Byggeri. Da den første Langebro blev anlagt i slutningen af 1600-tallet markerede havnefronten, at hér stoppede byen. I dag er havnen blevet et centralt spot i hovedstaden med en række levende byrum, og den ny bro skal føre fra det kommende kulturhus på Bryghusgrunden til Amager-siden.
Foto: Team BuroHappold Limited

Byggeri. Da den første Langebro blev anlagt i slutningen af 1600-tallet markerede havnefronten, at hér stoppede byen. I dag er havnen blevet et centralt spot i hovedstaden med en række levende byrum, og den ny bro skal føre fra det kommende kulturhus på Bryghusgrunden til Amager-siden.

Byliv

Ny bro i København finder sin form

Indre Bys Vester Voldgade forbindes med Amager via en ny, buet cykel- og gangbro

Byliv

Vinderen af konkurrencen om formgivningen af en 200 meter lang cykel- og gangbro, der skal lede bløde trafikanter fra Vester Voldgade over Københavns havn og til Amager-siden, er netop fundet. Og der bliver tale om en buet sag, der har en gennemsejlingshøjde på 5,40 meter, der sikrer mindre sejlbåde passage, og drejefag, der åbner broen, hvis endnu større skibe skal igennem havnen.

LÆS ARTIKEL

Det er et internationalt team af arkitekter og ingeniører, der står bag forgivningen af broen, som Københavns Kommune har haft planer om de sidste 14 år, men først fik råd til sidste år, da Realdania meldte sig som donor af det 12-16 millioner euro dyre byggeri af broen, der skal løbe parallelt med Langebro.

»I dommerkomitéen har vi vurderet, at vinderforslagets bærende kvalitet er det 'flydende tværsnit', der giver broen sin udtryksfulde spændstighed. Forslagets klare linjeføring over havnen er uden tvivl konkurrencens bedste besvarelse på en bro med et enkelt trafikalt flow mellem de to bydele, den skal forbinde. Det er en bro, vi mener, københavnerne kan være stolte af. Den præcise placering over havnerummet efterlader et ubrudt vandrum foran Bryghusprojektet, og tilgodeser i det hele taget, at der er frit rum omkring både broen, Bryghusprojektet og de mange vigtige, historiske anlæg i området«, forklarer Peter Cederfeld, administrerende direktør i Realdania Byg om vinderprojektet i en pressemeddelelse.

Projektet tager både højde for fondens fundats, der definerer formålet som »at støtte almennyttige og almenvelgørende formål« samt det mere egennyttige: at skabe god infrastruktur til fondens eget storstilede projekt.

LÆS KOMMENTAR

For Realdania er allerede i fuld gang med at opføre Bryghusprojektet, der fra 2017 skal huse Dansk Arkitektur Center, aviskiosk, boghandel og Københavns Kommunes Citylab, restaurant og cafe, en ny plads, en promenade langs vandet og en bro til kajakker. Og en bro, der forbinder Amager-siden direkte med bryghusgrunden for enden af Vester Voldgade, giver derfor god mening for fonden.

Københavns Kommune får med broen mulighed for at binde det Det Grønne Cykelrutenet og Havneruten sammen, da den forbinder den nyligt renoverede Vester Voldgade med Amager-ruten på Amager Boulevard, der løber sammen med cykelruten fra Christianshavn og ud til Holmen.

Kommunen forventer, at det vil fremskynde udviklingen i området, fordi broen både skaber bedre vilkår for fodgængere og cyklister samt bringer byen og havnen tættere på hinanden.

I dag cykler cirka 35.000 cyklister over Langebro på hverdage. Det er vurderingen, at den ny cykel- og gangbro vil få 6-10.000 daglige brugere. Den ny bro forventes at stå færdig i 2018.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce