Stort. Hele IKEA-området strækker sig over 70.000 kvadratmeter.
Foto: Renderinger: Dorte Mandrup Arkitekter

Stort. Hele IKEA-området strækker sig over 70.000 kvadratmeter.

Arkitekturredaktøren om det nye IKEA: Det er nok det bedste, vi kunne håbe på

Lokalplanen for et stort Ikea-møbelvarehus på Kalvebod Brygge er offentliggjort. Det byder på kaktusformede ungdomsboliger

Byliv

Det er et lovende projekt for det nye Ikea, der i dag er blevet offentliggjort.

Det bebudede møbelvarehus på 37.000 m 2 er blevet pakket ind i tilforladelige bølgede facader og har heldigvis sit primære arkitektoniske fokus på den taghave og det grønne strøg, som lå i masterplanen for området. På taget af den horisontale bygning i tre etager vil blandt andet være en restaurant med udeservering.

Se også:

Om den vil byde på andet end köttbullar, må tiden vise.

Det er Dorte Mandrup Arkitekter, der har stået for det gode arkitektoniske skitseforslag, der først og fremmest er landskabeligt tænkt, og som genoptager elementer fra det grønne strøgs begyndelse mellem SEB's bygninger ved Bernstorffsgade. Serpentinestien og de skråt afskårede bygningselementer, der fungerer som bjergsider om byrummet, hilser fint på grebet i SEB's bygninger.

Firmaidentitet fylder lovlig meget

Det er tegnestuen 1:1 Landskab, der er landskabsrådgiver på opgaven, og kvaliteten af projektet vil i sidste ende afhænge af deres detaljering af taghaven. Med Ikea og SEB er der tale om et stykke Sverige i Danmark, og da det er lykkedes fint at indplacere referencer i beplantningen til svensk natur i den ene, er det oplagt at følge dem op i den anden.

Et af de fineste elementer i planen er, at varehuset åbner sig mod Dybbølsbro i en stor overdækket ankomstplads, hvor der vil være cykelparkering.

Meget mindre kønt er det med de store blå flader under det gule logo, der lader firmaidentiteten fylde lovlig meget i byrummet. Det bør nedtones så meget som muligt. København skal ikke svines til med bygningsstore logoer, heller ikke selv om det er ud til den motorvejslignende Kalvebod Brygge og jernbanens brede rum.

På den anden side af Dybbølsbro kommer to kaktusformede tårne, der skal rumme ungdomsboliger tegnet af Bjarke Ingels Group. Den grønne forbindelse munder ud i Otto Buses Vej og Banedanmarks nye hovedsæde, der skal opføres foran det runde Trafiktårn.

Læs også:

Kunne godt ligne en god ide

Udviklingen på detailvaremarkedet går stadig mod nethandel og større og større butikker langs omfartsveje og mellem byer.

Byernes historiske centre med små butikker bliver klemt i den udvikling, og det er ikke givet, at man kunne flytte et gigantvarehus tæt på byen, uden at det ændrer byens måde at fungere på.

Men der ser i det mindste ud til, at det er lykkedes at tilpasse den forretningstypologi, der er udviklet til bilisme i forstaden til nogle af storbyens forventninger til nære kvaliteter i byrummet.

Alene det at man nu kan køre på cykel til Ikea, og der tages særlige hensyn

I starten af maj indledes en høringsperiode over otte uger, hvor der afholdes borgerevent i Kødbyen og et på grunden. I starten og i slutningen af høringsfasen er Ikea, Cabinn & Høpfner Projects vært for to borgerarrangementer på grunden, hvor man kan høre mere, dele sine tanker og foreslå justeringer af projektet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce