Danmark. Antallet af brugere af bycyklerne i København og på Frederiksberg er støt stigende.
Foto: Joachim Adrian

Danmark. Antallet af brugere af bycyklerne i København og på Frederiksberg er støt stigende.

Byliv

Nu bliver hovedstadens bycykler kaldt for 'hvide svaner'

Næsten 150.000 ture er blevet kørt i år på København prestigiøse el-bycykler.

Byliv

Det startede rigtig skidt. Men nu er hjulene for alvor begyndt at rulle for Københavns og Frederiksbergs tidligere så slingrende bycykelprojekt.

Ifølge fonden bag de københavnske bycykler, By- og Pendlercykel Fonden, er brugen af bycyklerne steget markant i de seneste måneder.

April var den hidtil travleste måned i bycyklens historie, hvor antallet af ture nåede op på 36.446. Denne rekord bliver allerede slået i maj, hvor antallet af kørte ture med bycyklerne forventes at runde 70.000.

»Vi er overordnet set godt tilfredse med resultatet. Der har været diverse større og mindre fejlkonstruktioner på cyklerne, og desuden nogle kontraktuelle bump på vejen, men vi forventer, at det er udbedret nu, og vi glæder os meget over at se den store stigning i brugen af bycyklerne«, siger Nikolaj Bøgh, bestyrelsesformand for By- og Pendlercykel Fonden.

Problematisk opstart

Som bestyrelsesformanden selv siger, har det prestigiøse projekt været præget af adskillige opstartsproblemer.

Sidste forår mistede fonden bag de københavnske bycykler tilliden til, at firmaet GoBike, der skulle levere de nye el-bycykler til Danmark, kunne leve op til sin aftale. Derefter besluttede fonden at begære GoBike konkurs, og teknik og miljø-borgmester i København, Morten Kabell (EL), meldte ud, at det mest forsvarlige var, at lægge projektet i graven. Samme holdning havde en række partier på rådhuset i København.

Men siden har bycykelprojektet rejst sig, og brugen af cyklerne har været støt stigende i takt med, at samtlige de 1.860 bestilte bycykler er blevet leveret. Samtidig er antallet af bycykelstationer, som er der hvor man kan afhente og aflevere cyklerne, nået op på det oprindeligt aftalte, 100 styk, fordelt mange forskellige steder i København og på Frederiksberg.

De nye el-bycykler er udstyret med en hærværkssikret tablet-computer, som blandt andet indeholder gps og betalingssystem. Ideen er, at både turister, københavnere og pendlere skal bruge bycyklen, der blandt andet har fået prædikatet ’en moderne high-tech-bycykel’ og 'verdens første intelligente bycykel’ hæftet på sig.

Få cykler forsvinder

Ifølge den nyligt tiltrådte administrerende direktør for By- og Pendlercykel Fonden, Tina Füssel, er det danske bycykelsystem unikt.

Det, at cyklerne har indbygget gps, gør, at man mister meget få cykler sammenlignet med andre byer på verdensplan, siger hun i en pressemeddelelse, hvor de københavnske el-bycykler omtales som »de hvide svaner i den danske hovedstad«.

Tina Füssel oplyser også, at en række virksomheder forventes at indgå aftaler om at bruge bycyklerne.

»Flere store virksomheder i hovedstaden har gennem længere tid efterspurgt en virksomhedsløsning, der kan bringe deres medarbejdere fra møde til møde uden at spilde tid på at vente på taxaer, sidde i bilkø, eller koordinere komplicerede rejseplaner for at komme fra a til b. Heldigvis er virksomhedsløsningen nu ved at være klar, og jeg forventer, den kommer i drift i løbet af juni. Når det sker, vil bycyklen fremover kunne afhjælpe professionel pendling på en nem måde og dermed virke trængselsreducerende i almindelig kontortid samtidig med, at den giver en håndsrækning til miljøet«, siger Tina Füssel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

International interesse

Tal fra By- og Pendlercykel Fondens netop offentliggjorte årsopgørelse viser, at der allerede i 2016 er blevet kørt 148.478 ture på bycyklerne sammenlignet med 169.834 ture i alt i hele 2015.

1.746 mennesker har betalt for et månedsabonnement på el-bycyklerne, mens hele 96.865 er registreret som såkaldte ’Pay as you go’- abonnenter.

Bestyrelsesformand Nikolaj Bøgh melder desuden om en øget international interesse for 'de hvide svaner' i det københavnske bybillede.

»Der er mange internationale storbyer, der holder øje med os og henvender sig for at forhøre sig om mulighederne for at få samme system til deres respektive byer. Rotterdam har for eksempel allerede bestilt 'vores' system også. Der er altså international bevågenhed på vores bycykelsystem, og med de positive takter vi ser i brugstallene for tiden, føler jeg mig overbevist om, at det nok skal blive en succes«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce