Annonce
Annonce
Annonce
Velvære

Bliv af med vintertrætheden i frokostpausen

En lille dosis lys og motion kan ændre vintertræthed til livsglæde.

Gem til liste

5 veje til bevægelse

1 Få dagslys og motion i frokostpausen. Gå en tur i raskt tempo.

2 Rejs dig op en gang i timen og gå et ærinde.

3 Sid på en dårlig stol, så du ikke slår rødder.

4 Gå omkring, når du taler i telefon.

5 Læg fjernbetjeningen henne ved fjernsynet, så du skal rejse dig, hver gang der skal skiftes kanal.

Efter den næstvådeste sommer siden 1874 er der dette efterår lagt op til en særlig massiv dyne af vintermismod over den danske befolkning. Men man kan gøre meget selv for at krænge sig fri af dynen.

Dagslys og fysisk aktivitet er vejen frem, mener lægen Jerk W. Langer. Og det handler ikke om at begynde på maratontræning eller tre gange badminton om ugen, men om den lille daglige dosis lys og motion.

»Mange oplever et dyk om efteråret, som vi kalder ’vintertræthed’. Det er ikke det samme som en vinterdepression, der er en egentlig behandlingskrævende psykiatrisk sygdom. Men vi bliver mere trætte og modløse, og det er altså vintertrætheden, der har fat«, siger Jerk W. Langer. Han kender selv følelsen af at blive tung i kroppen og mere ugidelig, når dagene bliver kortere.

LÆS ARTIKELLær at tænke lyse tanker

»Hvorfor det sker? Det har formentlig at gøre med, at vi får for lidt dagslys, da mange af os går på arbejde, når det er mørkt, og først kommer hjem, når mørket igen er faldet på. Og så handler det om, at vi generelt slet ikke får nok motion i hverdagen«.

Lys mod depressioner
Lyset styrer døgnrytmen og produktionen af melatonin, det hormon, der gør os søvnige og starter regenereringsprocesserne i kroppen.

»Så når det er mørkt hele tiden, fejlopfatter kroppen situationen og tror, at vi skal sove«, forklarer Jerk W. Langer.

Når kroppen får dagslys, påvirker det hjernens serotoninbalance, det vil sige de signalstoffer i hjernen, der styrer ens humør. Lyset virker på samme måde som den medicin, man giver mod depression. Endelig betyder sollys på kroppen også, at man udvikler D-vitamin, som ifølge Jerk W. Langer og et norsk forsøg kan hjælpe nogle mennesker, der har en depression.

»Så der er altså ingen vej udenom. Vi skal have lys. Når det kun er lyst, mens vi arbejder, må løsningen være, at man går en rask tur i sin frokostpause. Så får du lidt af det hele, både lys og motion«, siger Jerk W. Langer.

Mangel på hverdagsmotion
Han anbefaler, at man ikke bare slentrer, men virkelig går til. Gerne 100 skridt i minuttet, hvilket svarer til 5-6 km i timen. Det er et tempo, man ikke bliver forpustet af. Man kan sagtens føre en samtale.

»Vi ved, at motion hjælper, fordi musklerne danner op mod 200 hormoner under motion, der blandt andet fremmer humøret, forbedrer koncentrationsevnen og søvnen«, siger Jerk W. Langer.

Men inden læseren nu sidder og får dårlig samvittighed over manglende motion oven i selve vintertrætheden, skynder Jerk W. Langer sig at tilføje, at motionen ikke behøver være særlig ambitiøs. Det er bedre at få en lille dosis hver dag end at tage ud og løbe langt i weekenden.

LÆS ARTIKELGåture styrker hjernen og psyken

»For 1.000 år siden gik vi mange timer hver dag for at kunne opretholde livet. Det mangler vi nu. Vi tager bil eller tog i stedet for at gå eller cykle til arbejde. Vi sender en mail i stedet for at gå hen til kollegerne, og vi er holdt helt op med at gå ned til postkassen med et rigtigt brev. Vi behøver ikke forlade sofaen for at skifte tv-kanal. Og ingen får længere motion ved at røre dej og vaske tøj ved håndkraft«, siger Jerk W. Langer.

Livsfarligt at sidde ned hele dagen
Det stillesiddende liv er ikke bare skidt for humøret, det er også direkte livsfarligt. Jerk W. Langer henviser til et forsøg, der viser, at kvinder, der sidder ned 6 timer om dagen, har 37 procent større dødelighed end de kolleger, som kun tilbringer 3 timer dagligt på bagen.

Dog bemærker Jerk W. Langer, at kvinder i for eksempel 60-års alderen ikke har stor risiko for pludselig dødelig sygdom, så tallet er ikke helt så voldsomt, som det lyder. For mændene er overdødeligheden kun 17 procent, så det er altså ikke helt så farligt for dem at sidde ned hele dagen.

»Det mest interessante ved undersøgelsen var, at det er helt uden betydning, om disse mennesker i øvrigt går til fitness eller sport efter arbejdstid. Det er selve det at sidde stille på jobbet, der er farligt«.

Jerk W. Langers råd er, at man narrer sig selv til at få mere daglig aktivitet. For eksempel ved at sidde på en dårlig stol, som man er tvunget til at rejse sig fra en gang imellem.

»Sådan en stol har jeg. Min kone vil give mig en ny komfortabel en, hver gang jeg har fødselsdag, men jeg siger nej tak. Jeg vil beholde min gamle stol«.

PolitikenPlus
  • Stendig Kalender 2015 Stor kalender til væggen (122 x 91 cm.) designet i 1966 af Massimo Vignelli. Politiken Plus ejer det nordiske agentur på kalenderen og er dermed eneforhandler i Danmark.

    Pluspris 420 kr. Alm. pris 499 kr. Køb
  • Væg- & bordur Det store ur Tile måler 25 x 25 x 8 cm. og kan enten stå alene eller hænges op på væggen. Uret er lavet i keramik, med visere af bambus. Et unikt ur fra det Hollandske firma Leff Amsterdam.

    Pluspris 895 kr. Alm. pris 1.119 kr. Køb
  • Rejsetaske Retro Travel bag er en videreudvikling af Ørskovs store salgssucces fra 70'erne. Stor, funktionel og flot rejsetaske til de små rejser, eller som taske til håndbaggagen.

    Pluspris 1.499 kr. Alm. pris 1.799 kr. Køb
  • Møbel til småbørn Stol fra Hindevadgaard med to funktioner: én til spisning ved spisebordet og én til leg ved lavt bord. Design, kvalitet og sikkerhed er helt i top og stolen kan gå i arv til næste generation.

    Pluspris 3.995 kr. Alm. pris 4.995 kr. Køb
  • Kit til fødder og hænder Træningskit til hænder og fødder. Forebyg og afhjælp smerter, og opbyg din kropsholdning igen. Du kan tage sættet med overalt, og træne når det passer dig. Alt hvad du har brug for følger med.

    Pluspris 109 kr. Alm. pris 129 kr. Køb