Opgør. Ifølge Fahad Saeed, der er forperson i LGBT-foreningen 'Sabaah', så er konflikter med familien den største udfordring for homoseksuelle med indvandrerbaggrund.
Foto: Finn Frandsen

Opgør. Ifølge Fahad Saeed, der er forperson i LGBT-foreningen 'Sabaah', så er konflikter med familien den største udfordring for homoseksuelle med indvandrerbaggrund.

Nydanske homoseksuelle: Venstrefløjen er for tavs

Homoseksuelle med indvandrerbaggrund føler sig alene i konflikterne med nærmiljøets konservative værdier. Venstrefløjen skal smide berøringsangsten og turde tage kampen op, siger folketingspolitiker.

Byliv

Hvis 24-årige Samis forældre finder ud af, at han er homoseksuel, har han en god fornemmelse af, hvordan de vil reagere.

»Min mor ville blive meget følelsesladet og nok bebrejde sig selv. Hun ville se det som om, at hun havde fejlet som mor. Min far ville slet ikke kunne kapere det. Måske ville han endda ty til vold, fordi han i afmagt tror, at han ville kunne tæske homoseksualiteten ud af mig«, siger Sami.

Sami fandt ligesindede i foreningen Sabaah, der betyder 'ny dag' eller 'ny begyndelse' på arabisk. Her arbejder man for at forbedre vilkårene for LGBT-personer med indvandrerbaggrund.

Jeg savner, at nogle af de prominente meningsdannere, og folk fra venstrefløjen, der normalt udtaler sig om seksuel diskrimination, tør tale vores sag

Politiken møder ham i foreningens telt på Rådhuspladsen, hvor der er fyldt med aktivitet i anledning af Copenhagen Pride. Teltet dufter af vandpibe, og lyden af musikken fra det opstillede anlæg blander sig med højlydt snak og latter fra de personer, der sidder i solen foran teltet.

Som mange andre homoseksuelle med indvandrerbaggrund er Sami vokset op i et miljø, hvor familiens ære hurtigt kan komme på spil, hvis rygter om for eksempel homoseksualitet begynder at løbe rundt.

»Hvis det bliver kendt, at en person er homoseksuel, så ville sladderen begynde at svirre i nærmiljøet. Nogle ville måske endda bebrejde familien for det, og her kan ting som skam have langsigtede konsekvenser. For eksempel når et familiemedlem skal finde en ægtefælle senere hen«, siger Sami.

Selvom det er flere år siden, at han endelig accepterede, hvem han er, lever han derfor stadig et dobbeltliv. Sami er derfor heller ikke hans rigtige navn, men Politiken er bekendt med hans identitet.

Vi står alene i debatten

Blandt homoseksuelle med indvandrerbaggrund mener man, at mange på venstrefløjen har en berøringsangst overfor at tage debatten med de konservative kræfter.

Ifølge tal som researchvirksomheden ALS-research udgav sidste år, eksisterer der i det danske invandrermiljø en meget kritisk holdning til homoseksualitet. Tallene viste blandt andet, at 43 procent af danskere med indvandrerbaggrund var helt eller delvist er enige i, at homoseksualitet er unaturligt. Ligeledes erklærede omkring hver fjerde sig helt eller delvist enige i, at homoseksualitet bør forbydes.

Sami hæftede sig ved, at der var få stemmer, der blandede sig i debatten, da tallene fra ALS-research kom ud. Han tror, at der eksisterer en frygt for at blive beskyldt for racisme, som dæmper lysten til at tage kampen op imod de konservative kræfter i indvandrermiljøerne.

»Det var jo nærmest kun Ellen Trane Nørby, der var ude og kommentere på det. Jeg savner, at nogle af de prominente meningsdannere, og folk fra venstrefløjen, der normalt udtaler sig om seksuel diskrimination, tør tale vores sag«, siger Sami.

Fahad Saeed, der er forperson i Sabaah, er delvist enig med Sami.

»Mange på venstrefløjen har en berøringsangst overfor minoriteten i minoriteterne, er bange for at stigmatisere deres bagland og for at blive beskyldt for racisme. Man føler nogle gange, at man står ret alene med det her. Jeg synes dog, at debatten langt hen ad vejen er begyndt, men der mangler mere politisk struktur. Vi kunne godt bruge noget mere reel støtte fra regeringen og det politiske system«, siger Fahad Saeed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Venstrefløjen skal vågne op

Lars Aslan Rasmussen, der er medlem af Folketinget for Socialdemokraterne, er født og opvokset på Nørrebro af en dansk mor og en kurdisk far. Han er selv heteroseksuel, men flere af hans bekendte fra indvandrermiljøerne har oplevet både vold og trusler på grund af deres seksualitet, og mange andre holder det skjult for familie og venner.

Man føler nogle gange, at man står ret alene med det her, og vi kunne godt bruge noget reel støtte fra regeringen og det politiske system

Han mener, at venstrefløjen har været for dårlig til at leve op til deres traditionelle rolle som forkæmpere for seksuelle minoriteter, når det kommer til homoseksuelle med indvandrerbaggrund.

»Der eksisterer en berøringsangst for at tage denne her debat op på venstrefløjen af frygt for at blive beskyldt for racisme. Men ligesom med den stigende antisemitisme i Danmark, så er det jo tydeligt, at det på det her punkt er folk med anden etnisk herkomst, der er det største problem. Den erkendelse tør man ikke rigtig gøre«, siger Lars Aslan Rasmussen.

I anledning af Copenhagen Pride var SF's formand Pia Olsen Dyhr i dog i går ude med en opfordning til de danske imamer om at deltage i lørdagens store Pride-parade.

»Priden har jo oplevet, at der bliver kastet flasker efter den af unge drenge, der har et middelalderligt syn på seksualitet. Det må imamer som autoriteter tage klart afstand fra«, sagde Pia Olsen Dyhr til Information.

Konflikt med konservative værdier

Ifølge forperson Fahad Saeed er det konflikter med familie og nærmiljø, der er den største udfordring blandt Sabaahs brugere.

»De er vokset op i et miljø, hvor man bliver mødt med en forventning om det heteroseksuelle ægteskabs medfølgende seksualitet. Det skaber en manglende forståelse for, at man vil leve sit liv på en anden måde, end det der bliver set som normen, og det skaber en masse konflikter«, siger Fahad Saeed.

Tallene fra ALS-research, der viser en udbredt negativ holdning til homoseksualitet blandt indvandrere, har en en forklaring på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når de her tal er så høje, er det fordi, der i de her miljøer er nogle ekstremt konservative værdier omkring ære, kærlighed og sex, som gør, at det er svært for mange at acceptere, at der er folk, der lever på en anden måde«, siger Fahad Saeed.

Det er dog ikke kun på hjemmefronten, at mange af Sabaahs brugere støder på problemer. For mange af dem bliver konflikten med de konservative værdier, de er vokset op med, kombineret med diskrimination ude i samfundet på baggrund af deres etnicitet. Nogle gange endda på de homo-natklubber, hvor de søger hen for at finde et frirum.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce