: Politiken.tv

Andre gode kredsløbstrænere
Løbebåndet er ikke det eneste sted, du kan træne hjertet. Og det er godt, for de fleste former for kredsløbstræning bliver hurtigt monotone og kedelige.

Hvis man skal træne 30 minutters kredsløbstræning, så kan det være en god ide at skifte hvert tiende minut og bruge flere forskellige maskiner.

Crosstraineren er skånsom og god
Her er crosstraineren et andet godt bud på god træning for kredsløbet.

Fordelen er, at du her kan træne dine arme og ben samtidig. Maskinen er skånsom mod knæ og hofter, og kan derfor være rigtig god til at træne sig op efter en skade.

Dog er fordelen også den største ulempe. Maskinen bærer din krop, så du styrker ikke dine knogler ved at bruge den. Men kombineret med styrketræning er den fantastisk.

En enkelt ting skal man dog huske: Sæt nok belastning på, ellers giver den ingenting.

»Træning må gerne være sjovt, men hvis det føles helt vildt behageligt er det ikke særligt effektivt«, siger Chris MacDonald.

Romaskinen er den bedste
Romaskinen er måske den bedste kredsløbstræner af alle, mener Chris MacDonald. Når du træner på den, bruger du nemlig både ben, arme, ryg og mave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men roning er både fysisk og teknisk svært, så det er en rigtig god ide hvis du kan få en garvet bruger til at vise dig hvordan maskinen virker inden du går i gang.

Sundhedscoachen Chris MacDonald cykler, ror og crosstrainer pulsen op i motionscenteret. Kilde: Politiken.tv

Gruppetræning kan bevare motivationen

Mange brokker sig over at det er kedeligt at træne, men det er der råd for. Et af de steder, hvor fitnessindustrien har forbedret sig rigtig meget de seneste år er nemlig inden for gruppetræning.

Boksning, styrketræning, spinning og yoga er bare nogle af de ting, der er kommet med på programmet hos mange fitnesscentre.

Og det er en rigtig god måde at holde din træningsgejst oppe, siger Chris MacDonald.

»Du får masser af motivation fra instruktøren, du har de andre på holdet til at pace dig, og du får det sociale aspekt med også, så det er en fantastisk måde at træne på«.

Sundhedscoachen Chris MacDonald viser nogle af de muligheder, der er for gruppetræning i et fitnesscenter. Kilde: Politiken.tv

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce