'Small White Man' dirigerer sine musikere med lys og optræder til et tværkunstnerisk arrangement på Jazzhouse med en fortolkning af en tekst.
Foto: Idoart Agency (Pr-foto)

'Small White Man' dirigerer sine musikere med lys og optræder til et tværkunstnerisk arrangement på Jazzhouse med en fortolkning af en tekst.

Byliv

Autopsia: Populær tværkunstnerisk festaften runder af med musik og poesi på Jazzhouse

Det tværkunstneriske projekt 'Autopsia' startede egentlig som dans og blev undervejs så til både video, musik og tekst for nu til sidst at blive til ny musik. Den fjerde og sidste del af projektet byder på ret vilde kunstneriske kombinationer, når Autopsia indtager Jazzhouse lørdag 27. maj.

Byliv

Dans blev til video, video blev til musik, musik blev til tekst, tekst bliver nu til ny musik.

Forvirret?

Fair nok. Forklaring følger.

Det gælder om at holde tungen lige i munden for at forstå det tværkunstneriske projekt 'Autopsia', som lørdag 27. maj for fjerde og sidste gang holder hof på Jazzhouse.

Det tværkunstneriske projekt 'Autopsia' har over tre aftener tidligere i år udforsket og udfordret sam- og modspillet mellem videodokumenteret dans, performance og musik - og som finale vender Autopsia så sig selv på hovedet.

For at forklare konceptet, starter vi lige med at forklare det, der allerede er sket de foregående aftener, inden vi så vender tilbage til det, der skal ske 27. maj.

Vi tager den altså helt fra begyndelsen. Og det er der en ganske særlig mening med.

Videodokumentationen af dans og performancekunst blev vist til tre arrangementer på Jazzhouse, hvor komponister og musikere komponerede og spillede musik til live på scenen, mens filmene blev vist i baggrunden. Altså en række musikalske fortolkninger af en række videoværker.

Så langt, så godt.

Til hver af de forskellige aftener på Jazzhouse, blev en kunstner bedt om at skrive en poetisk tekst, der dokumenterede aftenens optrædener og oplevelser.

De tre aftener er på den måde blevet til tre tekster skrevet af henholdsvis kunstner Anna Stahn, poet Nat Marcus og koreograf Adriano Wilfert Jensen.

Og nu når vi så til det, der skal ske på finaleaftenen: Her bliver de tre tekster (én for hver af de foregående arrangementer) nemlig fortolket til ny musik, og når altså på en måde tilbage til udgangspunktet og 'skriver' samtidig videre på denne tværkunsteriske fortælling.

Krydsning af poesi og musik

Det er kunstnerne Kyo, Soho Rezanejad og Small White Man, der skal skabe musikken på baggrund af de ord, som blev skrevet om de foregående musik- og videostykker.

Helt konkret kommer det til at foregå sådan, at teksterne bliver blæst op på en storskærm, mens musikerne så spiller til. Denne gang er det altså tekst, og ikke videoværker, der bliver sat musik til på scenen.

Det var hovedtrækkene, nu til detaljerne.

Autopsia#1 blev nedfældet på skrift af Anna Stahn. Til Autopsia#4 er det musik- og performanceprojektet Small White Man, der skal fortolke teksten. Bag aliaset Small White Man står den visuelle kunstner FOS, der i dette projekt arbejder med lys og musik. Han har et hold af eksperimenterende musikere, udvalgt og sammensat af producer og musiker Nis Bysted (Escho), som hver især sædvanligvis bliver dirigeret af et lyssshow. Denne aftens besætning består af Rune Kielsgaard (I Got You on Tape), Nikolaj Vonsild (Cancer, When Saints Go Machine), Astrid Sonne, Jens Ramon (Figurines), Johan Surballe Wieth(Iceage, Marching Church), Anders P Jensen og Troels Damgaard Christensen - og med Nis Bysted ved roret.

Denne gang vil lyssignalerne blive dirigeret af en live-oplæsning af Anna Stahns tekst, og musikerne bliver således direkte dirigeret af teksten.

Det er den amerikanske, (d)og Berlin-baserede, forfatter Nat Marcus, der har skrevet teksten fra Autopsia#2 - og duoen Kyo, som skal spille til. Kyo er kendt for at svæve mellem genrer som jazz, ambient, noise og klassisk og moderne musik og har før lavet projekter med instrumenter som iPhones, droner, internet-samples, poesi og klaver.

Den elektroniske sangerinde og komponist Soho Rezanejad skal fortolke koreograf og danser Adriano Wilferts tekst fra Autopsia#3. Soho Rezanejad er primært synthpop-musiker, men bruger inspiration fra mere hårdt pumpende musikarter som både trance, industrial og 80'er new wave i sin musik. Desuden skifter hun mellem på forhånd færdige kompositioner og improvisation.

Selve Autopsia-projektet er skabt og kurateret af Cecilie Jørck og Klara Utke Acs.

Billetterne til den i denne omgang sidste omgang af Autopsia koster 90 kr via billetlugen.

Autopsia: Small White Man / Kyo / Soho Rezanejad. Lørdag 27. maj kl. 20-23.30. Jazzhouse, Kbh. K.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce