Annonce
Annonce
Velvære

Læserråd efter en iskold morgen: Sådan undgår du at fryse om fingrene

Siden Bente Klarlund skrev om at holde kolde hænder varme er de gode råd væltet ind.

Annonce

Læger, friluftsmennesker, motionister og personer, der lider af såkaldt 'hvide fingre', er blandt de mange læsere med værdifulde varme erfaringer.

LÆS OGSÅBidende kulde lægger sig over Danmark i løbet af ugen

Her er de, lige til at plukke af og afprøve:

Dennis Raahave, dr.med., ph.d.:

Kolde fingre kan selvfølgelig skyldes Raynauds sygdom, men mange andre har jo tendensen og lider under det om vinteren. Tidligere gik især kvinder med en muffe af skind hængende i en snor om halsen for at holde fingrene varme. Selv i vore dage er det en udmærket ting at gå med muffediser om nederste del af underarmen og håndleddet, helst strikket af lamauld.

Der findes imidlertid nu en ting, der kan holde fingre varme, nemlig en lille varmepude. Den leveres i en lukket plastpakning, og når man tager puden ud, begynder den at blive varm, mellem 57-69 grader. Det ufarlige indhold er jern, vand, cellulose, aktivt kulstof og salt, der udvikler varme, når det bliver iltet. Puden måler 5 x 10 cm og holder sig varm i 6-8 timer.

Man kan have den i en handske, luffe eller blot i lommen, hvor man kan gå og kramme den. De er meget effektive og kan fås i sports- og jagtbutikker.

De små varmepuder redder således turen for mange med tendens til kolde fingre, jægere, vintergolfere og skiløbere eller for dem, der blot vil gå eller løbe en tur i frostvejr. KL

KLARLUND:Der er hjælp at hente mod kolde fingre på skituren

Ditlev Petersen:

Da jeg var bette, var jeg meget plaget af kolde fingre, smerter og frostskader i fingrene. Det fortsatte, da jeg blev voksen.

Da jeg var omkring de 30, prøvede jeg noget temmelig alternativt. I stedet for handsker eller vanter gik jeg med bare hænder så længe som muligt, dvs. mindst til 15. november, men gerne længere, indtil det blev for ubehageligt.

Filosofien var vist noget gammelmilitaristisk om at ’hærde kroppen’, selv om jeg forestiller mig noget i retning af, at hvis jeg tager handsker på i oktober, har jeg ikke mulighed for at ’trappe op’, når det bliver rigtig koldt. Men tilsyneladende virkede det, for nu plages jeg ikke af kulden og behøver kun sjældent bære handsker.

Jeg har brugt handsker et par gange i december og en enkelt gang i år. Det er jo ikke noget videnskabeligt eksperiment, dertil skal man bruge flere mennesker. Vintrene er også blevet mildere, men da jeg nu er 53, er det trods alt i nogen år og mange hårdere vintre, at det har fungeret.

Inge Holm:

Jeg har haft Morbus Raynaud i 20 år, siden jeg var i starten af 30’erne.

Tilstanden er helt ufarlig. Ikke desto mindre synes jeg, den giver mig et væsentligt handikap, der hæmmer min interesse for naturen inklusive havedyrkning og udendørs motion.

Tilstanden er igennem årene blevet forværret, så jeg nu må bære luffer ved temperaturer helt op til 10 plusgrader, hvis det samtidig blæser.

Men jeg har et trick, der nogle gange kan ’narre’ fingrene: Hvis jeg f.eks. skal lave havearbejde i koldt vejr, går jeg udenfor uden handsker og fremprovokerer et anfald. Når så fingrene er godt hvide, går jeg ind igen og placerer hænder og håndled under den lune/varme hane, hvorved næste fase i anfaldet – de lilla fingre – fremprovokeres.

Når blodet er helt tilbage i fingrene, og de er holdt op med at summe og prikke, tager jeg havehandskerne på og går ud igen – og så kan jeg som regel være ude i flere timer uden at få et nyt anfald.

Simpelt, men effektivt – i hvert fald for mig.

KLARLUNDDerfor får nogle blå fingre, når det er koldt

Lars Heiring Sørensen:

Jeg har selv haft problemet siden ungdommen, er forhenværende praktiserende læge og har et par supplerende råd. Inde i lufferne er det praktisk med et par tynde handsker – evt. silke – så man kan tage lufferne af uden at skulle have bare fingre i forbindelse med, at man piller ved ski/skøjter/snørebånd/nøgler/håndtag m.m. Desuden er det meget vigtigt at være så godt klædt på at kroppen er varm – uldundertøj/svedundertøj med lange ben og ærmer, så ’termostaten’ ikke kobler fingrene fra for at varme kroppen op.

Inden man begiver sig ud i kulden, er det en god ide at lave lave noget ’gymnastik’, til man er lige ved at svede. Aktiv opvarmning er langt mere effektiv end passiv. Lidt gymnastik kan f.eks også bruges, hvis man er tilbøjelig til at få meget kolde fødder, inden man kommer under dynen. Det tager alt for lang tid at vente på, at dynen skal give varmen.

På selve skituren har jeg haft meget fornøjelse af at medbringe små kemisk virkende varmeelementer, som kan puttes ind i lufferne. De aktiveres ved et tryk på en kapsel i varmeelementet, varmer i et par timer og kan reaktiveres ved kogning, når man kommer hjem.

Nina:

I Spejdersport og i andre fritidslivsbutikker kan man købe små poser, man lægger ned i vanten og i støvlen.

De varmer skønt i cirka 6 timer.

LÆS OGSÅ Fysiologiprofessor: Derfor fryser vi ikke lige meget i vinterkulden

Anne Andersen:

Efter min mening er det allerbedste at iføre sig lækkert uldent undertøj med lange ærmer, og rigtig gode uldne strømper. Undgå mest muligt vanter, og træk i stedet uldne ærmer ned over fingrene, eller strik eller sy en uld ’muffe’ og monter i jakkeærmet til at trække ned over fingrene.

Skal du benytte vanter, så altid en tynd uld/silke vante under luffen.

Og ja, uld i god kvalitet virker bedst, så det er desværre noget dyrere. Og så hold dig i bevægelse.

Bjørn Darboe Nissen, Tai Chi-instruktør:

Da jeg var yngre, dvs. indtil omkring 35 år (er 59 nu), havde jeg også selv altid kolde fingre og hænder, så snart det var under 2-3 graders varme udenfor. Jeg opfattede det som den tilstand, min krop nu engang havde.

Det er først efter at have trænet Tai Chi i nogle år, og her specielt en form, der hedder Hardset (kinesisk: Kai He), at jeg har opdaget, i hvor høj grad man selv kan gøre noget ved kroppens varmetilstand, for i dag er mine hænder varmere end nogensinde før, også selvom jeg er udenfor i kulden.

Jeg er dog ikke nået op på det varmeniveau, som man kan opleve nogle mennesker har med virkelig varme hænder, men forbedringen er stor og markant.

Det bedste er dog, at mine hænder stadigt bliver varmere – langsomt, men sikkert – ligesom deres fleksibilitet er blevet langt bedre. Muligvis kan Tai Chi Hardset altså være en metode til at lindre eller måske endda helt få has på Raynauds syndrom.

Efter min erfaringer kommer det i høj grad an på, hvor meget man træner – og ikke mindst vedholdenhed i processen.

LÆS OGSÅFrisk start 2016: Kom på glatis for sjov

Preben i Hillerød:

Forleden købte jeg hos Harald Nyborg et par handsker med varme. Der er i håndleddet batterier, der opvarmer en varmelegeme i handsken. Der kan tændes eller slukke efter behov. De ligner et par skihandsker.

Jeg prøvede dem lørdag og søndag, og de virkede meget fint, og jeg kunne holde varmen om fingrene, hvilket jeg normalt ikke kan.

Jytte Poulsen:

Jeg har selv tendens til kolde fingre samt i lettere grad hvide fingre, når jeg løber langrend. Efter at jeg erstattede pandebåndet med en varm hue, især i starten af turen, hvor jeg ikke er blevet varm endnu, er dette problem nærmest ophørt.

Det hjælper også på de kolde tæer.

Med min viden om varmeregulering (jeg er selv læge) og betydningen af de nævnte anastomoser mellem arterie- og venesystemet giver det for mig god mening at forhindre varmeafgivelse fra hovedbunden og i stedet få varmen ud i fingre og tæer.

Bodil Bjerg:

Jeg kan anbefale Gingko-Biloba som middel til at reducere Raynauds syndrom: for nogle år siden fik jeg følelsesløse fingre i et omfang, så det gav problemer ikke blot ved skiløb, men også med at holde på rattet ved bilkørsel om vinteren. Efter dagligt indtag af Gingko-Biloba (100 mg ekstrakt) er disse problemer væk.

Så vidt jeg nu kan se på nettet, er der ikke videnskabeligt belæg for, at Gingko-Biloba (altid) er effektivt mod Raynauds syndrom. Da eventuelle bivirkninger er yderst begrænsede ,synes jeg alligevel, det er et råd værd at videregive, selv om det ikke måtte virke for alle andre.

Redaktionen anbefaler

Er du kuldskær: Ni gode råd til at holde kulden fra døren

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce