Søvncenter. Højde og drøjde spiller ind, når den rigtige seng skal vælges.
Foto: NIELS HOUGAARD (arkiv)

Søvncenter. Højde og drøjde spiller ind, når den rigtige seng skal vælges.

Guides

Sådan finder du en seng, der matcher din krop

Få kiropraktorens råd til at finde frem til den bedste seng.

Guides

Alle kroppe er forskellige og har forskellige behov, som der skal tages højde for, når man skal vælge en seng.

Kiropraktor Michael Randsøe fra Herlev Kiropraktor Center, der har mange års erfaring i rådgivning af sengevalg, fortæller, at folk sjældent tænker over, hvor vigtigt det er, at sengen passer til krop og facon.

»Den største fejl, folk typisk begår, er at købe den samme madras til mand og kone, og det betyder, at én af dem med garanti vil ligge dårligt«, siger han og forklarer, at en mand på 180 cm og 83 kg og en kvinde på 160 cm og 75 kg har brug for vidt forskellige typer af madrasser.

LÆS ARTIKEL

»Hvis du er lille og rund, skal du have en hårdere madras, end hvis du er høj og slank. Forholdet mellem højde og drøjde er afgørende for, hvilken type madras du skal have«.

Det betyder, at man i visse tilfælde kan være nødt til at købe to vidt forskellige fabrikater af senge for at finde frem til lige præcis de modeller, der passer til den enkelte.

Michael Randsøe råder derfor folk til altid at være med til at vælge deres egen seng, og at man aldrig overlader valget til andre.

»En seng skal afprøves, så man er sikker på, at den passer«, slår kiropraktoren fast og giver nedenstående råd til folk, der er på jagt efter en ny seng:

1. Hold øje med rygsøjlen
Ifølge Michael Randsøe er rygsøjlen det vigtigste måleredskab, man skal bruge, når man udvælger en seng.

»En hovedregel er, at rygsøjlen skal være fuldkommen parallel med sengesiden, når du ligger på siden«, fortæller han og forklarer, at samme regel for så vidt gælder, når man ligger på ryggen.

»Man skal ikke kunne føre en hånd ind under lænden - rumpen skal synke ned, mens madras og topmadras skal bule op i lænden, så den ikke hænger og svæver ovenpå madrassen. Det kræver muskelkraft at holde lænden oppe, og så slapper du ikke ordentligt af«.

LÆS ARTIKEL

Michael Randsøe anbefaler derfor, at man får sin partner, en ven eller veninde til at hjælpe med at vurdere rygsøjlens position, når man afprøver sengen.

»Ryggen må hverken bue opad eller nedad, når man ligger på siden, men være helt lige«, siger han.

Når man ligger på ryggen, skal der lidt mere fysisk kontakt til for at sikre, at man har fat i den rigtige madras.

»Få vedkommende til at føre en hånd ind under lænden - og den skal ikke kunne komme nemt ind under lænden; den skal have lidt modstand. Underlaget skal helt op og røre lænden, så der er kontakt mellem lænd og madras«, understreger han.

2. Husk på formerne
Har man former, brede hofter eller fyldig bagdel, anbefaler kiropraktoren, at man sørger for at anskaffe sig en madras med zoneinddeling.

»Hoften eller bagdelen skal kunne synke lidt længere ned end resten af kroppen, så rygsøjlen hele tiden ligger vandret«, fortæller Michael Randsøe.

3. Tænk over behovet
Bliver sengen brugt til anden end søvn - læsning, fjernsynskiggeri og lignende - kan det være en god ide at investere i en elevationsseng, så man har mulighed for at indstille sengen efter behov.

Folk, der dyrker meget sport, har vand i benene eller hoster om natten i vintermånederne, kan også have nytte af en elevationsseng, fortæller Michael Randsøe.

Dårlig ryg og andre skavanker bør der også tages højde for, når sengen skal udvælges. Dog vil kiropraktoren med det samme mane en myte til jorden, hvad dårlig ryg angår.

»Man har ikke brug for en hård madras, hvis man har problemer med ryggen. Det er en sejlivet myte, som formentlig er opstået, fordi folk med akut hold i ryggen finder lindring ved at lægge sig helt stille på et hårdt gulv. Men det betyder ikke, at man skal ligge på en hård madras, hvis man har problemer med ryggen. Man skal derimod have en madras, der passer til ens vægt og højde«, slår han fast.

4. Vælg den rigtige topmadras
Man skal ikke kun være grundig, når man vælger sin madras - topmadrassen skal ligeledes vælges med omhu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er ikke noget, folk tænker særlig meget over, men der kan være meget stor forskel på topmadrasser«, siger Michael Randsøe og fortæller, at man blandt andet kan vælge topmadrasser, der enten har en kølende eller en varmende effekt alt afhængig af, om man foretrækker at sove koldt eller varmt.

»Så også her kan man være ude i, at mand og kone skal have forskelllige madrasser«, pointerer han.

Topmadrassen kan desuden være med til at bløde en hård seng op, hvis man har fået købt en forkert model og ikke har mulighed for at udskifte den lige med det samme, fortæller kiropraktoren. Vil man gøre sin seng hårdere, kan man vælge at sove uden topmadras eller forsøge sig frem med et stykke pap eller en masonitplade placeret mellem topmadras og madras.

5. Husk udløbsdatoen
Når sengen er købt og installeret i hjemmet, skal man ikke tro, at den hellige grav er velforvaret.

Ifølge Michael Randsøe holder en seng i gennemsnit 10 år, før den er blevet så nedbrudt, at den ikke længere kan yde den optimale støtte.

LÆS ARTIKEL

En topmadras holder dog langt fra lige så længe.

»En topmadras er lavet af skum, og det bliver hurtigere nedbrudt en almindelige madras. Den holder typisk kun halvt så lang tid som madrassen«, fortæller kiropraktoren og råder derfor folk til at skifte topmadras hvert femte år.

6. Ændringer med alderen

Ens behov for støtte ændrer sig med alderen. Nogle kan have god nytte af en elevationsseng, men alle bør som udgangspunkt få længere ben på sengen, efterhånden som man bliver ældre, fortæller Michael Randsøe.

»Jo lavere sengen er, jo flere kræfter skal du bruge for at komme op af den. Derfor bør sengehøjden hæves, når du bliver ældre, så den højdemæssigt svarer til en spisestuestol«, råder han, men tilføjer, at det igen afhænger af ens højde.

»Er du kun 150 cm høj, skal sengehøjden selvfølgelig være lidt lavere. Det skal bare være nemt at komme op og ind i sengen«.

SE BREVKASSE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kropsbygningen ændrer sig også med alderen, og vi tager i gennemsnit 1,5 kg på hvert årti, fortæller Michael Randsøe.

»Og nogle tager jo mere på end 1,5 kg. Især i disse tider«, siger han og tilføjer, at det derfor også er meget vigtigt, at man er ærlig overfor ekspedienten hos sengeforhandleren, når vedkommende spørger til ens vægt.

»Det er kun dig selv, du snyder. Konsekvensen er, at du får dårlig rådgivning og ender med at komme hjem med en forkert seng, og det er da dumt«, slutter han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce