Foto: Peter Hove Olesen

Klarlund: Fedtprocenten siger ikke så meget om sundhed

Man kan nemt blive forskrækket over en fedtmåling, svarer Bente Klarlund en læser.

Klarlunds brevkasse

Spørgsmål fra Katarina Berg:

Jeg blev forbavset/forskrækket, da jeg forleden fik målt min fedtprocent: 31. Udsagnet fra den, der udførte målingen, var, at min fedtprocent er for høj. Jeg har aldrig fået den målt tidligere. Målingen skete på et marked af en person, der gjorde reklame for et slankeprodukt (Herbalife). Metoden var at indtaste højde og drøjde og så holde en ’digital tingest’ med udstrakte arme. Jeg er usikker på, om den målemetode er til at stole på, samt om en fedtprocent på 31,2 er for høj.

LÆS ARTIKEL

Jeg er 52 år, 164 cm høj og vejer 50 kg. Jeg får hverdagsmotion ved at cykle til og fra arbejde (cirka 8 km sammenlagt) og løber to-tre gange om ugen (varierer mellem intervaller og almindeligt løb), styrketræner to-tre om ugen hjemme – mest med kroppens vægt og lidt håndvægte.

Jeg tror måske, at jeg ikke får helt nok protein: Jeg spiser fisk cirka to gange om ugen og sjældent rødt kød. Jeg er glad for fuldfed yoghurt, oste, mælk og fløde og smør i madlavning, fordi det smager godt. Jeg nyder pizza og søde sager et par gange hver måned og cirka fem genstande om ugen.

Er min fedtprocent for høj? Er jeg tyndfed? Skal jeg spise flere proteiner og mindre fed mad for at få den ned?

Bente Klarlund Pedersen:

Du har fået målt din fedtprocent ved hjælp af bioimpedans. Det fungerer ved, at der bliver sendt en ganske svag strøm gennem kroppen, som måler den elektriske modstand. Derudfra beregner den så kroppens fedtprocent.

Hvis man måler en større gruppe mennesker ved hjælp af bioimpedans og sammenligner gruppens gennemsnitlige fedtprocent med det mål, man får, hvis man skanner de samme kroppe, er metoden nogenlunde pålidelig. Men sagen er, at nogle personer får målt en fedtprocent, der er alt for høj, og andre får målt en fedtprocent, der er alt for lav. For den enkelte person er der altså tale om en ret unøjagtig metode, der ikke er egnet til videnskabelige undersøgelser.

LÆS OGSÅ

En fedtprocent på 31 er o.k. for en kvinde i din alder. Men fedtprocenten siger ikke så meget om din sundhed. Det er faktisk godt at have et fedtlag på balder og lår. Derimod er det ikke godt, hvis fedtet sidder på maven. Hvis man har ringe muskelmasse som følge af, at man ikke er fysisk aktiv, samler fedtet sig mellem de indre organer. Dette fedt bliver betændt og kan sende betændelsesmolekyler ud i blodbanen, hvor de kan bidrage til åreforkalkning og risiko for blodpropper i hjerte og hjerne.

Man taler om tyndfedme, hvis man har en normal vægt, men relativt meget fedt på maven. Det er godt, hvis livvidden er mindre end halvdelen af din højde. Et almindeligt målebånd kan faktisk give mere valid information om din sundhed end en masse avancerede apparater.

Jeg får det indtryk, at du overvejende har en sund og meget aktiv livsstil. Der er ingen grund til at lave om på noget her. Nyd din krop; den er perfekt, som den er.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce