Foto: Kajsa Gullberg

»Jeg har altid syntes, at ar er enormt seje. Især blandingen af kvinder og ar«

Ar og rynker bliver ofte raderet væk og forsøgt spartlet ud på billeder af kvinder. I sin kunstfotobog ’Unravelled’ gør Kajsa Gullberg det omvendte: Hun fremhæver vores skrammer for at hylde, hvor komplekst livet er.

FOR ABONNENTER

Strækmærker, kønsbehåring, erfaringsrynker og operationsar. De sort/hvide fotografier af voksne kvinder i Kajsa Gullbergs nye bog, ’Unravelled’, fortæller uden kommentarer eller forklaringer historier om levede liv med de sår, de fleste får. Og som mange føler sig opfordret til at prøve at skjule i en tid og en kultur, der hylder det polerede kvindebillede.

Kajsa Gullberg har fremhævet kvindekroppenes mærker. Et kejsersnit og et barn. En helet arms tydelige aftegninger af mødet med en kniv. En uafviselig personlig styrke i udstrålingen hos en naturligt skrammet krop. Svenskfødte Kajsa Gullberg har før lavet to mere konkrete fotobøger om henholdsvis et miljø (Ungdomshuset i København) og en begivenhed (Roskilde Festival). ’Unravelled’ er resultatet af en personlig proces, der begyndte med en krise i 2009, siger hun:

»I påsken det år begik en af mine venner selvmord. Det fik mig til at tænke på, hvad man selv ville prioritere, hvis man havde begrænset tid tilbage. Nogle måneder efter sagde jeg mit job op og forlod min mand og dermed den familie, jeg havde været en del af i nogle år. I kølvandet på hele opbruddet var jeg et sted, hvor man spørger sig selv: Hvem er jeg? Selv om det var mig, der gik fra familien, var jeg jo i en krise. Alt stod åbent«.

Opstod ideen på det tidspunkt?

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce