Foto: Mads Nissen
Sundhed

Ekspert er oprørt: »5.000 dør af kræft til tobak. 5.000 hvert år. Men de skriver det ikke på Facebook. Det foregår i stilhed«

Interview. Tobaksindustrien sælger cigaretter, selv om den gennem 60 har vidst, at de er kræftfremkaldende. Derfor er selskaber som Philip Morris International ikke til at stole på, mener Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.

Sundhed

Mod slutningen af interviewet har Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse fået nok. Han arbejder som projektchef for tobaksforebyggelse. Det er hans job at forsøge at skåne så mange danske rygere som muligt fra at dø af kræft. Emnet er tobaksindustriens erklærede håb om »en røgfri fremtid« med produkter, der ifølge industrien er mindre skadelige end cigaretter.

»Jeg er oprørt over, at tobaksindustrien markedsfører og sælger cigaretter i nye varianter og smarte pakker, 60 år efter at den fandt ud af, at de er kræftfremkaldende«, siger han.

Philip Morris International er verdens største producent af cigaretter og sælger blandt andet det mest populære mærke blandt rygere over hele kloden, Marlboro.

Men selskabet siger selv, at det er på en helt ny vej, der kan ende med, at de ikke sælger cigaretter mere. PMI bruger milliarder af kroner på at udvikle såkaldte røgfrie produkter, hvor små stænger med tobak bliver varmet op og ikke brænder. Brugeren indånder dermed ikke røg, men får alligevel smag og nikotin fra tobakken, når han suger i PMI’s produkt Iqos. For nogle uger siden præsenterede PMI et manifest om en røgfri fremtid, men Niels Them Kjær tror ikke et sekund på, at de nye produkter er mindre skadelige end de traditionelle cigaretter. Det er derfor, at følelserne sidder uden på tøjet under interviewet.

»Jeg har været på en kræftafdeling. Jeg har set folk sige farvel på grund af kræft. Rygning er den væsentligste grund til, at folk dør af kræft. 5.000 dør af kræft til tobak. 5.000 hvert år. Men de skriver det ikke på Facebook. Det foregår i stilhed«, siger Niels Them Kjær.

Hvert trafikuheld omtales

Han henviser til, at når der har været et trafikuheld med dødsfald, bliver det altid omtalt i medierne. Det samme sker ikke for dem, der dør af kræft, fordi de har røget.

»De får slet ikke samme omtale, som hvis én dør i trafikken. Der er slet ikke fokus på de personlige omkostninger. Nogle af dem dør skamfulde over, at de har røget. Når de får stillet diagnosen og får prognosen, sidder de der med stenansigt. Det er helt umådeligt trist«, siger Niels Them Kjær:

»Det er min opgave at fortælle om det og putte følelser ind i det«.

Philip Morris International skriver i sit manifest, at selskabets vision er, at røgfrie produkter en dag helt vil erstatte cigaretter. Hvad får det dig til at tænke?

»Jeg stoler ikke på dem. Historien viser, at tobaksindustrien snyder kunderne, hvis den kan. For 60 år siden fandt man ud af, at cigaretter er kræftfremkaldende. I stedet for at trække dem tilbage introducerede industrien cigaretter med filter på. Dem, som ligger på kræftafdelingerne i dag, har røget cigaretter med filter på. Derefter kom så lightcigaretter, så bekymrede rygere kunne fastholdes i afhængighed. De tilsætter kemikalier, der øger afhængigheden, får røgen til at se uskyldig ud og gør den nemmere at inhalere. Historien har vist, at den industri ikke er til at stole på«, siger Niels Them Kjær.

De introducerer et produkt til de rygere, der er bekymrede for at dø af rygning. De forsøger at fastholde dem i afhængighed af nikotin. Når folk holder op med at ryge, så står de klar med et nyt kræftfremkaldende produkt

»Den anden side er min baggrund. Jeg har en ph.d. i organisk elektrokemi, og jeg tror, at de produkter, PMI introducerer, kan være farligere end almindelige cigaretter. De griller tobak og lader folk indånde dampene. De sænker temperaturen og får en mindre omsætning af stofferne. Jeg vurderer, at det kan være mere sundhedsskadeligt«.

Hvad har du gjort for at undersøge det?

»Jeg kender tobaksindustrien. Jeg har kigget på deres materiale og den måde, som de vil få smagen frem fra tobakken. Det er på den baggrund, at jeg vurderer, at de kan være mere skadelige end cigaretter«.

Det kan skade folkesundheden

Hvorfor tror du, at Philip Morris International laver sådan et manifest?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Salget af cigaretter falder, så de gør det for at fastholde deres profit. Hvad de taber på gyngerne, skal vindes på karrusellerne. De er bekymrede over bundlinjen. De introducerer et produkt til de rygere, der er bekymrede for at dø af rygning. De forsøger at fastholde dem i afhængighed af nikotin. Når folk holder op med at ryge, så står de klar med et nyt kræftfremkaldende produkt«.

De siger selv, det er mindre skadeligt?

»Jeg synes ikke, det er rimeligt. Tobaksindustrien bør behandles som enhver anden industri. De skal ikke have lov til at sælge kræftfremkaldende produkter, og det er min pligt at fortælle offentligheden om det. Der findes nikotinprodukter på markedet, der er langt mindre skadelige end disse nye såkaldte røgfrie produkter med tobak. Jeg tænker på de produkter, som medicinalindustrien laver, og som du kan købe på apoteket. Inhalatorer og næsespray. Der findes en lang række produkter, der er godkendt af sundhedsmyndighederne, hvor risikoen er marginal«.

Ud fra din viden hvad vil det betyde for folkesundheden, hvis alle rygere skifter til de her røgfrie produkter?

»Jeg frygter, at hvis PMI’s produkt slår an, så vil det ikke nødvendigvis kun blive solgt til dem, der ryger i dag. Vi risikerer, at ikkerygere begynder at bruge dem til skade for den samlede folkesundhed«.

Men har I tjekket PMI’s egne undersøgelser?

»Nej. Jeg stoler ikke på dem«.

Hvorfor har du ikke undersøgt det?

»Jeg kan ikke se nogen eksempler i historien på, at der er kommet noget godt fra tobaksindustriens side. Havde det nu været fra Novo Nordisk, så havde jeg måske sat mig ind i det«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Philip Morris Danmark vil godt mødes med Kræftens Bekæmpelse og fortælle om de nye røgfrie produkter. I har afvist et møde. Hvorfor?

»De prøver at få os og andre opinionsdannere på sundhedsområdet i tale. De vil sælge den historie, at de er ’the good guys among the bad guys’. Hvis vi mødes med dem, så vil de fortælle i offentligheden, at de forhandler med Kræftens Bekæmpelse. Det går ikke. Vores svar var: Vi har ingen fælles mål. Vi vil have, at færre får kræft. De vil fastholde folk i afhængighed af nikotin. De har brug for min blåstempling. Den vil jeg ikke give dem«, siger projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær:

»Den dag, de holder op med at sælge cigaretter, vil jeg godt mødes«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce