Foto: Miriam Dalsgaard

Manden bag Café Sommersko bestilte 1.000 askebægre, så kunderne havde noget at stjæle

Det var for at gøre et litterært tidsskrift levende, at Kenn André Stilling i 1976 åbnede Café Sommersko. Og sådan set også for at score damer. Nu er det så endegyldigt ude med Sommersko.

iBYEN

På en måde begyndte det med en rejse til Paris. Billedkunstneren Kenn André Stilling havde taget pen, papir og en tommestok med i tasken og indledte studier på byens cafeer, herunder steder som Les Deux Magots og Café Flor.

»Jeg målte højden på baren og afstanden til hylderne med flasker. Jeg noterede mig de røde sofaer, spejlene og de citrongule Ricard-askebægre«, siger Stilling.

Så tog han hjem og gik i gang med at overføre indtrykkene fra Paris til København, som på det tidspunkt aldrig havde så meget som snuset til en cappuccino. Skulle man slukke tørsten i den danske hovedstad, måtte man langt hen ad vejen nøjes med en brun bodega.

I juni 1976 åbnede Kenn André Stilling så Café Sommersko sammen med brødrene Jørgen og Søren Bro, der mest stod for det forretningsmæssige.

For Kenn André Stilling var det et kulturprojekt.

Foto: Jacob Ehrbahn

Han havde tre år tidligere stiftet forlaget Sommersko, som udgav kunstbøger og det poetiske og litterære tidsskrift Victor B. Andersen's Maskinfabrik. I kredsen omkring sig havde Stilling blandt andre maleren Jens Birkemose og digteren Dan Turèll.

Efter et par år følte de trang til at levendegøre tidsskriftet, forklarer Kenn André Stilling. De ville have et sted, hvor de kunne have oplæsninger og kunst på væggene. Et sted for samtalen og det gode humør.

Navnet Sommersko åbenbarede sig for Stilling, en dag han var ude at køre i bus på Østerbro. Historien lyder, at det var i det øjeblik, bussen standsede og åbnede dørene ved Østerport Station, at ordet kom til syne i hans bevidsthed.

»Hvis jeg var bibliotekar«, tænkte Kenn André Stilling, »og jeg hørte navnet Sommersko, så ville jeg besvime«.

Kvinderne fra Magasin

Café Sommersko blev en vanvittig succes. Folk væltede ind. Pludselig var der liv i Kronprinsensgade, hvor det vildeste indtil da havde været Perchs Thehandel.

»Noget af det morsomme var jo, at cafeen ændrede hele kvarteret. Pludselig begyndte der at komme mennesker«, siger Kenn André Stilling.

Endnu livligere blev det, da trekløveret Stilling, Bro og Bro året efter åbnede Café Dan Turèll og senere Café Victor i samme kvarter.

»Det var noget af et kvarterløft. Før turde jeg knapt nok gå forbi hjørnet ved Café Victor uden at have en stor hund og en kæp med mig«, siger Stilling.

Lavede I også cafeerne for at kunne score damer?

»Ja ... jo ...«, kommer det tøvende fra Kenn André Stilling i den anden ende af røret.

»Men jeg var ikke klar over, at det ville blive i de mængder. En del af projektet var at få alle kvinderne i Magasin du Nords cafeteria på 5. sal ned i gadeplan og hen på Sommersko. Det var den tids flygtningestrøm ...«.

De citrongule askebægre

Ken André Stilling havde mange planer for Café Sommersko. Ikke alle blev realiseret.

For eksempel drømte han om at installere brusekabiner i kælderen.

»Så ville kvinderne komme op ad trappen med et håndklæde viklet om håret og sætte sig med vådt hår ved baren. Det ville se skidegodt ud. Og længere nede ville der så sidde nogle arabere eller nogle afrikanere, og det hele ville være som en palet ...«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For Stilling var cafeen en slags kunstnerisk installation. En skulptur med personale på, kaldte han den. Han elskede synet af de lange nappasofaer, der strakte sig gennem lokalerne som store røde tunger.

Han havde også sans for den pr-mæssige side af sagen.

Da han i telefonen bestilte varer fra spiritusproducenten Ricard, bad han om at få nogle af deres karakteristiske citrongule askebægre med firmalogo med i leverancen.

»Jeg giver dig 25 askebægre«, sagde manden fra Ricard.

»Nej, vi skal ikke have 25. Giv mig 1.000. De skal jo stjæles for fanden!«, svarede Stilling.

»Den her Ricard-mand havde vel en højere handelseksamen, men kunne alligevel ikke regne ud, at de askebægre skulle ud i 1.000 danske hjem. Det ville live op med sådan et citrongult askebæger på de brune kakkelborde«.

»Og hver gang, folk så på det, ville de tænke på Café Sommersko«.

Hvem er Dan Turèll?

I løbet af 1980'erne blev luften mellem Stilling og brødrene Bro mere og mere kølig. Det kom til at handle for meget om kold business, syntes Stilling. »For meget radialdæk«, som han udtrykker det.

Til sidst købte Bro-brødrene så billedkunstneren ud.

De følgende par årtier blev Café Sommersko drevet af et selskab, der gik konkurs i 2010. Året efter overtog Bahram Sari Beliverdi stedet. Han er en omdiskuteret mand, som i forvejen ejede en stribe cafeer i København. De seneste år har han fået flere domme for skattesvig og brug af sort arbejdskraft.

Nu har Bahram Sari Beliverdi så solgt Sommersko til restauratør Anders Jørgensen, som stryger navnet og ombygger Stillings ikoniske café til en gourmet-fastfood-restaurant med navnet Mät 99.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Selv om Café Sommersko havde ændret sig meget gennem årene og efterhånden bare lignede en af de utallige cafeer, der er blevet modelleret over Kenn André Stillings prototype fra 1976, så gør det alligevel Stilling trist til mode, at den nu er lukket.

»Det er jo altid fornøjeligt at se sådan et navn leve videre. Det er jo et godt navn«.

Lidt længere henne ad gaden ligger Café Dan Turèll stadigvæk, men også denne café har bevæget sig et godt stykke væk fra udgangspunktet. Ganske vist hænger Dan Turèlls signatur i blå neonrør stadig og lyser i loftet.

»Men på markisen udenfor har de skrevet navnet med en anden håndskrift. Jeg er i tvivl om, at de overhovedet ved, hvem Dan Turèll var«, siger Kenn André Stilling.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce